Gå til innhold

Godkjent av staten i 2015?


 Share

Anbefalte innlegg

Blir ordinære bensinmotorer forbudt, så blir de vel nettopp det - forbudt, uansett om det kommer en teknologi som hever effektiviteten på selve motoren med 15%. Bio-bensin derimot kan jeg ikke svare for sikkert på, det kan vel neppe noen. En får rett og slett bare vente og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøet kan definitivt ikke Norge ta på alvor.. Litt morsomt med uttalelsen om at bensinbiler skal forbys innen 2015. I disse dager snakkes det svært mye om Co2 utslippene og det nye avgiftssystemet skulled imidlertid sørge for at miljøvennlige biler kom godt ut.. Regjerningen har gjort det stikk motsatte og gjort blandt annet en SAAB 9-5 (Biobensin/flexifuel) som slipper ut 38 g/km Co2 omtrent 90 000kr dyrere. Til sammenlikning har man for eksempel gjort Volvo V70 2,4D omtrent 30 000kr billigere og denne slipper ut 179 g/km Co2.. Snakk om å satse på miljø, heia Norge.. :roll:

Edit: Endret fra bioenergi til biobensin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om besninbiler blir forbudt langs landeveien fra 2015 så er det jo en selvfølge at de også blir forbudt i motorsport! Jeg tror mer miljøvennlige alternativer tvinger seg fram også i motorsport etterhvert.

Max Mosley (president for FIA) har tidligere uttalt at F1 i fremtiden vil være et symbol på miljøvennlig teknikk og at tiden med motorer som har en maksimal effekt ved 19000 rpm er over. Trolig blir Km/l et vesentlig aspekt på bekostning av Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil ikke ha noe bil som lukter gatekjøkken når du kjører forbi..!! :roll:

Vel, så ille er det ikke. Står bilen på tomgang og du bøyer deg ned mot eksosanlegget vil du mest sansynlig lukte gammel pomfri-olje fra Mc Donalds, ikke bare ved å kjøre forbi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scenario: Man vil ikke kunne forby ALLE bensinbiler, tenk på skikkelig gamle ærverdige veteranbiler. Jeg tror derfor at en mulig løsning vil kunne være at veteranbiler, og andre spesielle biler (<30 år) individuelt vurdert vil kunne få dispensasjon, de kan nemlig ikke forvente at klenodier bygges om. For å håndheve noe slikt kan man montere en plombert km-teller i motorrommet, slik dieselbilene hadde før. Denne må avleses en gang for året på Biltilsyn eller hos Politiet (det måtte man med dieselbiler før!), og da medfører det selvsagt svært streng økonomisk straff å ha kjørt lengre enn de dispanserte kilometer. Det bør heller ikke være slik at man kan la bilen stå i 4 år og så det femte året kjøre 5 ganger årslengde. I tillegg må en vel ha en eller annen form for "bevis" som følger kjøretøyet for å kunne kjøpe normal bensin?

Dette vil også medføre en uoriginal komponent, noe som er ille nok på en f.eks. 1912 Rolls Royce Silver Ghost, men tross alt er det snakk om en langt mindre inngripen enn motorombygging for biodrivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette tiltaket skulle vel ikke ha tilbaketredene følger!? bensinbiler som allerede er registrert vil ikke bli pårørt av regelendringen... var vel snakk om å forby videre import av bensinbiler, og sakt skvise dem ut av drift...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...