Gå til innhold

Prosjekt ny garasje! (litt bmw relatert om ikke annet :D )


Ola.
 Share

Anbefalte innlegg

Ola, du må legge slike sjekkmønster fliser vi har sett i den ene feite garasjen til en galen amerikaner.. og ensfarget der hvor bilene skal stå =)

Skjønner akkurat hvilken garasje du mener!! Den er syk hehe

Men flis må nok utgå.. Det er mere for de som skal parkere, ikke skru.. Blir et helvete å tørke opp oljesøl osv, som siger nedi fugene..

Tror jeg går for grå industri epoxy på gulvet.. Med innblandet litt sandblåse sand, for å unngå benbrudd på vått gulv.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Blir nok fint det her :) Men hvorfor kjøper du ikke bare en elefant kran?

Kan godt hende jeg gjør det endag, men så langt har jeg greid meg fint uten.. Med grav så blir det endel lettere å, siden en kan senke girkassen endel mere enn når bilen er på bukker..

Girkassejekk derimot, det står høyt på ønskelisten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt prosjekt.. Vi støper også en del garasjer/verksted i året, å denne var knall. Men lurer på hvorfor du ikke har isolert gulv? Lurt å isolere gulvet i grava iallefall, sammen med 0.2 plast til dampsperre. Da slipper du lettere unna med sprekker i gulv. Regner med du lå noen solide armeringsbøyler rundt grava. Isteden for epoxy, skulle du ringt til meg,så kunne jeg kommet å stålglatta gulvet ditt, da blir det hardt og solid som en brudgommspikk :lol:

Nydelig prosjekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedovn er jo greit nok, men innebærer mye styr med byggingen.. du må ha pipe, og brannvegg.. + at den tar stor plass..

Jeg satser på Elektrisk ovn, og tenker som så at det er få kroner det koster å fyre noen timer.. Å så elegant da.. En setter den på når en kommer hjem, går inn å spiser mat, å har varm garasje når en er klar for å jobbe! :)

Takker for masse kommentarer og innspill! Det trengs, så en får tenkt igjennom alt!

Jeg sier bare en ting. GASS.

Kjøpte meg en propanovn i vinter. Den gir 2kW og varmer fort opp en isolert garasje. Den er kompakt og har hjul, så du kan lett stue den bort eller flytte den til der du sitter å jobber.

Merka den godt på strømregningen, og 10 kilos flaska til gassgrillen holdt i massevis for å holde varmen gjennom vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt prosjekt.. Vi støper også en del garasjer/verksted i året, å denne var knall. Men lurer på hvorfor du ikke har isolert gulv? Lurt å isolere gulvet i grava iallefall, sammen med 0.2 plast til dampsperre. Da slipper du lettere unna med sprekker i gulv. Regner med du lå noen solide armeringsbøyler rundt grava. Isteden for epoxy, skulle du ringt til meg,så kunne jeg kommet å stålglatta gulvet ditt, da blir det hardt og solid som en brudgommspikk :lol:

Nydelig prosjekt :D

Mange gode poeng her :) Men har tenk masse på dette før jeg gjorde det..

Isolering under gulvet ble det ikke noe av, foruten utvendig irundt garasjen.. På denne måten holder jeg 0+ eller mer hele året inne i garasjen, ifra jordvarmen.. Å da spesielt ifra grava..

Plast droppa jeg, etter MASSE spekulering.. Problemet her, er grunnvann ved flom.. Jeg kan risikere at det blir litt vann i grava ved flom.. Om jeg hadde plastet irundt og under grava, så hadde jeg forrhåpentligvis holdt det ute.. Men om det blir skikkelig flom, så blir trykket veldig høyt, å tilslutt vil det komme inn vann om du vil eller ei.. Å hva skjer da? Jo vannet vil ikke forsvinne igjen, pga plasten under grava.. Uten noen plast, vil vannet få komme å gå den ene gangen i året det kan være fare for det.. (det er ikke sikkert det skjer engang)

Hele garasjen er armert med 10cm maske 6mm netting, å irundt grava ligger det 10mm kamstål.. i tilegg bøyde jeg ned armering ifra veggene i grava, å la de utover gulvet.. Tror det er blitt en enormt sterk konstruksjon! 8cm snitt tykkelse på hele gulvet, å grunnen virker for å være svært stabil :) D30 betong som ble brukt.. Den styrken rett under industribetong..

Jeg vil ikke bare ha stålglatta gulv, pga oljesøl ved bilskruing.. Samme hvor stålglatta gulvet er, så trekker jo betongen til seg søl..

Fyring blir nok en 5kw vifteovn.. Regner en på det, så ser en at det er ikke mange kronene i året som går meg i fyringsutgifter :) Er mere optatt av at det tar kort tid å varme opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epoxy er gode greier det :wink: Har malt en god del med "Sigural" de siste åra i diverse lager på butikk og notbøteri, 2 strøk med dette på nypusset betong så har du noe som holder det meste... 8)

Garasjen så veldig fin ut, eneste som mangler er som nevnt vann....tror jeg ville hatt muligheten til å vaske bilen på enkelt vis inni garasjen vinterstid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjektet går jo videre, litt etter litt :) Mange jern i ilden om dagen, men man rekker jo jobbe litt å!

Garasjen er nå 99% ferdig utvendig, å neste trinn er isolering innvendig, el-installering, kledning av vegger/tak, å deretter bygge skillevegger..

Har fått hjem belysningen bl.a., som blir 6 armaturer i tak i garasjedelen, 2 i grava, og 1 i hvert av rommene.. Håper det blir bra.. :)

garasje14.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette blei bra. blir lux med den garagen der gitt. sunn jeg har så liten tomt at jeg ikke har plass til en garage. så jeg får vel klare meg med den lille jeg har, den er bedre en ingen i allefall.

kom med flere bilder når den er klar invendig da?

er det bare meg el er det liksom et trinn inn i garagen, rett forran 3hjulsykkelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette blei bra. blir lux med den garagen der gitt. sunn jeg har så liten tomt at jeg ikke har plass til en garage. så jeg får vel klare meg med den lille jeg har, den er bedre en ingen i allefall.

kom med flere bilder når den er klar invendig da?

er det bare meg el er det liksom et trinn inn i garagen, rett forran 3hjulsykkelen

Ser ut som planker til bygginga for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette blei bra. blir lux med den garagen der gitt. sunn jeg har så liten tomt at jeg ikke har plass til en garage. så jeg får vel klare meg med den lille jeg har, den er bedre en ingen i allefall.

kom med flere bilder når den er klar invendig da?

er det bare meg el er det liksom et trinn inn i garagen, rett forran 3hjulsykkelen

Garasjen ligger ca 7-8cm høyere enn innkjørselen, på grunn av at vannet ikke skal renne inn i garasjen.. Lagde myk overgang i støpen, såpass langt inn at vannet som renner av porten i styggvær, skal renne bort ifra porten istedet for å la porten fryse fast i bakken når kulda slår inn :)

Bedre med liten garasje enn ingen ja hehe.. Spørs jo litt hvor mye man skrur å.. Man blir lei av små kalde garasjer, etter å ha skrudd 15-20 timer i uka en hel vinter f.eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...