Gå til innhold

Risting i rattet ved bremsing (e39)

HelgeS
 Share

Anbefalte innlegg

Eg sliter med risting i rattet ved lett bremsing og det forsvinner ved hard/brå bremsing..

Bremsene foran er nye for et godt år siden, og bakbremsene er nye i februar i år..

Kan det være foringer eller noe? Forslag??

Det er en 97' e39 520 det er snakk om :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

efjeldse Skrevet: Ons Apr 25, 2007 21:48 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

og skivene ble også skiftet?

kan vel uansett være det, men du kan jo prøve å få avbalansert hjulene først.. det er billigst

mener ganske sikkert at skivene ble skiftet.. er 100% sikker på at de bak ble skiftet. Skal sjekke dette :D

Ristingen er der fortsatt med vinterhjul så da funker det vel lite med avbalansering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan for eksempel bli kast i skivene hvis de blir bråavkjølt etter å ha vært varme. Lite du kan noe for da det oppstår ved tilfeldigheter og uflaks. Det er med andre ord ikke så lett å unngå dette utover det å eksempelvis styre unna store vanndammer etter lange og/eller harde oppbremsinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan for eksempel bli kast i skivene hvis de blir bråavkjølt etter å ha vært varme. Lite du kan noe for da det oppstår ved tilfeldigheter og uflaks. Det er med andre ord ikke så lett å unngå dette utover det å eksempelvis styre unna store vanndammer etter lange og/eller harde oppbremsinger.

Henger meg på her, har hvert borti det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være litt kast i bremseskiver. Er det en mikroskopisk slakke i ett opphengsledd, vil dette forsterkest.

Siden det er snakk om en 97 modell,så har den vel gått 200 000 snart? Har det ikke vært skifting av de 4 opphengsarmene enda, så gjør det. Skift selv om du ikke kjenner slakke,da slakken er svært vanskelig å kjenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkjent fenomen på E39 det der.

Leste for en ukes tid om noen på BMWCCN som mente det hjalp med noen gråve nedbremsinger fra 100kmt til ca 30kmt. Ett par sånne nedbremsinger gjorde visst at de skeive skivene ble som nye igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke sikkert det er skivene. det kan være casterstag eller lenkearmen.. sliter litt med dette selv... spørs helt om ristingen er intens og om det kun oppstår ved nedbremsing ved høy hastighet. kan også være en bærebru. ville fått sjekket dette, blir jo bare værre og værre.

guud løkk : :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok gjettet på slakk i bærearmene dine framme jeg også, har hatt samme problemer på min e39 som har rullet like over 200.000.

Begynte med å bytte ett stag hver gang den var inne til service men dette ble svært dyrt da man også må justere hjulstilling etterpå - så nå har jeg kjøpt inn nye armer, stag og foringer framme og bak (totalt 14 stk) som ligger i garasjen og venter på montering......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan får en kast i skivene?

I løpet av vinteren blir bremsene utsatt for salt, og da ruster calipperne. Dette gjør at bremseklossene "gror fast" i calipperen, slik at de ikke beveger seg slik de skal. Dessuten kan stempelet i calipperen ruste, slik at det går veldig tregt. Disse to tingene gjør at bremsene vil ligge på, og det medfører at bremseskiven blir veldig varm over lengre tid. Da blir det kast i skiven. Noen harde oppbremsinger kan løsne litt av tregheten, slik at du i hvert fall blir kvitt problemet midlertidig og vil få jevnere bremser. Men du blir ikke umiddelbart kvitt kast i skivene. Hvis du har service på calipperne og får bukt med tregheten, vil du etter hvert bli kvitt kast i skivene. Dvs. de blir slitt rette igjen. Dette har jeg selv erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...