Azeton Skrevet Mai 31, 2007 Share Skrevet Mai 31, 2007 Leste et sted at man kunne hente ut noen ekstra ponnier med og fjerne vifta som sitter fast på motoren. Lurte på om noen som har prøvd dette før i kalde norge med godt resultat? Har akkurat bestilt dette settet: http://www.understeer.com/onlinestore-engine.shtml Det som heter "Fan delete mod" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Mai 31, 2007 Share Skrevet Mai 31, 2007 Er jo flere som har bygget om til elektrisk vifte da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Mai 31, 2007 Forfatter Share Skrevet Mai 31, 2007 Bruker denne tråden.. hvor var det stedet man kunne sjekket når bilen var regga? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vetu03 Skrevet Mai 31, 2007 Share Skrevet Mai 31, 2007 Har en kammerat som kjørte uten kjølevifte på en E34 m5 en hel vinter og godt ut på sommeren.. Dette fungerte hvertfall helt fint, ikke noe problem med varm bil eller andre ting.. Men om han merket så mye forskjell på draget har jeg ingen anelse om... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 31, 2007 Share Skrevet Mai 31, 2007 Du kan ikke fjerne den uten å sette på elektrisk vifte, da tar det ikke lange tiden før et eller annet overoppheter og tar kvelden hos deg. Skal ikke mer til enn å stå 2-3 minutter i stillestående kø.. Har ikke noen stor tro på at du merker forskjell. De gangene jeg har bygd om til elektrisk har det vært fordi viskosekoblingen har vært utslitt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Mai 31, 2007 Forfatter Share Skrevet Mai 31, 2007 Ja, må vel nesten få tak i Elektrisk vifte også da:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joatle Skrevet Mai 31, 2007 Share Skrevet Mai 31, 2007 Elektrisk vifte trekker jo strøm og som gir dynamoen mer å arbeide med og som igjen gir mer motstand til motoren.. Iallefall som jeg har hørt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 31, 2007 Share Skrevet Mai 31, 2007 Har en kammerat som kjørte uten kjølevifte på en E34 m5 en hel vinter og godt ut på sommeren.. Dette fungerte hvertfall helt fint, ikke noe problem med varm bil eller andre ting.. Men om han merket så mye forskjell på draget har jeg ingen anelse om... Det er en sjanse for at den bilen hadde el.vifte også. Men ta av vifta og la bilen stå med varm motor på tomgang i 2-3 minutter, så nærmer nåla seg det røde. Det er ikke mer som skal til. Og utslagene trenger ikke komme med en gang. Man kan få senskader av jevnlig overoppheting lang lang tid etterpå. Som f.eks. toppakning eller enda mer alvorlige ting. Dette finnes det til og med fabrikkseksempler på, hvor motorer jevnlig har hatt lokalkoking rundt om i systemet uten at det har vært merkbart, og hvor alle "raser" etter typisk 100.000km.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet Juni 1, 2007 Share Skrevet Juni 1, 2007 På en e30 med m20 jeg hadde,fjernet jeg vifta etter motor bytte,og selv om jeg slet litt med å bli kvitt lufta i systemet,så funket det bra.Ble også brukt på bmwccn treff på våler uten at tempen ble nevneverdig høy. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Juni 1, 2007 Share Skrevet Juni 1, 2007 Så lenge man er i fart/bevegelse med bilen, så er faren for overoppheting uten vifte omtrent ikke tilstedet. Normal kjøring langs landevei med hastighet konstant over 30 kmt så går det helt fett. Men et par minutter i køkjøring gjør susen!! Det er da du ville ønske du hadde vifta der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Juni 1, 2007 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2007 Legge opp en bryter inni bilen så man kan selv bestemme når den skal kjøle eller ikke:D Er ikke noe stort problem. Men er det noen som har kjent at det har vært en effekt økning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juni 1, 2007 Share Skrevet Juni 1, 2007 Så lenge man er i fart/bevegelse med bilen, så er faren for overoppheting uten vifte omtrent ikke tilstedet.Normal kjøring langs landevei med hastighet konstant over 30 kmt så går det helt fett. Men et par minutter i køkjøring gjør susen!! Det er da du ville ønske du hadde vifta der. Tull å tøys, Viskose koplingen røk på min 520 i fjor når vi var i Danmark, temperaturen steg oppover uansett om det var jevn fart eller om det var køkjøring, greidde heldigvis å låse fast vifta da jeg måtte kjøre 4 mil til nærmeste Bmw verksted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet Juni 1, 2007 Share Skrevet Juni 1, 2007 Jeg kjørte et par mnd uten vifte på min E30 med M50 motor. Hadde ikke unormal temp ved normal kjøring, men etter trefire runder på Rudskogen ble det varmt. Heldigvis var delebussen der med viskosevifter på lager. Merket ikkeno på farta, me skal allikevel montere el vifte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Juni 1, 2007 Share Skrevet Juni 1, 2007 Så lenge man er i fart/bevegelse med bilen, så er faren for overoppheting uten vifte omtrent ikke tilstedet.Normal kjøring langs landevei med hastighet konstant over 30 kmt så går det helt fett. Men et par minutter i køkjøring gjør susen!! Det er da du ville ønske du hadde vifta der. Tull å tøys, Viskose koplingen røk på min 520 i fjor når vi var i Danmark, temperaturen steg oppover uansett om det var jevn fart eller om det var køkjøring, greidde heldigvis å låse fast vifta da jeg måtte kjøre 4 mil til nærmeste Bmw verksted. Da bør du bli bekymret mener jeg. Funker vannpumpe/termostat og kjøleanlegget ellers er som det skal, så går det uten problemer. Men!! Noe særlig poeng i å kjøre uten vifte er nå et annet kapittel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 1, 2007 Share Skrevet Juni 1, 2007 Tull å tøys, Viskose koplingen røk på min 520 i fjor når vi var i Danmark, temperaturen steg oppover uansett om det var jevn fart eller om det var køkjøring, greidde heldigvis å låse fast vifta da jeg måtte kjøre 4 mil til nærmeste Bmw verksted. Tull og tøys er det ikke... en motor med fungerende kjølesystem skal ikke ha problemer i fart. Kjølevifta skal ikke behøve å gå da. Men har du luft i systemet eller litt tett radiator, så er det klart vifta må hjelpe mye mer til. Har prøvd dette i praksis opptil flere ganger, blant annet på en bil med kun bryterstyrt el.vifte. Den ble selvfølgelig aldri slått på i fart, og det fungerte utmerket, men måtte brukes ved køkjøring/tomgang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå