Gå til innhold

Norge et land som sluker penger av sine egne ?

badsha
 Share

Anbefalte innlegg

er faen så jævlig, jeg var på vei til skolen for å rekke forelesningen på BI, jeg var litt forsinket fordi forelesningen skulle begynne kl 8,, så klart viste det seg at det var laaaaange køer innover oslo, så det tok evigheter, men da det var ca 20 m til innkjøringen til blommenholm, svingte jeg av og kkjørte kollektivfeltet i ca 100 m og la meg inn igjen på motorveien vekk fra kolleltivfeltet, 2 sekunder senere ser jeg blålys!! måtte stoppe på bussholdeplass, der kom de og mente at jeg lå altfor lenge i kollektivfeltetr, enda det var bare noen 100 m, jeg begynnte å forklare hva som var årsaken+ at jeg lå ikke så lenge som han trodde,dette mente han at ahn ikke gad å diskutere, men når jeg begynnte å diskutere litt, sa han vil du at jeg skal anmelde deg?, jeg tenkte herregud for en tulling, man kan jo ikke gjøre noe spes da, seff måtte jeg ta imot den jævla bota på 4200 kr for kjøring i kollektivfelt 100m, helt sykt dette her, politiet er så glad i å gi ut bøter, at de heller henlegger større saker som folk som blir drept på gata, tragisk!

jaja sikekrt straffen for at jeg kjører sort BMW :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surt, men denne setningen her vil jeg du skal forklare. Er dette basert på fakta eller svada?

...politiet er så glad i å gi ut bøter, at de heller henlegger større saker som folk som blir drept på gata, tragisk...!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surt, men denne setningen her vil jeg du skal forklare. Er dette basert på fakta eller svada?
...politiet er så glad i å gi ut bøter, at de heller henlegger større saker som folk som blir drept på gata, tragisk...!

Det har jeg også lyst til å vite litt mer om... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fakta

Det er det ja. Vil du gi oss en begrunnelse på dette eller vil du helst ikke gjøre det, i likhet med Porsche diskusjonen? Når du kommer med et slikt innlegg bør vi kunne forvente oss et skikkelig svar på hvorfor du mener det er fakta. Har du kjennskap innenfor politiet siden du "vet" det? Unnskyld utrykket, men for meg virker det som om du er en eller annen tulling som bare sitter å forteller svada, svada og atter svada... Du har ikke peiling på hva du snakker om.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det ja. Vil du gi oss en begrunnelse på dette eller vil du helst ikke gjøre det, i likhet med Porsche diskusjonen? Når du kommer med et slikt innlegg bør vi kunne forvente oss et skikkelig svar på hvorfor du mener det er fakta. Har du kjennskap innenfor politiet siden du "vet" det? Unnskyld utrykket, men for meg virker det som om du er en eller annen tulling som bare sitter å forteller svada, svada og atter svada... Du har ikke peiling på hva du snakker om.. :roll:

Jeg er naturligvis 110% enig... og vi bør i et åpent forum kunne forlange en rimelig dokumentasjon... eller i det minste en plausibel forklaring... på uttalelser og påstander som fremsettes i diskusjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja kansje å bruke ordet drept var i å ta litt, men er forbanna som dere kjønner bare for å kjøre et lite stykke feil så er boten på 4200, mener heller at de henlgger saker som oftest man mener bør prioriteres, men som sagt får man høre at saken ble henlagt pga manglende ressurser,

et eksempel er jo han fyren i dette forumet som fikk bilen sin plyndret, og man fikk vite hvem som sto bak alt dette, de slapp løs uten noen form for sak eller dom, de fikk heller en saftig bot, kjønner pointet?

andre tilfellet var det et par ungdomer som vandaliserte en bil, mens en nabo filmet alt sammen og leverte det til politiet, men som sagt enda de viste hvem som sto bak, så lot de saken ligga fordi "det kostet penger"

men derimot kjører du litt fort eller feil i kollektivfeltet, så er det svimmlende summer som skal inn til staten.

Er ikke trafikkbøter straff, men bare en måte å kreve inn penger til staten på? Hvis bøtene er straff, bør også bøtenivået i andre straffbare forhold hvor forelegg brukes, økes i takt med trafikkbøtene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt klart skjønt poenget ditt og jeg er helt enig i at Politiet ikke alltid gjør en like god jobb - som i de to eksemplene du henviser til (de begge hadde vært relativt enkle å fått ut av verden). Imidlertid er det faktisk slik at politiet henlegger en slik sak bevisst slik at de skal få flere midler, som verken Kristin Halvorsen og den rød-grønne regjeringen har skjønt. Synd, for det er de stakkarsene som har blitt frastjålet felger eller utsatt for hærverk som får svi. Slike saker som hverdagskriminalitet blir ofte satt bort pga. viktigere saker som voldtekt og drap. Hva er vitkigst, hærverk på bil eller voldtekt av en 14 år gammel jente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjønner hvor du vil :lol: T.A.S argumentene er gode, men det ligger så mye mer bak 8)

men som sagt du skriver:Hva er vitkigst, hærverk på bil eller voldtekt av en 14 år gammel jente? klart det sisste er viktig

men da omformulerer jeg litt på sp igjen: Hva er viktigst, å måle andre biler som kjører feil på kollektivet: eller være litt mer tilgjengelig på kveldstider så man vet at politiet finnes. slik at hærværk og slikt blir mindre av. heller bruk ressursene på slikt en å ta folk som kjører på kollektivt, for det har de nok ressurser til :wink: dette gir dem nemmelig penger, mens å være uti gatene koster;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er surt med 4200 kroner for kjøring i kollektivfeltet, men lovverket er der av en grunn. I denne situasjonen er det selvfølgelig trafikkpoltiet du ble stoppet av og de har overhodet ingenting med hærverket. Det er det en annen avdeling i Politiet som foretar seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist du hadde stoppa å urinert i kollektiv feltet ville du då spart 1200 kr????

Synst ikkje det er rart i da heile tatt at politiet får pes for prioteringane sine.Den dagen bilen er herpa å letta for stereo,er da berre å henlegge pga. resurrs el bevis.Men er du litt hard på gassen er det jo dødssynd å bøter med astronomiske tal :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke politiet som bestemmer straffer og slikt. De har et regelverk og forholde seg til...

Regelverk er nå så,men hva med litt rasjonell tenking?

Hvis 3 saker blir anmeldt,(tatt fritt fra ovenværende innlegg):

1.En bil blir utsatt for hærverk,og eier må bruke 50 tusen på å fikse bilen.Saken blir mest sannsynlig henlagt,og blir den ikke det,så vanker det vel kanskje ei bot på 3000kr eller litt samfunnstjeneste.

2.Ei 14 år gammel jente blir voldtatt,og jenta kan i værste fall bli psykisk ødelagt for livet.Saken(hvis den blir anmeldt,og riktig person blir anklaget) vil i 90% av tilfellene bli henlagt,og skulle personen bli dømt,så vanker det en bot,samfunnstjeneste eller (hvis han er tidligere dømt for sexualforbrytelser) noen FÅ måneder i fengsel.

3.En bil kjører i 86km/h i en 60 sone,og er til skade for INGEN.Saken blir anmeldt med høy prioritering,personen som ikke har skadet eller forulempet noen får en bot som tilsvarer en halv månedslønn,mister rettigheten til å kjøre bil fordi det bare er flaks at han ikke har drept noen,og i værste fall må han også si opp jobben fordi han ikke har mulighet til å bruke kollektiv transport til og fra jobb.

Så da vil jeg at alle skal rangere hvilken rekkefølge disse sakene blir prioritert i,og at de nevner hvilke saker som er det "værste" lovbruddet,og hvordan "straffen" henger på grep med forbrytelsen som er begått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelverk er nå så,men hva med litt rasjonell tenking?

Hvis 3 saker blir anmeldt,(tatt fritt fra ovenværende innlegg):

1.En bil blir utsatt for hærverk,og eier må bruke 50 tusen på å fikse bilen.Saken blir mest sannsynlig henlagt,og blir den ikke det,så vanker det vel kanskje ei bot på 3000kr eller litt samfunnstjeneste.

2.Ei 14 år gammel jente blir voldtatt,og jenta kan i værste fall bli psykisk ødelagt for livet.Saken(hvis den blir anmeldt,og riktig person blir anklaget) vil i 90% av tilfellene bli henlagt,og skulle personen bli dømt,så vanker det en bot,samfunnstjeneste eller (hvis han er tidligere dømt for sexualforbrytelser) noen FÅ måneder i fengsel.

3.En bil kjører i 86km/h i en 60 sone,og er til skade for INGEN.Saken blir anmeldt med høy prioritering,personen som ikke har skadet eller forulempet noen får en bot som tilsvarer en halv månedslønn,mister rettigheten til å kjøre bil fordi det bare er flaks at han ikke har drept noen,og i værste fall må han også si opp jobben fordi han ikke har mulighet til å bruke kollektiv transport til og fra jobb.

Så da vil jeg at alle skal rangere hvilken rekkefølge disse sakene blir prioritert i,og at de nevner hvilke saker som er det "værste" lovbruddet,og hvordan "straffen" henger på grep med forbrytelsen som er begått.

Skjønner hvordan du tenker, og er FULLSTENDIG enig

:applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...