Singda Skrevet Mai 17, 2007 Skrevet Mai 17, 2007 Hei, har hørt at disse 2,5L motorene er ganske kjente for å bli fort slitte og ikke har så lenge levetid? tenker på kostnader det kommer til å bli senere i motoren osv.. blir toppen skeiv på mye av disse motorene? har også hørt 320i altså 2 literen ikke er så mye "slappere" en 2,5L? og vist jeg har kjøpt et sånt turbo kit på a-dekk as, har det blitt mye hk forskjell på 320 en 325? og har det lønnet seg og montert turbo på 320en istedet da? håper på svar=) hilsen Simon
E30 ex Skrevet Mai 17, 2007 Skrevet Mai 17, 2007 Hva slags 2,5 liter snakker du om? Men samme hvilken det er så er det vesentlig forskjell på 320 og 325. Som dag og natt vil jeg si. Turbo på 320 hadde ikke jeg giddet. Start med en 2,5 så har du litt før ladetrykket kommer.
S.Arnesen Skrevet Mai 17, 2007 Skrevet Mai 17, 2007 de blir ikke noe fortere slitt selv om det er 2.5l, men de blir oftere kjørt hardt. Det er stor forskjell fra 2l til 2.5l... 2.5l er vesentlig sprekere....
Singda Skrevet Mai 17, 2007 Forfatter Skrevet Mai 17, 2007 Hva slags 2,5 liter snakker du om?Men samme hvilken det er så er det vesentlig forskjell på 320 og 325. Som dag og natt vil jeg si. Turbo på 320 hadde ikke jeg giddet. Start med en 2,5 så har du litt før ladetrykket kommer. okey skjønner, men er så gira på å montere turbo på 2,5 literen, rekke 6,men jeg MÅ få den godkjent som turbo da helst, er det vanskelig å dyrt?
S.Arnesen Skrevet Mai 17, 2007 Skrevet Mai 17, 2007 godkjenne turbo i bmw er en pest og en plage. men skal du til med det så husk at bilen må være registrert i norge i mer enn 10 år, også er det uhyre viktig å involvere biltilsynet ifa begynnelsen...
Captain Skrevet Mai 17, 2007 Skrevet Mai 17, 2007 Jeg har nå M50TUB25 og har tidligere hatt M50B20. Altså 325i cab som jeg har nå, og en 320 coupe jeg hadde tidligere. Det skiller 42hk på motorene, men viktigere er 325i's 245Nm mot 320i's 190Nm. Jeg merker at 325 går en del bedre enn 320, selv om 325en jeg har nå er en del tyngre enn 320en jeg hadde tidligere. Cab veier en del mer enn coupe, naturlig nok. Særlig merker man forskjell over 3000 o/min, der er 325 en del sprekere enn 320. Med turbo-konvertering vet jeg ikke, men ved montering av kompressor gir 320i ca. 220hk, mens 325i gir rundt 285hk. Altså en vesentlig forskjell.
Singda Skrevet Mai 18, 2007 Forfatter Skrevet Mai 18, 2007 Okey, skjønner, men for meg har det ikke noe å si om den er godkjent med turbo,men for modern som skal ta opp låne for meg er det det..så får jeg den ikke godkjent så får jeg ikke kjøpe bil eller turbo:P hva som kan skje vist jeg krasjer med noen å jeg ikke har gokjent med turbo? eller vist jeg kjører på en pers som blir skada for livet eller noe?:S
Springsteen Skrevet Mai 18, 2007 Skrevet Mai 18, 2007 mest sannsynlig at du også er ødelagt for livet, iallefall økonomisk...
Betakaroten Skrevet Mai 18, 2007 Skrevet Mai 18, 2007 Hvilken motortype tenker du på? BMW har mange forskjellige motorer. Så vidt jeg vet er det liten kvalitets og holbarhetsforskjell på 2 og 2,5 literen i alle de forskjellige seriene. Jeg har hatt både 320i og 325i e30 og 325i er vesentlig sprekere enn 320i. Som Captain sier så tror jeg de ekstra nm man får med 325i trekker godt opp
javewl Skrevet Mai 18, 2007 Skrevet Mai 18, 2007 Det er mye forskjell på de motorene ja. Kjørt begge, og eid 325i.
George Constanza Skrevet Mai 18, 2007 Skrevet Mai 18, 2007 forskjellen mellom en 320 og 325 e30 er veldig stor.....325 går mye bedre.....så enkelt erdet...de kan ikke sammenlignes
Ron Jeremy Skrevet Mai 18, 2007 Skrevet Mai 18, 2007 Har eid og kjørt forskjellige versjoner av disse modellen du nevner. Turbo har jeg ikke mye peiling på, men har hørt at det kan være lurt å bruke 320 motoren, da den har mer gods, og kan være mer holdbar. Hvorfor skal du ha turbo da, vil du ha sprek bil kan du vel bare gå for en 328 og holde denne orginal, det er ikke bare antall hk som gjelder... Velg heller å kjøre orginalt og minimer problemer, både med tanke på det mekaniske, men også å slippe unødvendige bekymringer mht uloveligheter og uhell som du selv nevner.
sfh Skrevet Mai 18, 2007 Skrevet Mai 18, 2007 tror nok at en 320 turbo går minst like greit som en orginal 325, sjøl med lavt trykk og samme antall hk. og som biltilsyn sa til meg så er det enklere å få godkjent en 320 med turbo om bremsene/understellet er byttet til 325.. skal man ha turbo på en 325 med orginale bremser så får man ikke ta ut mer hk enn med 320 med 325 u.stell.. jeg ble `lovd` å få godkjent min e30 med turbo og 200hk. den er orginalt en 316, så ombygd til 318i og så byttet ut til 325i understell og nå om litt blir det m10b20. så lenge man får vifta godkjent, uansett hvilket trykk, så er det jo ingen problem å justere slikt etterpå da sjøl om de sier de vil ha en mulighet for en fysisk sperre/låsing av turbotrykk....
mOMOe Skrevet Mai 19, 2007 Skrevet Mai 19, 2007 å få godkjent effektøkning utover de 15% som er lov med originalt understell og bremser er umulig hos biltilsynet etter 1 januar 2006 da de ikke har myndighet til å godkjenne det.. dette må da gjøres hos importøren, noe bmw norge sluttet med i 1997. dvs om du skal ha bmw med turbo så kommer du effektmessig ikke lenger enn 320: fra 150 hk til 172hk 325 fra 192 hk til 220 hk hvis du i det hele tatt får godkjent det. noe det er liten sansynlighet for. bmw kombinert med turbo hos biltilsynet, er som å banne høyt å lenge i kirken.. men når den først er godkjent med turbo, er det jo ikke noe i veien for å skru opp trykket litt edit: litt tilleggsinfo det som seff kan gjøres er å kjøpe en 320 for så å bygge den om til 325, og godkjenne dette.. for så å bygge turbo.. lite å spare på mye jobb, men men..
sfh Skrevet Mai 19, 2007 Skrevet Mai 19, 2007 en kompis har en 325(?) som er stemplet godkjent av biltilsyn med turbomotor inntil 169hk... ikke han som har bygd bilen ,men noe mer hk var ikke mulig sa han.. godt mulig BT tenker på dreiemomentet som er litt mer på 170"turbo hester" enn den orginale sugemotoren.. godt mulig det, men litt merkelig siden jeg fikk "lovd godkjent" 200hk på min 316/1.8i med 325i understell.. om jeg putter i m10b20`en utgjor ikke så mye. men for all del..200hk funker jo greit det også.. men mye vil ha mer hehe... skriver "lovd godkjent" fordi det ble sagt over flere telefonsamtaler og venter på mail/brev med tillatelse til å begynne bygginga. men uansett om jeg satte på større bremser, som feks de planlagte 308mm fram og større enn 325 skiver bak, så fikk jeg ikke godkjent mer enn 200hk. men det ble sagt "kan diskuteres og vurderes" da men..hehe.. sikkert nok fordi det er snakk om en liten snerten `firer` og ikke en stor tung `sekser`... ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå