Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vuderer å skaffe meg en 540iA E39.. noen som vet mye om de bilene? har en 528 nå, men kan vel ikke sammenlignes helt. Svakheter etc?

Hva med ytelesen.. går de bra? merkes det å chippe en slik bil?

Håper på litt svar her;)

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

En 540i har nesten 100hk mer enn 528i (286 vs. 193), så ytelsene er en god del bedre ja :) Siden det er en stor V8 på 4.4 liter er også dreiemomentet vesentlig høyere. Chip har liten effekt på en sugemotor, men kompressor er jo et (dyrt) alternativ. Får vel drøyt 400hk med kompressor fra ESS.

Skrevet

hmm.. får oppgitt at en chip til 540 øker effekten fra 286 - 310 hk.. tror dere at det kan være realistisk?

Skrevet
En 540 er neppe veldig økonomisk å kjøre med :)

Den bruker ikke såå mye bensin da... ca litt over 1liter mila...

Skrevet

Den bruker ikke såå mye bensin da... ca litt over 1liter mila...

Øøøø... iht. BMW har den et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 1,23 liter pr. mil... det er sånn ca. 25% mer enn en E39 528i. Hvis man kjører ca. 15000 Km i året og en liter bensin koster litt over 9 kroner må man dermed minst betale ca. 4500 kroner ekstra pr. år for bensinen i forhold til en E39 528i... :roll:

Skrevet

Den bruker ikke såå mye bensin da... ca litt over 1liter mila...

Øøøø... iht. BMW har den et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 1,23 liter pr. mil... det er sånn ca. 25% mer enn en E39 528i. Hvis man kjører ca. 15000 Km i året og en liter bensin koster litt over 9 kroner må man dermed minst betale ca. 4500 kroner ekstra pr. år for bensinen i forhold til en E39 528i... :roll:

Og bensinen koster 12+ pr liter i Norge Fredrik, så man kan plusse på de kr der litt ekstra.

Men er noen her inne med 540i, kan spørre de.

:wink:

Skrevet

Og bensinen koster 12+ pr liter i Norge Fredrik, så man kan plusse på de kr der litt ekstra.

Men er noen her inne med 540i, kan spørre de.

:wink:

Hmmm... det begynner åpenbart å bli lenge siden jeg sist kjøpte bensin i Norge... :lol: ... Vel... så koster en E39 540iA årlig minst 5500 kroner mer enn en E39 528i (med ca. 15000 Km årlig og 12 kroner literen for bensinen). Alt er relativt, men når man tenker på at en E39 540iA dermed koster ca. 13000 kroner mer pr. år i drivstoffutgifter enn en E39 530dA (med ca. 15000 Km årlig og 10,50 kroner literen for dieselen) begynner iallefall jeg å forstå hvorfor diesel er populært... :wink:

Skrevet
hmm.. får oppgitt at en chip til 540 øker effekten fra 286 - 310 hk.. tror dere at det kan være realistisk?

Hvor fant du denne chipen? Har akkurat kjøpt meg en 540 skjønner du :)

Skrevet

Tror ikke 540 bruker mye mer enn 528iA

Fattern gikk fra 97 728iA til 99 740iA. Forbruket steg med bare rundt 0.5 på langkjøring. 2.8'n jobba jo på spreng hele tiden (ved 90-100kmt giret automaten ned til lettere gir bare man var nær gassen) mens 4.4'n jobbet veldig uanstrengt og hadde masse krefter over hele registeret.

Langkjøring brukte 740n ca 0.85 på langkjøring, 1-1.1 på blandet

728'n brukte 0.78-0.80 på langkjøring og 1.1-1 på blandet

Vil tippe det er veldig mye likt på 528 vs 540. BMW med V8 syns jeg blir en helt annen bil å kjøre også.. hvertfall basert på mine erfaringer og de jeg kjenner som har gått fra rekke6 til v8ere..

Skrevet
Tror ikke 540 bruker mye mer enn 528iA

Fattern gikk fra 97 728iA til 99 740iA. Forbruket steg med bare rundt 0.5 på langkjøring. 2.8'n jobba jo på spreng hele tiden (ved 90-100kmt giret automaten ned til lettere gir bare man var nær gassen) mens 4.4'n jobbet veldig uanstrengt og hadde masse krefter over hele registeret.

Langkjøring brukte 740n ca 0.85 på langkjøring, 1-1.1 på blandet

728'n brukte 0.78-0.80 på langkjøring og 1.1-1 på blandet

Vil tippe det er veldig mye likt på 528 vs 540. BMW med V8 syns jeg blir en helt annen bil å kjøre også.. hvertfall basert på mine erfaringer og de jeg kjenner som har gått fra rekke6 til v8ere..

Nei... E38 728iA bruker gjennomsnitlig 1,0-1,1 liter pr. mil... E39 540iA bruker iht. BMW gjennomsnitlig ca. 25% mer drivstoff. Les evt. Kalle Hansen´s blogg i Autopower... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...