Gå til innhold

arvet bil - hjelp til valg av bil nr 2


[space]
 Share

Anbefalte innlegg

Kan noen her hjelpe meg litt med en problemstilling tro?

Det har seg altså slik at vi har arvet en bil, men vi har valget mellom 2 biler.

1. Mitsubishi Lancer stasojnsvogn 96 eller 97 modell, godt stellet med og gått veldig lite.

6_-2116226855.jpg

(Samme farge osv. Bilde hentet fra tilfeldig finnannonse)

2. Renault Scenic 2,0 automat modell. Den har gått en del, tidligere hatt masse problemer men fungerer nå)

9698121_368999_2_1_317l.jpg

(Samme farge osv. Bilde hentet fra tilfeldig finnannonse)

Fra før har vi også en Mitsubishi Colt 1,6 Glxi Mirage 95 modell, det aldri har vært noe galt med i det hele tatt.

7_-1288379147.jpg

(Lik men i rød. Bilde hentet fra tilfeldig finnannonse)

Moren til samboern min har MS og er ofte sammen med henne og handler, hjelper til osv. Altså er det greit med en bil som er lett å komme ut og inn av.

Spørsmålet er hva vi skal gjøre, og hvilken bil en kan få isteden for rundt 100.000 (som jeg regner med er summen vi kan få for laceren og colten)

Renaulten er jo en praktisk og grei bil, men med historien til den bilen ser jeg for meg enda flere reperasjoner, problemer med å starte på vinteren osv.

Lanceren er sikkert akkurat som colten og vil gå evig. Vi kan jo selvfølgelig beholde den og kun selge colten også. Men den er KJEDELIG og heller ikke alt for praktisk med tanke på "svigermor".

Har noen forslag på en god passende bil?

Jeg liker egentlig denne typen her litt, og det samme gjør samboern min:

1466003-bilde1-bilde028.jpg

Land Rover Freelander.

Er dette av typen Land Rover med uendelige problemer, eller typen som fungerer knirkefritt? Den ligger hvertfall i riktig prisklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den eine naboen på hytta kjører en Land Rover prikk lik den på bildet der, og han har hatt 0 problemer med den bilen. Eneste han klager litt på er kvaliteten på bilen, spesielt interiørt. Den knirker endel på ujevn veg, og er heller ingen sportsbil på vegen. Men ellers så skulle det vera en kjempe bra bil.

Dette skal tas med ei klype salt, da eg vet lite generelt om Land Rover. Men håper den parten ivertfall var LITT til hjelp :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har en landrover 2001 mener jeg det er. Diesel utgaven med 2 liters bmw motoren. Litt jall i interiøret med løse knapper på stereoen. Til nå har det vært litt merkverdigheter som at dieselpumpa måtte skiftes (tror det var den dingsen) vindusviskere som har oppført seg litt rart. Ellers fungerer den godt. I det store ingen kjempeproblemer med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far hadde en Land Rover for en stund siden. Rimelig ny modell. Hadde ikke problemer med den annet en at air-conditionet tøyset litt. Ikke store saker å bytte det. Rimelig grei bil. Fikk låne den når jeg og klassen min dro på klasse tur laaaangt over fjells. Funket kjempe bra under snøforhold med full lastet bil :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Land Rover er ikke bare en Land Rover. Bilen på bildet er en Land Rover "Freelander" og den er mer en "SUV" enn en skikkelig 4x4 Land Rover... med reduksjonsgearkasse og skikkelig bakkeklaring. Tradisjonelt er Land Rover "Discovery" og "Defender" mer ekte vare... og spesielt "Discovery 3" har jeg sansen for. Best liker jeg "old school" modellene... som 88" og 109" modellene (Serie 3)... :wink:

Min 1980 Land Rover 88" Serie 3 (med en rekkefirer på 2,3 liter) "Danish Army Edition"

LRS3_88.jpg

Min 1977 Land Rover 109" Serie 3 (med en rekkesekser på 2,6 liter) "Safari Edition"

LRS3_109.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett etter litt info på google nå og funnet ut at det er store problemer med motoren på disse bilene. Det virker som topppakningen garantert kommer til å ryke, uansett hvor godt behandlet bilen er. Dette gjelder 1.8l motorene.

Det er tydligvis en kjent designfeil på disse motorene, men Land Rover er selvfølgelig ikke villige til å betale for det (england). Altså må en legge inn pris på bytte av topppakning ( eventuelt motorbytte, om det skulle skjære seg helt) i prisen på bilen. Så flere på finn som har både motorbytte og byttet topppakning...

Hvordan står norske forbrukere her? Er vi beskyttet på noe vis mot designfeil på biler etter garantien har gått ut?

Ser 2.0 dieselen er litt dyrere, men ser jo ut som det fort kan lønne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freelander ville jeg isåfall holdt meg langt unna.

Vet om flere som har hatt store og kostbare problemer med den, og min far jobbet på et land rover verksted tidligere har kommet med endel historier som gjør at jeg aldri kommer til å kjøpe en Freelander. Leser man også tester i forskjellige blader, så kommer som regel Freelanderen dårligst ut blant konkurrentene.

Jeg har ikke kjørt så mye på størrelsen med Freelander, men jeg har kjørt litt Freelander, og den hadde ekstremt dårlig svingradius, er dette felles for biler på den størrelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er jo ingenting bestemt her, og mottar gjerne tips på andre biler i samme prisklasse som kan være interessante.

Blir jo litt skeptisk når det første som kommer opp når en søker etter freelander er forskjellige sider som omhandler motorproblemer og lite goodwill fra Land Rover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...