Gå til innhold

Reglement og CSL-kræsj på BMWCCN mai 07

oddis
 Share

Anbefalte innlegg

Ikke noen regler om at skiltene må være på bilen under kjøringen/treff

Hjelm er påbudt KUN på frikjøring

Soltak åpent på frikjøring = svart flagg

Du kan ha en glippe på passasjervindu på noen cm

Cab er forbudt på frikjøring det da eller?

Cabriolet uten veltebøyler (automatiske eller faste) er ikke tillatt på frikjøring,nei.

Hadde den hvite E36 skilter fra Estland? Er det bare å komme med hvilke skilter som helst? Hvis ikke fører er bosatt i Estland har han vel neppe lov til å ratte den bilen i Norge. Og hvorfor var han ikke på førermøte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 165
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det har ikke jeg heller.

Problemet var att han var veldig uerfaren, og fikk en sladd med påfølgende kontra som han ikke hadde kontroll over. Han drev ikke med sladding rundt banen, men problemet var att han aldri hadde vært på bane før, og hadde ikke vært på hverken førermøte eller idealsporvising.

Han skulle absolutt hatt med seg en instruktør!

Jeg satt på med Haakon da det skjedde, og vi kjørte etter i nesten en runde, og vi var vel rimelig oppgitt over kjørestilen hans.

Ja, han var uerfaren og var ikke tilstede på førermøtet. Her har det vært en glipp som vi allerede har satt igang tiltak for å forhindre ved fremtidige banetreff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde treffene skulle være ideele for førstegangskjørere jeg?

Burde sikkert vært på førermøte(som jeg trodde var krav).

Men dette viser nok en gang at de "etablerte" ikke godtar de ferske.

Nok en grunn til å holde seg unna ;)

Frikjøring er ikke ideelt for førstegangskjørere, det sier seg selv.

Jeg kjørte selv 5-6 treff med bare familiekjøring, før jeg begynte med frikjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cabriolet uten veltebøyler (automatiske eller faste) er ikke tillatt på frikjøring,nei.

Hadde den hvite E36 skilter fra Estland? Er det bare å komme med hvilke skilter som helst? Hvis ikke fører er bosatt i Estland har han vel neppe lov til å ratte den bilen i Norge. Og hvorfor var han ikke på førermøte?

Så lenge man er medlem av klubben og har ordinære skilter på bilen (eller forhåndsgodkjente prøveskilter), er man velkommen på treff. Vi har lang tradisjon med svensker og dansker på BMWCCN sine treff. Om han er bosatt i Estland osv er såpass komplisert å undersøke at vi ikke har muligheten til å gjøre dette på treffet. Vi har heller ikke myndighet, og evt skattemessige forhold (som dette er), vil ikke gi utslag på om forsikringen er gyldig eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fre, er man uerfaren er det bare å kjøre i kl. 1 heatene, dvs. i utgangspunktet for biler med 6.5kg/hk eller mer. Jeg gjorde det, selv med mer motor, og fikk kjøre mitt eget løp uten å ødelegge for andre.

Men det finnes jo andre treff det går an å starte med som nybegynner, med litt mindre folk og biler. Uansett var det utrolig nok lite biler på banen mot slutten av dagen.

Til det andre; At han fikk kjøre uten førermøte må ha vært en glipp..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det.. men er da en del erfarne sjåfører der og da, som kjører vesentlig raskere enn jeg ville gjort selv med mindre motor :)

Men hadde vært artig å prøvd seg nesten alene de første gangene ja.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frikjøring er ikke ideelt for førstegangskjørere, det sier seg selv.

Jeg kjørte selv 5-6 treff med bare familiekjøring, før jeg begynte med frikjøring.

Frikjøringen er også for nybegynnere. Familiekjøring er egentlig beregnet for at man kan ta med familen ut på banen i et rolig tempo. Man kan selvsagt trene på idealsporet på familiekjøring (man skal følge sporet da), men fortsatt uten forbikjøringer og med lav hastighet.

Vi har instruktører tilgjengelig, men ingen krav til at man må ha instruktør de første rundene. Det er helt frivillig.

Og de erfarne har å ta hensyn til nybegynnerne. Om de ikke klarer det, får de slakke av farten slik at de ikke kjører på samme del av banen eller kjøre inn i depotet igjen. Hvis de ikke klarer å ta hensyn i praksis, så blir de svartflagget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hoppet jeg rett på frikjøring, med noen få instrukser fra R Andersen under idealsporvisning sist helg. Syns dette gikk uproblematisk.

Og som det ble sagt under førermøtet på søndagen, så er det ikke et race, men en mulighet til å blir bedre sjåfører og lære å kjenne bilen sin, noe som alle skal/er kjent med. Som igjen peker til det Sømme sier. Men det er visst endel som glemmer det etter noen få runder på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det.. men er da en del erfarne sjåfører der og da, som kjører vesentlig raskere enn jeg ville gjort selv med mindre motor :)

Men hadde vært artig å prøvd seg nesten alene de første gangene ja.. hehe

Det er bare å hoppe i det!

Jeg debuterte selv på Nürburgring og instruktør var uvurderlig. Da er man også to som kan kikke i speil osv. Tar man det piano og slipper forbi de raskere bilen er det også helt udramatisk å kjøre alene etter noen runder med instruktør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hoppet jeg rett på frikjøring, med noen få instrukser fra R Andersen under idealsporvisning sist helg. Syns dette gikk uproblematisk.

Og som det ble sagt under førermøtet på søndagen, så er det ikke et race, men en mulighet til å blir bedre sjåfører og lære å kjenne bilen sin, noe som alle skal/er kjent med. Som igjen peker til det Sømme sier. Men det er visst endel som glemmer det etter noen få runder på banen.

Alltid noen som får horn tvers gjennom hjelmen etter noen runder, men vi får svartflaggaet de verste og tar dem inn for litt prating og evt horn-klipp før de kan slippe utpå igjen. Man kjører kun "mot" seg selv. Hvis man driver og kniver inn mot hver sving, er det mer løpspreg over det, og det vil vi ikke ha noe av.

Og dette med instruktør er uvurderlig. Jeg har selv med instruktør med ujevne mellomrom, man blir aldri helt utlært. Man kan få små verdifulle tips selv om man har kjørt banen 1000 ganger før. Såvidt jeg vet har samtlige av BMWCCN's instruktører selv hatt med instruktør på BMWCCN sine treff i løpet av de siste 3 årene. Idealspor er litt teori, litt bilteknisk, MYE mengdetrening, og evnen til å forsøke nye ting på banen (innenfor reglementet ja...) og selv analysere om dette gir gevinst eller ikke. Og selvsagt diskutere/bli vurdert av andre omkring de ulike aspektene av kjøringen.

Jeg hadde selv en liten diskusjon med Presidenten når vi hadde vaktavløsning i tårnet ang sporvalg i S-kombinasjonen. Vi har begge greit mange runder på banen, og takler svingen helt fint, men vi hadde litt ulike spor og tangeringspunkter (skilte vel 2-3 meter i midten av svingen hvor man skulle endre retning). Så da måtte jeg selvsagt prøve hans spor litt senere å se om det ga resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke at man er utlært med noen få instrukser av en instruktør. For det vil man aldri bli. Poenget mitt var kun at det går fint å aldri ha kjørt på bane før, og fremdeles hoppe rett på frikjøring. Var ikke mye til hinder tror jeg, det var heller omvendt.

Kjørte blandt annet med Tore fra Konghelle på søndagen, og lærte noen ting. Han har mange runder på den banen, men som han selv sa valgte han alternative spor her og der.

Karl Magnus er uten tvil habil på banen, samt mange andre, men har fremdeles nye ting å lære/prøve ut som du sier. Som sagt, man blir aldri helt utlært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med meg en kompis som ikke har vært med på bane før, verken som tilskuer eller deltaker. Han fikk bakoversveis av hvor hardt det faktisk kjøres, og mente han aldri ville våget seg utpå der som fører.

Men vil nok tro familiekjøringen er rett sted å begynne da.

Nå skal det jo sies at hans første baneerfaring var i en M3, og det gir nok et litt feil bilde i forhold til en litt mer standard bil, mtp bremsing og hastighet. Pluss at han satt på med meg som har kjørt på Rudskogen ved to annledninger i mai. Er _absolutt_ ingen ekspert, men man blir jo litt varmere i trøya etter noen runder.

Fikk meg en vekker i depot-svingen igår selv. :oops:

Hadde kjørt endel runder med god flyt, inn i depot-svingen som vanlig, gir på ut av svingen og rompa legger seg litt ut.

Tydligvis overkorrigerer jeg og får kontra, plutselig har jeg svært begrenset grep på alle hjul, ratter som en gal for å få den på rett vei igjen, et par ganger frem og tilbake, bestemmer meg for å "kontrollere" den ut i sanden på høyresiden, muren ville vært et _mye_ dårligere alternativ...

Ingen skader heldigvis, men litt shaky etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...