Gå til innhold

R-/bane-dekk


 Share

Anbefalte innlegg

Har vært på bane et par ganger nå, og brukt de vanlige hjulene mine, og ser for meg at det ville vært gunstig på flere måter å hatt noen egne banehjul. For det første er jo det dekk som er ment for litt mer normal kjøring, pluss at jeg har dårlig samvittighet for å slite dem så veldig.

Jeg trenger da litt info ang R-/bane-dekk.

Er det en riktig betegnelse med R-dekk?

Er dette dekk jeg kan kjøre med på vanlig vei? Dvs til og fra treff.

Er det noen dekk som anbefales som gode allround-dekk?

Hva med dimmensjoner? Har et sett 17" og et sett 18" liggende som jeg kan bruke.

Pris på den type dekk?

Skal brukes på en E46 M3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vertfall Kumho's dekk, og litt info om de...

KU15.jpg

Nytt "Gatelislicks" dekk Ecsta MX KU 15

Dekket er beregnet på baneracing og asfaltrally og anbefales fortrinsvis brukt til dette formålet. Dekket er også godkjent for gatebruk. Til gatebruk er dekket best egnet til tørre fine veier, har gode våtgrepsegenskaper men, begrenset drenerings-egenskaper for vann. Denne type spesialdekk vil gi kortere levetid brukt som vanlige dekk.

Dim;

215/45R17 - 225/45R17 -235/45R17

205/40R17 - 215/40R17 -255/40R17

225/40R18 - 235/40R18 -265/35R18

235/35R19 - 285/30R18 -295/30R18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil Sømme og hagenisse kjører på Kuhmo-dekket Tboy henviser til, så de kan nok bidra med litt input der.

Vær ellers obs på at de over (og R-dekk) koster en god del mer enn vanlige gatedekk, og at de i tillegg slites raskere.

Og ja, R-dekk kan brukes på veien, men er som oftest ikke gode på våt asfalt, og trenger gjerne litt temperatur før de sitter skikkelig.

Selv har jeg ingen planer om å skaffe meg R-dekk for enn så lenge. Kommer nok heller til å kjøre på billige gatedekk. Det blir rimeligere og dessuten mer underholdende - og så slipper man å bytte dekk for hver gang man skal på bane. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær ellers obs på at de over (og R-dekk) koster en god del mer enn vanlige gatedekk, og at de i tillegg slites raskere.

Tror nok de R dekkene av type nevnt over er billigere enn de som står på 20 tommerne idag. 295/25/20 dekk av god kvalitet er ikke akkuratt billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er fullt mulig. Men så er det jo bare et spørsmål om hvor langt man har lyst til å strekke strikken på banen. R-dekk blir jo fort slitt også som du sier pga gummiblandingen. Men vet Ove Kvam kjører på de Kumho dekkene Tboy nevner, og de skal visst være ganske greie? Til gatebruk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kumho MX er ikke R-dekk. Grepet er noe bedre enn et godt gatedekk, men største forskjellen er nok at tåler påkjenninger bedre.

Jeg tror uansett ikke det er noe dumt valg, er jo ikke så nøye, er jo ikke som vi skal kjøre løp...

Kjøpt på rett sted koster ikke R-dekk noe mer enn bra gatedekk. Sharif tar jo f.eks 998,- for 205/40/17 Toyo R888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, syntes jeg kjente igjen de Kumho-dekkene fra bilen til Kjetil.

Et annet alternativ er jo som Gunnar sier, å bruke vanlige gatedekk på noen 17"-18".

Må tenke litt på det her frem til neste treff. Blir vel Våler i september, om vi ikke får til noe med bimmers før det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

205/40-17" blir nok "noe" spakt på E46en.. ;)

Personlig er jeg så nybegynner at jeg heller forbedrer fører enn å begynne med bil og dekk allerede nå. Med såpass med hester og vekt som både jeg og Magnus har blir det nok en del slitasje på R-dekk.

Antar at et ønske om bedre grep kommer med tiden, men for enn så lenge skal jeg ha det moro på gatedekk (som det går an å ligge breit med). 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det Gunnar.

Hovedpoenget for meg er å ha noen andre dekk enn de jeg bruker til vanlig pga slitasje.

Og siden jeg da må skaffe noen nye dekk uansett, kan jeg jo vurdere banedekk også.

Er jo også avhengig av å ha litt bredde på dem. Er ikke noe problem å dra løs 295, så kan iallefall ikke kjøre rundt med 205. Må nok minst ha 255.

Det ideelle hadde vært dekk og felg lik det som står på CSL...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det Gunnar.

Hovedpoenget for meg er å ha noen andre dekk enn de jeg bruker til vanlig pga slitasje.

Og siden jeg da må skaffe noen nye dekk uansett, kan jeg jo vurdere banedekk også.

Er jo også avhengig av å ha litt bredde på dem. Er ikke noe problem å dra løs 295, så kan iallefall ikke kjøre rundt med 205. Må nok minst ha 255.

Det ideelle hadde vært dekk og felg lik det som står på CSL...

Jeg tror 235/40-18 er fint som banedim på bilen din. De er en mellomting mellom std E46 og M3 i rulleomkrets. Mine Kuhmo MX slipper ikke selv på 1. gir (da da har jeg samme utveksling som M3'n din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er fullt mulig. Men så er det jo bare et spørsmål om hvor langt man har lyst til å strekke strikken på banen. R-dekk blir jo fort slitt også som du sier pga gummiblandingen. Men vet Ove Kvam kjører på de Kumho dekkene Tboy nevner, og de skal visst være ganske greie? Til gatebruk også.

Ove Kvam kjørte på Falken Azenis dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...