Gå til innhold

Bilen bare sloknet når jeg tok av startkabler! Hjelp?

Anbefalte innlegg

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Er enig med Ske1eton her....

Pluss polen på batteriet er koblet fra + pol til dynamo. Vidrere fra dynamo til alt som trenger strøm i bilen. Så derfor, hvis det er brudd mellom dynamo og batteri, vil bilen forbli DØD. Lys og alt som er.

Skrevet

+ går fler steder enn til bare dynamoen gitt!=) Men virker veldig rart, at hvis jeg tar ut +'en på dynamoen og setter meg i bilen, funker da ikke f.eks taklyset? Ikke vet jeg. Har aldri prøvd. Men kan feilsøke dynamo ledningen imorra jeg! :)

Skrevet
hvis det ikke gnistrer når du setter startkablene på batteriet er det ikke kortslutning. Det kan ikke være batteriet som er gåent! Glem det! Noe annet er galt, kontaktfeil et el annet sted. For hvis du kobler til startkabler og alt er i orden så vil det bli liv i bilen hvis det batteriet du har andre enden av kablene på er bra.

Så her er det garantert ikke batteriet sin feil!

Hvis ett batteri er kortsluttet er det ikke kontakt i det og man vil heller ikke få noen gnistring.

Men du kan måle motstanden i batteriet, da ser du fort om det er gåent.

Jensemann23 har nok heilt rett du! Viss det er kortslutning risikerer du at batteriet sprekker/eksploderer i verste fall, med det resultat at du har batterisyre utover heile bagasjerommet/ansiktet...stygge saker :roll:

Og jo, du vil få MYKJE gnister viss du koblar på eit "friskt" batteri ;)

Kortslutning betyr rett og slett at det er kontakt frå pluss til minus (tilnærma 0 ohm).

Skrevet

Du vet det ikke er strøm inn til bil. Da begyner du å måle ved hvert punkt.

Sjekk at det er strøm på batteri,også neste punkt framme i motorrom,altså den ledningen som kommer fra batteri,er det strøm der så følger du ledningen(e) videre. Ett sted på den veien må du finne noe galt..

Og ledningen går til starter,så dynamo og sikringsboks. Sjekk at jordingen til batteriet du har bak er ok,at den ikke bare er jorda i en rusten skrue baki der liksom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...