Gå til innhold

Portabelt navigasjonsannlegg

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Må si att jeg heller ville ha kjøpt en "billig" GPS enn en dyr mobil med innebygd PGS. Har lagt inn Nokia Maps med kart over hele norge på min N73 og brukt ekstern gps reciver. Samme som er innebygd i Nokia N95. For å få stemme til å fortelle (og i heletatt få den til å navigere) så må man betale 627,- for tre års lisens. Det er noe ordentlig dritt å få den til å finne adresser som man søker etter. Hvis man skriver veg istede for vei så er det ingen treff. Husker ikke helt men trur ikke den foreslår noen alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med TomTom eller andre merker, men jeg har idag en Garmin som jeg har hatt i noen år nå. Er meget godt fornøyd med navigasjonen, samt at den er brukervennlig og er å finne til en overkommelig pris.. Anbefales på det varmeste..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Garmin Nüvi 360, og denne fungerer helt ypperlig. Den er meget brukervennlig, og er ganske rask med å kalkulere ny rute hvis man bommer på en avkjøring f.eks. Jeg synes Garmin er mer brukervennlig enn Tom Tom, men her blir det sikkert litt smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også Tomtom fan, men det er mye på grunn av brukerforumet på www.tomtom.no. Der kan man laste ned fotoboksvarsling, alle bmw forhandlere i norge og sverige med telefonnr + mye annet nyttig. Fotoboks varslingen på tomtom er også overlegen ved at man kan legge inn stemmevarsling. Når man nærmer seg en fotoboks kommer det "Fotoboks! Fartsgrensen er 80"

En tomtom one new edition, med europakart installert ville jeg gått for.

Og som flere sier, det er greit å ikke kaste papirkartet. Fort gjort å bomme på noen apostrofer når man legger inn en fransk adresse. Så det er greit å sammenligne ruta som navigasjonen velger med et papirkart, før man stoler blindt på den ruten som gps'en velger.

GPS'en er jo som andre datamaskiner, veldig dum.

Det er f.eks ikke alltid at den velger den mest logiske ruten, den velger den raskeste. Jeg plottet inn Charlottenberg (bor i oslo), og den sendte meg om lillestrøm, jeg tenkte ja ja, dette kan jo bli spennende. Etter vært kom det frem at den sendte meg inn på 4 mil skogsvei. Grunnen var selvfølgelig at skogsveien hadde 80 sone, mens den asfalterte hovedveien hadde 60....

Så jeg kom frem raskere, men ikke nødvendigvis like komfortabelt.

Det aller beste med å ha med GPS på ferie, er at du får full oversikt over severdigheter, hoteller i nærheten, hvor det er shopping senter o.l. Skulle man bli sulten på veien, så klikker man bare på restauranter i nærheten, og velger hvem man vil spise på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er telefonen din dårlig? Evt hvorfor da ikke gå for en Nokia N95 som har GPS innbygget?.. Den koster endel uten abb, men med(om dere har slikt i Danmark) får du den en god del billigere.. I Norge ligger denne på 4190,- ser jeg med abb og moms.

Om GPS'n på N95 er bra kan jeg ikke gå god for, men denne er jo også mulig å få testet ut vil jeg tro. På N95 får du også med WLAN og har mulighet for å spille av media-filer.

Det som er dritt med nokia sitt kartsystem er at du må gprs dekning for å laste ned kart. Og prisen for å navigere stiger betraktelig når man må laste ned kartet når man er på tur i utlandet. Så i en omtale av N95 at på en 3-4 timers kjøretur så lastet den ned rundt 2 MB med data. På mitt Netcom business abb. så koster det ca 110 kr pr MB man laster ned når man roamer i utlandet..... Det vil jo liksom legge litt begrensninger på hvor mya man bruker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...