Gå til innhold

8 uker ekstra ventetid på ny e92...

E92Fan
 Share

Anbefalte innlegg

Har denne uken ventet på at min nye e92 325i coupe sannsynligvis skulle bli levert fra forhandler, men idag kom telefonen som gjorde meg mildt sagt fortvilet.

Jeg bestilte første uken i mars en e92 325i coupe, og fikk vite at forventet produksjonsuke var uke 18(første uke i mai), og at levering var i slutten av mai. Ringte forhandler i uke 17 for å få bekreftet disse opplysningene, og det ble bekreftet.

Idag, uken da levering egentlig skulle ha skjedd, kommer derimot kontrabeskjed, produksjon er flyttet til uke 26(siste uke i juni)! Rakk ikke å spørre hvorfor og hvordan dette kunne skje, jeg ble helt satt ut av denne beskjeden, dessuten skal vi ringes imorgen for nærmere detaljer...

Er det noen som har god kjennskap til BMW sitt allokering/ordre-system som kan fortelle meg om dette er mulig når bilen har en bekreftet produksjonsuke, og dette ble sjekket uken før produksjonen skulle starte? (Jeg fikk utskrift av ordren fra BMW sitt system da jeg bestilte, så jeg vet at forhandler ikke "glemte" dette...)

Hva kan man forvente av en forhandler i slike tilfeller med tanke på ekstra oppfølging og evt å få med noe ekstra på kjøpet (la oss inntil videre anta at forhandler er uten skyld i dette)?

Hilsen fortvilet og utrolig skuffet "trodde han skulle bli den lykkelige eier av 325i denne uka..." :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bestill fra annen forhandler!

makan til elendig service! Har en her som bestilte seg makan bil og det tok 6 uker fra han bestilte til den stod parkert i garasjen.

forlang kjappere leveranse eller en Brukbar kompensasjon eller bruk en annen forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt ha krev kompensasjon. Nå vet ikke jeg hva slags utstyr du har bestilt, men husk at du bør være realistisk når du skal kreve kompensasjon. Et sett, lakkert og montert M-sportspakke er reelt. Jeg har vært i dine sko, da med lastebil og båt. På båten krevde jeg dieselvarmer og kart plotter (ca 35 000kr + mont.) ferdig montert og gratis (garantert ut neste sesong) båtplass ut denne og neste sesong. På lastebilen krevde jeg gratis lastebil helt til den nye kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, å bytte forhandler kun fordi det har skjedd noe hos fabrikken er kanskje litt voldsomt. Det kan være at fabrikken mangler et helt interiør og det tar 7 uker å få dette til fabrikken. Forhandleren videreformidler bare informasjonen de har fått fra fabrikken. Alikevel syns jeg du har krav på kompensasjon og ville mest sansynlig (om dette ikke er bestilt) krevd en M-sportspakke ferdig lakkert og montert, evt navigasjonssystem hvis dette ikke er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du har fått det skriftlig at den og den datoen skulle du få bilen, å så kom kontrabeskjeden har du ifølge kjøpsloven rett til kompensasjon. Hvis du ikke har det skriftlig er det verre, selv om en muntlig avtale skal være like gjeldende som en muntlig.

Du kan for eksempel kreve leiebil i mellomtiden og/eller penger eller utstyr. Med tanke på at du kjøper en såpass dyr bil vil jeg anta at de er ganske imøtekommende for eventuelle krav du måtte komme med. Husk bare at hvis du kommer med noen krav, stå på ditt og ikke gi deg. For å stå sterkere i en diskusjon kan du ta me deg kjøpsloven og vise til det som står der.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe lignende skjedde også med meg når jeg bestilte min E92 320i. Fikk vite at det ville ta ca 8 uker, men fikk ikke noe ordrenr. Senere viser det seg at bilen ikke blir levert før etter 12-13 uker! Nå har den fått produksjon i uke 23 med levering i uke 25. Prøvde å få kompensasjon i form av leiebil, men uten hell. Dette pga forsinkelser på fabrikken både pga en teknisk feil i bestillingssystemet og massiv pågang på E92/E93 modellene.

Forstår din situasjon godt, er ikke noe moro å vente på en slik fin bil!! Men da kommer det til å bli helt rått når den først ankommer da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det hjelper å bytte forhandler nei.

Ta en titt på forumet på www.autopower.se

Maaaange svensker som venter på 335'ene sine.

Det som er noe å tenke på, er at om du venter enda 2-3 mnd, får du en 2008 modell. Denne produksjonen starter i september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det hjelper å bytte forhandler nei.

Ta en titt på forumet på www.autopower.se

Maaaange svensker som venter på 335'ene sine.

Det som er noe å tenke på, er at om du venter enda 2-3 mnd, får du en 2008 modell. Denne produksjonen starter i september.

Det er absolut et veldig godt poeng som man burde tenke på... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, men da blir han jo uten den nye bilen sin i sommer da...

Hvis man tenker på at en ny bil faller med gjennomsnitlig 20-30% i verdi det første året (modellår) kan det være ganske så mange penger verdt å vente 2-3 måneder. Bilen blir jo ikke mindre fin av å være en 2008 modell... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å komme over skuffelsen fra igår, men må nok konkludere med at årsaken til denne forsinkelsen ikke ligger hos forhandler. Etter innlegg fra denne tråden, og tips om svenske diskusjonsforum, så er jeg nok dessverre ikke den eneste som har blitt utsatt for dette, er visst utrolig til trykk på e92/e93 for tiden.

Årsaken ligger hos BMW, og selv om man skulle tro at tyskerne hadde gode systemer og orden i sysakene, så kommer de unna med dette uten å miste særlig med kunder. Grunnen til det er rett og slett at BMW er en sterk merkevare.

Fortsetter med samme forhandler, som jobber for å prøve å fremskynde prosessen, skjønt jeg tviler på at det hjelper. Er selvsagt et veldig godt poeng dette med at -08 modellen er like rundt hjørnet, men jeg vil nok heller ha bilen så fort som mulig. Stoler heller ikke på at om jeg hadde gått for en -08 modell, at jeg hadde fått den i september/oktober... Så lenge den nye produksjonsdatoen i slutten av juni holder mål, vil jeg fortsatt ha noen uker av sommerferien med ny bil, og da er jeg fortsatt fornøyd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å komme over skuffelsen fra igår, men må nok konkludere med at årsaken til denne forsinkelsen ikke ligger hos forhandler. Etter innlegg fra denne tråden, og tips om svenske diskusjonsforum, så er jeg nok dessverre ikke den eneste som har blitt utsatt for dette, er visst utrolig til trykk på e92/e93 for tiden.

Årsaken ligger hos BMW, og selv om man skulle tro at tyskerne hadde gode systemer og orden i sysakene, så kommer de unna med dette uten å miste særlig med kunder. Grunnen til det er rett og slett at BMW er en sterk merkevare.

Fortsetter med samme forhandler, som jobber for å prøve å fremskynde prosessen, skjønt jeg tviler på at det hjelper. Er selvsagt et veldig godt poeng dette med at -08 modellen er like rundt hjørnet, men jeg vil nok heller ha bilen så fort som mulig. Stoler heller ikke på at om jeg hadde gått for en -08 modell, at jeg hadde fått den i september/oktober... Så lenge den nye produksjonsdatoen i slutten av juni holder mål, vil jeg fortsatt ha noen uker av sommerferien med ny bil, og da er jeg fortsatt fornøyd! :)

Hadde sikkert blitt julegave da ;) hehe

Skjønner godt at du gleder deg! NYDELIGE biler! +misunnelig+ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...