Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forbruket varierer jo hvordan man kjører også. Det meste kommer ann på gassfoten til sjåføren.. :)

Men fattern hadde hvertfall disse snittallene. Vi hentet den i Hamburg når den hadde rullet 40.000km og solgte den når den hadde gått 292.000km

Selv lå jeg greit på 0.8 på langkjøring de gangene jeg lånte den.

740n lånte han en ukes tid før kjøp..Og kjøpte den mye på grunn av at forbruket var nesten det samme som 728n og ble veldig positivt overrasket over det. Ble kjøpt ved 60.000km og solgte året etter ved 160.000km

I testen på autopower fra 95 0,87 på langkjøring der og 1,20 i snitt.

Fant også ut at min tidligere 98 535iA brukte mer suppe enn 740'n..

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Forbruket varierer jo hvordan man kjører også.

Men dette var snittet han lå på. Vi hentet den i Hamburg når den hadde rullet 40.000km og solgte den når den hadde gått 292.000km

Selv lå jeg greit på 0.8 på langkjøring de gangene jeg lånte den.

740n lånte han en ukes tid før kjøp..Og kjøpte den mye på grunn av at forbruket var nesten det samme som 728n.

Har BMW klart å oppheve tyngdekraften da kanskje ?... Jeg tviler sterkt på at to motorer med 1605 cm3 forskjell i motorvolum (inkl. to ekstra sylindre) kan bruke like mye bensin i den samme modellserien. Spesielt når BMW selv oppgir en forskjell i bensinforbruket på hele 25%... :?

Skrevet

Jeg mener det at med 2.8 motor så jobber den mer anstrengt enn en 4.4 og derfor blir forbruket nesten det samme. Gir du full pupp med 4.4'n vil den klart forlange mye mer suppe..

Syns det er sånn på flere av mine biler jeg har hatt også.. M3n bruker mindre enn 328n og 320n brukte MYE mer suppe enn 323n..

:P

Skrevet
Jeg mener det at med 2.8 motor så jobber den mer anstrengt enn en 4.4 og derfor blir forbruket nesten det samme. Gir du full pupp med 4.4'n vil den klart forlange mye mer suppe..

Syns det er sånn på flere av mine biler jeg har hatt også.. M3n bruker mindre enn 328n og 320n brukte MYE mer suppe enn 323n..

:P

Poenget i denne sammenhengen er at M52 motorgenerasjonen ble spesielt konstruert for å være bensinøkonomisk. M52B28 motoren har f.eks en maksimal effekt på 193 HK ved lave 5500 rpm i motsetning til f.eks dagens N52B30 motor som henter ut 265 HK ved 6650 rpm. Ved hjelp av direkte innsprøytning og annet trylleri er allikevel den moderne motoren betydelig mer bensinøkonomisk. Dette er imidlertid ikke tilfelle med hverken S50B30 eller M62B44 motorene... de er først og fremt utviklet for effekt og komfort. Når det er nevnt er både E36 M3 (alle variantene) og E38 740iA relativt bensinøkonomiske i relasjon til tilsvarende modeller fra andre bilprodusenter.

BMW oppgir et gjennomsnitlig bensinforbruk på 0,92 liter/mil for E36 328i... og det tror jeg stemmer bra med virkeligheten. Forbruket steg marginalt til et gjennomsnitlig forbruk på ca. 1,05 liter/mil når M52B28 motoren havnet i E38 karosseriet... ikke dårlig med tanke på at E38 728i veide godt og vel 300 Kg mer enn E36 328i. Det forteller imidlertid også at E38 728i objektivt ikke var undermotorisert med 193 HK ved 5500 rpm og 280 Nm ved 3500 rpm. Hvis man skal sette dette på spissen passer det faktisk bedre å si at E38 740iA var overmotorisert... :wink:

Skrevet

Den bruker ikke såå mye bensin da... ca litt over 1liter mila...

Øøøø... iht. BMW har den et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 1,23 liter pr. mil... det er sånn ca. 25% mer enn en E39 528i. Hvis man kjører ca. 15000 Km i året og en liter bensin koster litt over 9 kroner må man dermed minst betale ca. 4500 kroner ekstra pr. år for bensinen i forhold til en E39 528i... :roll:

Jeg brukte ca 1 liter kasnkej 1.1liter mila opp til våler... Det var riktignok 740 da... vet ikke om det er noe forskjell jeg...

Skrevet

Er veldig enig i det dere sier at 528 anstrenger seg mye.. Girer i hytt og gæver ved litt aktiv kjøring.. tror ikke at forsjellen er så mye som 25% kontra en 540!

Men vi er litt OT her.. lurte på om bilen GIKK bra igrunn. Har lyst på noe som sparker bra, og har ikke råd til M5!

Skrevet

540i går bra ja :) 0-100 på rundt 6.5 er det vel.. Det er nok litt å hente med chip også siden det er såpass stort motorvolum. Du kan jo også snadre den opp med eksos etc.

Er vel en del fine 540i(A) for salg nå.. :)

Skrevet

Fredrik: Ikke alltid ALT som står skrevet om modellene er realiteten.

Hva med å høre etter hva folks erfaringer er? Det er jo faktisk det som er reelt.

Skrevet
Fredrik: Ikke alltid ALT som står skrevet om modellene er realiteten.

Hva med å høre etter hva folks erfaringer er? Det er jo faktisk det som er reelt.

Jeg foretrekker fakta fra BMW og uavhengige kilder fremfor subjektive uttalelser fra folk som kanskje har egeninteresse i å skjønnmale de faktiske omstendighetene. Jeg tror ganske enkelt ikke noe på at en motor som er ca. 1600 cm3 større enn en M52B28 motor reelt bruker like mye eller mindre bensin ved alminnelig kjøring på norske veier. Iallefall ikke så lenge vi snakker om den samme modellserien der forskjellen kun er en marginal forskjell i tyngden. BMW oppgir et merforbruk på minst 25% og tilsvarende oppgir andre seriøse kilder også... det er hva jeg forholder meg til.

Tilsvarende er det med folk som påstår at de klarer å kjøre deres E46 320d Touring med et gjennomsnitlig forbruk på under 0,50 liter/mil. Det er nok mulig hvis man er alene på en vei der topografien minner om Danmark, det ikke blåser og bilen ikke har automatgear, men på alminnelige norske veier med litt trafikk er det ikke mulig. Jeg vet ikke hva som er problemet, men det er lett å blåse seg opp på nettet og dermed påstå ting som taler mot seriøse kilder og bedrevitende... :roll:

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du tror at jeg skal skjønnmale forbruket på mine egne tidligere biler. Jeg foreslår heller at du prøve de bilene over lengre perioder slik at du får din egen erfaring og ikke hva som du har lest på nettet.

Alle tester går jo kun nesten ut på hvordan gassfoten til testfører er.

At min nåværende M3 bruker MINDRE bensin enn 328'n jeg hadde er fakta. Hvorfor skal jeg lyve om det? Samme er det med de andre modellene og erfaringene jeg har fra de hundretalls av forskjellige BMW'r jeg har vært så heldig av å få prøvd de siste årene.

Kan jo hende at alle kjørekomputerene til BMW er feil da? Samt min egen utregning mtp km kjørt og bensin brukt. Pleier egentlig alltid å måle når jeg kjører langt. Ikke vet jeg hvorfor, men noen ganger syns jeg det er morro å se hvor lite bensin jeg kan få bilen til å bruke. Kjører fort 30-35tkm i året så blir en del målinger.

Kan også uttale meg for bruttern som sitter i kontoret siden av her.

Hans tidligere M3 3.2 cab med 16.000km på telleren lå greit på 0.75! på mila vedr. langkjøring, mens M5 3.8 var tørst å brukte 1.2-1.3..

Jeg mener også BMW legger på noe mtp forbruket sånn at de er under en sikker margin.

Skrevet

Jeg mener også BMW legger på noe mtp forbruket sånn at de er under en sikker margin.

BMW og andre bilprodusenter oppgir helt sikkert ikke et forbruk som er høyere enn det faktiske forbruket (trolig tvert imot)... det medfører bare ekstra avgifter og unødvendige belastninger i form av dårlig omtale. Det er også viktig å være klar over at bl.a BMW´s tester er kontrollerte tester som har til hensikt å klassifisere motoren iht. forbruk, CO2 etc. iht. bestemte kriterier og kjøremønstre. Dette er imidlertid likt for alle motorene og derfor er den relative forskjellen mellom motorene alltid den samme.

Jeg påstår ikke at du spesielt skjønnmaler situasjonen Ellingsen... husk at vi bare snakker her inne. Jeg påpeker at jeg foretrekker uavhengige kilder og at jeg ikke uten videre stoler blindt på folk som kan ha en egeninteresse i å skjønnmale de faktiske forhold (altså på generell basis). Jeg har den samme holdningen når folk påstår at deres BMW tilfeldigvis har en topphastighet som er 10-20 Km/t høyere enn den BMW oppgir eller at nettopp deres BMW klarer 0-100 Km/t 1-2 sekunder hurtigere enn det BMW oppgir. Tvilsomt... er min holdning... akkurat som i dette tilfellet der det påstås at en E38 740iA har et gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring som er lavere enn en E38 728i/iA... :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...