Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan nevnes at i de senere år har kommet en nye gradering som ikke lenger kun tar for seg hvordan den oppfører seg i selve kollisjonen, men også hva som finnes for å forhindre en kollisjon. Det vil si at det legges vekt på elektronikse hjelpemidler, noe som Brilliance mangler og derfor har fått null stjerner. Med den gamle graderingen ville det ha tilsagt 3, dette fikk vel Bmws modeller for et par år siden og. Bilen er sammenlignbar med de fra sent 90-tall, slik som mange her inne kjører. For øvrig skjedde det som skjer med kineserne nå, med koreanerne og japaneserne før dem.

Dette er et viktig poeng og i tillegg bør det påpekes at Euro NCAP testen gjelder for det året testen gjennomføres. At f.eks E36 ville ha fått 0-poeng i dag betyr ikke at den er en spesielt lite sikker bil (forutsatt at den er i prima teknisk stand), men at både testen og utviklingen har gått videre. E36 var en rimelig sikker bil da den kom på markedet, men jeg tror ikke at Euro NCAP testen fantes da E36 kom på markedet i 1990. Faceliftversjonen ble imidlertid testet og jeg mener å huske at den fikk 4 stjerner.

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Hvordan e36 greide det vet jeg ikke, men forrige generasjon Passat kom i samme klasse som den kinesiske bilen. Jeg tror det er like greit å ikke gå videre inn på hva e30 eller min hadde fått i en lignende test.

http://www.euroncap.com/tests/vw_passat_1997/4.aspx

;)

Jeg ser at E36 anno 1997 fikk 1,5 sjerner... er dette historiske data eller er de "konvertert" til 2008 data ?... Hvis det er historiske data husker jeg uten tvil helt feil... :?

Skrevet

Jeg er litt usikker. Sannsynligvis er det konvert til dagens målestokk for å lettere kunne sammenligne med moderne biler, men jeg skal ikke si for sikkert.

:)

Skrevet

Ja, hadde de bare lagd et fet retrokopi av E30 så hadde jeg kjøpt på dagen....

Det er klart at krasjtesting ikke er i samme liga som de tre store i Tyskland. Mener jeg leste engang hvor mye Mercedes brukte på sikkerhetsutvikling pr. uke, og det var noe voldsomt. Kanskje litt forskjell mot den ene underbetalte kineseren som blikkboks-engineering folka har.

Skrevet

byd og andre BMW look alike kan også leveres med felger, merker osv fra bmw. får tillfassninger for å sette i BMW grill/nyrer.. har sett flere med bmw felger, m3 emblemer osv...

har bodd i kina i 3,5 år så har sjekket ut litt

Skrevet

BMW, mercedes og flere andre bla. amerikanske biler for det kinesiske markedet blir produsert i kina i et såkaldt joint venture selskap.. ( sammarbeid mellom vestlig og lokalt firma)

vw har mange biler der nede, som gode gamle jetta, santana, pola og golf osv alle produsert på lisens og i ett såkaldt joint venture..

Skrevet
Hvordan e36 greide det vet jeg ikke, men forrige generasjon Passat kom i samme klasse som den kinesiske bilen. Jeg tror det er like greit å ikke gå videre inn på hva e30 eller min hadde fått i en lignende test.

http://www.euroncap.com/tests/vw_passat_1997/4.aspx

;)

Jeg ser at E36 anno 1997 fikk 1,5 sjerner... er dette historiske data eller er de "konvertert" til 2008 data ?... Hvis det er historiske data husker jeg uten tvil helt feil... :?

Euro NCAP ble grunnlagt i 1997, så det kan være mulig de testet ut e36 i 1997 eller senere..

http://en.wikipedia.org/wiki/Euro_NCAP

Skrevet

Kan det hende du tenker på en annen test av E36?

Dataene for E36 er ikke konvertert - BMWs vurderinger av hva man skulle legge vekt på i kollisjonssikkerhet i 3-serien passet ikke helt som hånd i hanske med N-caps testprosedyrer.

Skrevet
For øvrig skjedde det som skjer med kineserne nå, med koreanerne og japaneserne før dem.

Jeg er litt måteholdne med å trekke sammenligninger til japansk og koreansk bilindustri, selv om disse også har stått i posisjonen å være nye produkter som forsøker å slå an på nye markeder.

Men den tilsynelatende forakten for opphavsrett og patenter som produsenter fra kommniststaten Kina viser, er i en egen klasse.

Jeg er heller ikke helt overbevist om at dette er noe kineserne nødvendigvis vil slutte med; vi har i de siste årene sett at kinesiske myndigheter har vært ivrige etter å skaffe seg venner i land som er i opposisjon til USA og Vest-Europa. Ikke minst har kineserne vært aktive i Afrika, der de har kunnet skaffe seg innpass bl.a. gjennom ikke å være en tidligere kolonimakt. Den kommunist-kinesiske innflytelsen så vi nå nylig idet sør-afrikanske myndigheter nektet fredsprisvinneren Dalai Lama innreise til Sør-Afrika for å være tilstede på en konferanse for fredsprisvinnere.:roll:

Det kan derfor ikke utelukkes at kinesiske bilprodusenter på kort sikt kan se for seg en framtid med å selge billigere alternativer til en voksende middelklasse i land der man foreløpig ikke kan unne seg originalene.

Utfallet avhenger sannsynligvis av hva som lønner seg mest for kinesiske myndigheter; å holde seg inne med vestlige land, eller å selge varer til andre markeder.:?

Skrevet
For øvrig skjedde det som skjer med kineserne nå, med koreanerne og japaneserne før dem.

Jeg er litt måteholdne med å trekke sammenligninger til japansk og koreansk bilindustri, selv om disse også har stått i posisjonen å være nye produkter som forsøker å slå an på nye markeder.

Men den tilsynelatende forakten for opphavsrett og patenter som produsenter fra kommniststaten Kina viser, er i en egen klasse.

For det første er det andre patenlover i Kina enn de vi i Vesten er vant med; Etter hva jeg har fortsått kan man kun patentere merkenavnet (med tilhørende logo) og teknologi; Det er ikke mulig å reservere et design i seg selv.

Så er jeg heller ikke enig i at dette er noe som kjennetegner kinesisk industre i større grad enn andre nykommere, slik som Korea og Japan som jeg nevnte før. Her er noen japanske eksempler på tvilsomt design:

Mitsubishi Debonair:

5mlegd3k6hgtooc13frs.jpg

Lincoln Continental:

x40g0cldt5cxm1j1fr37.jpg

Toyota Mega Cruiser:

zidpo88q7arybozm330z.jpg

Hummer H1:

oslbhy4npnsquvnsrt9g.jpg

Toyota AA (som for øvrig brukte mekanikk kopiert fra Ford):

s030sy8sx8g86omblrkn.jpg

Chrysler/Desoto Airflow:

t6p89evjq7pmiceit889.jpg

Toyota Sa (motoren var basert på studier av Vws):

kpbqtlqd2ls1z8zq66f1.jpg

Volkswagen Boble:

bbznzufcrj9zmp50zb01.jpg

I likhet med kinesisk bilindustri, var det og en god del biler som ble produsert under lisens. Datsun startet med Austin Seven, Mitsubishi produserte 500, førstegenerasjon Bluebird (også Datsun), Subaru 1500 var basert på motorteknologi fra Peugeot og til dels design fra de samme (som igjen brukte Pininfarinas design), Hino produserte Renault 4cv os.v. Dessverre er det vanskelig å finne beskrivende bilder av såpass gamle biler fra Japan.

:wink:

Skrevet

fordelen kina har nå er at di strengtatt ikke trenger eksport av biler da di har en sinnsyk ommsettning i sitt eget land, biler som produseres av kinesiske merker er billige i forhold til Joint venture biler som lukseriøse bmw, mercedes osv--. å det er ikke få av disse luksusbilene heller... bilsalget i kina går fortSATT SÅ DET SUSER.. DEN FATTIGE MANN I GATA KJØPER SEG OGSÅ BIL NÅ, ikke mange sykler som før, nå er det scooter all over. eksport fra kina er stort sett noen luringer fra vesten som prøver på.. kineserne selv driter langt i dette!!! det koster en del ekstra å lage en sikker bil som skal gjennom vestlige krav... dette er ikke kineserne villig til å betale. sikkerhet er ikke viktig, finnes nok av kinesere... dette er deres egen holdning!

Skrevet
For det første er det andre patenlover i Kina enn de vi i Vesten er vant med;

Dette sier vel aller mest om kinesisk lovgiving, og underbygger hovedpoenget bak mitt innlegg, nemlig å framheve sammenhengen mellom ulike sider av Folkerepublikken Kinas politikk.

Så er jeg heller ikke enig i at dette er noe som kjennetegner kinesisk industre i større grad enn andre nykommere, slik som Korea og Japan som jeg nevnte før. Her er noen japanske eksempler på tvilsomt design:

Jeg synes bilderekken du viser egentlig ikke understreker særlig mye - bl.a. har flere av bilene likhetstrekk med andre bilmodeller enn dem du har valgt å sammenligne dem med. At et design er inspirert av et annet er ikke uvanlig, og man kunne således laget en lignende rekke bilder for å bevise at europeiske designere låner fra amerikanske osv.

Sjelden ser man imidlertid så klare "lån" av deler av design til bruk i en volum-modell, som det de kinesiske produsentene står for.

Sammenligningen mellom Chrysler Airflow og Toyotas første modell, AA er imidlertid litt interessant. Ok, riktignok var AA et resultat av noe enkelte vil kalle reverse engineering, og ble bygget i beskjedne antall - for ikke å snakke om at bilene ble til for over 70 år siden.

Selv om dagens uenigheter om Tibets rolle, ytringsfrihet og menneskeretter ikke helt kan sammenlignes med verdenssituasjonen på 1930-tallet, ble denne bilmodellen til i en tid med et noe kjølig politisk klima mellom landet der den ble til, og landet der inpirasjonskilden stammet fra.

Mest interessant er imidlertid at Toyotas AA var et steg på veien for å gjøre en befolkning med stigende selvbevissthet forsynt med egne produkter - dvs. å kunne gjøre landet mindre avhengig av import - noe som igjen virker stimulerende for nasjonal stolthet og patriotisme. I tillegg ville det å kunne vise et produkt som hadde likhetstrekk med noe av det mest moderne man hadde sett fra utlandet, bidra til en følelse av at "vi kan like godt som dem".

Mye av dette kan vi overføre til dagens Kina - kjente linjer, gunstigere priser enn importerte varer, stolthet over hva eget land kan klare.

Som Toyotas AA ikke var primært tiltenkt eksport, har dagens BYD m.fl. som raynik påpeker et enormt potensiale på det kinesiske innenriksmarkedet. Som jeg prøvde å få fram i mitt forrige innlegg, vil en voksende mellomklasse i nye deler av verden åpne opp enorme nye markeder for forbruksvarer - som f.eks. biler. Det kinesiske innenriksmarkedet blir således enormt - det samme gjelder det indiske. Det interessante blir å se når - eventuelt hvis - kinesiske produsenter finner det interessant å rette oppmerksomheten sin for fullt mot tradisjonelle markeder; og dermed finner at det tjener dem best å tilby egne, originale designer.;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...