Gå til innhold

Noen flyinteresserte her?

pallen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg og er stor fan av Spitfire!

Jeg kjenner personlig en som har fløyet spitfire, han er barndomskompis av min far som er født i 1928.

Han tok "vingen" som 19 åring og har fløyet diverse jet jagere og. Bla f-86, t-33, Vampire m.m. Totalt har han vel 4500 timer.

Han endte opp som Oberst1 el 2 tror jeg det var, og han har vært stasjonssjef på sola fra 81-87 hvis jeg ikke husker feil.

Dere kan tro det er kjekt og prate han, som har vært så heldig og fått med seg pionertiden og har mange historier og fortelle.

Selv om min far bor i bodø har de jevnlig kontakt med besøk og telefoner, og når faren min er på besøk her i sandnes pleier "obersten" og kona komme på en hyggekveld med god mat og drikke med tilhørende nostalgisk prat.

En artig historie. Min morfar var jagerpilot i det som den gangen het Hærens Flyvevæsen. Han gikk på Krigsskolen sammen med den daværende Kronprins Olav og endte opp som Oberstløytnant før han døde alt for tidlig av nervesykdommen sklerose i 1935. Flyene på bildet er formodentlig noen av de ca. 27 lisensproduserte Fokker CV.D som ble bygget på Kjeller Flyfabrikk. I dag har Norsk Luftfartsmuseum i Bodø et slikt fly i utstillingen.

Morfar i 1931 (trolig på Gardermoen)

Morfar.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg og er stor fan av Spitfire!

Jeg kjenner personlig en som har fløyet spitfire, han er barndomskompis av min far som er født i 1928.

Han tok "vingen" som 19 åring og har fløyet diverse jet jagere og. Bla f-86, t-33, Vampire m.m. Totalt har han vel 4500 timer.

Han endte opp som Oberst1 el 2 tror jeg det var, og han har vært stasjonssjef på sola fra 81-87 hvis jeg ikke husker feil.

Dere kan tro det er kjekt og prate han, som har vært så heldig og fått med seg pionertiden og har mange historier og fortelle.

Selv om min far bor i bodø har de jevnlig kontakt med besøk og telefoner, og når faren min er på besøk her i sandnes pleier "obersten" og kona komme på en hyggekveld med god mat og drikke med tilhørende nostalgisk prat.

En artig historie. Min morfar var jagerpilot i det som den gangen het Hærens Flyvevæsen. Han gikk på Krigsskolen sammen med den daværende Kronprins Olav og endte opp som Oberstløytnant før han døde alt for tidlig av nervesykdommen sklerose i 1935. Flyene på bildet er formodentlig noen av de ca. 27 lisensproduserte Fokker CV.D som ble bygget på Kjeller Flyfabrikk. I dag har Norsk Luftfartsmuseum i Bodø et slikt fly i utstillingen.

Morfar i 1931 (trolig på Gardermoen)

Morfar.jpg

Flott historie, kjekt og se hvordan det var før i tiden. Flott bilde av morfaren din, synd han gikk bort så ung.

Det var tider det, de drev nok endel "ureglementert" flyging da... Gøy hadde de det sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å ta lappen på småfly?

Krever det mye?

Ser Rygge har flyklubb der en kan ta sertifikat i løpet av 1,5 år.

Vårt primære skolefly er Cessna 172;LN-DAE,som er ypperlig egnet til formålet.

Den koster 820 pr.flytime, inkludert instruktør,noe som er meget konkurransedyktig, Norges billigste?

Teorikurs og diverse gebyrer koster ca.10 000,og 45 flytimer koster 36900,alt inkludert .Hvis man for eksempel bruker 2000 kr. på flytimer pr.måned, har man sertifikat etter 1 1/2 år, utgiftene kan altså fordeles på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Flyet jeg flyr til dagelig, en Cessna Skyhawk C-172R, med langdistansetanker. Bildet er tatt i Rome,Georgia,310 nautiske mil fra

hjemmeflyplassen min.Var på min "long Cross country dit.fløy bort om dagen,og hjem i mørket.hele flighten tok over 7 timer,så var bra lei da jeg landa i Conway igjen ;)

Bilde_241.jpg

North American Institute of Aviation ,Conway, KHYW

Bilde_188.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dristige menn i de farlige fly :D Spennende historie, flott bilde!

Ja... det var litt andre tider i flyenes barndom. Den desidert viktigste oppgaven var rekognisering for artelleriet og kurerflyging, men også bombing av enklere mål sto på programmet (les: skyttegraver og mindre militære stillinger). Fokker CV.D var bestykket med to mitraliøser, men utviklingen gikk hurtig og da den andre verdenskrig brøt ut i 1940 var flyet foreldet. Flyet ble imidlertid satt inn over Narvik i krigens begynnelse og oppviste etter forholdene gode resultater som et lett bombefly mot tyske styrker. Her er forøvrig en autentisk samling rekogniseringfotografier over Gardermoen/Nannestad. Bildene er fotografer av min Morfar fra 2500 meters høyde den 20.03.1933 (den registrerte tiden er 15:10) i oppløsningen 1:10000.

1933_luftfoto.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd det her.

Er en klubb på Kjeller utenfor Oslo som heter Kjeller flyhistoriske forening. Er drevet av en gjeng pensjonister fra forsvaret.

De har ganske ofte forelesninger med folk som var aktivt med i krigen, har vært med noen ganger å hørt på de. Er bare så fasinerende å høre de fortelle. Kjørte en kar hjem en gang som fløy Mosquito under krigen.Han hadde studert i Berlin før krigen, og ble brukt for å slippe markeringslys over berlin før det første bombeangrepet der siden han var lokalkjent i byen.

Han fortalte også at på veien hjem fra Berlin hadde de sett noe på radaren som de skulle avskjære. Navigatøren så bare" vet ikke hva det der er, men den bare går noe jævlig fort!" De bare snudde og stakk! I ettertid har han skjønt det var Me-262. Han hadde aldri hørt om at tyskerne hadde sånne fly han da. Er helt spesielt når det sitter en fyr ved siden av deg og forteller sånne selvopplevde historier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd det her.

Er en klubb på Kjeller utenfor Oslo som heter Kjeller flyhistoriske forening. Er drevet av en gjeng pensjonister fra forsvaret.

De har ganske ofte forelesninger med folk som var aktivt med i krigen, har vært med noen ganger å hørt på de. Er bare så fasinerende å høre de fortelle. Kjørte en kar hjem en gang som fløy Mosquito under krigen.Han hadde studert i Berlin før krigen, og ble brukt for å slippe markeringslys over berlin før det første bombeangrepet der siden han var lokalkjent i byen.

Han fortalte også at på veien hjem fra Berlin hadde de sett noe på radaren som de skulle avskjære. Navigatøren så bare" vet ikke hva det der er, men den bare går noe jævlig fort!" De bare snudde og stakk! I ettertid har han skjønt det var Me-262. Han hadde aldri hørt om at tyskerne hadde sånne fly han da. Er helt spesielt når det sitter en fyr ved siden av deg og forteller sånne selvopplevde historier.

Kult og prate med gamle pioner-piloter! Mosquito er et meget tøft fly, står en sånn på flymuseet i bodø.

Den er jo bare helt rå med sine to motorer og den spesielle inngangen til cocpit. Man må jo klatre opp i flyet i fra en luke på høyre side.

Tenker de lurte felt når de så de raske Me-262 på radaren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt og se at det er mange andre med interressen her, vi må jo ikke glemme at BMW begynte og lage flymotorer før de lagde biler!

Da er det bare og minne på flystevnet som går av stabelen 2-3 juni på Sola flyplass i forbindelse med 70års jubileumet av flyplassen.

Norsk, Svensk og Dansk Dakota DC-3 kommer, så det blir anledning til og kjøpe tur med DC-3!

Jeg liker vel best DC-9 og MD-80 familien, Boeing 707, 737-200, og det er så mange at det blir for mye og skrive...

Synd de ikke flyr "Mad dogs"(MD-80serien) innenlands lenger, men bare på Domestic flights...

en gammel DC-3 på flyplassen i Rome,Gorgia,USA

Bilde_242.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del går flyinteressen for det meste ut på modellfly, da radiostyrte seilfly...

Hanstolm05.jpg

Bildet over er tatt på en hangkant ved Hanstolm i Danmark... det blåser ca 15 sekundmeter og modellen er en Fredy (type hang racer)

For de som syns sånt er interessant anbefaler jeg www.cirrus-rcfk.no :)

Teller ned til neste Hanstolm-tur som går av stabelen om to uker... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiny:

det må vel være ganske vanskelig og fly i 15 sekundmeter?

Du er nok en erfaren RC-pilot da tenker jeg.

Har prøvd min el. piper cub i 3-4 sekundmeter, og man kan si det gikk til h.....e!

Propell og girkasse takket for seg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...