George Constanza Skrevet Juni 3, 2007 Share Skrevet Juni 3, 2007 Heisann... På denne siden står det at BMW E36 325i 24V (Sedan / Coupé / Cabrio / Touring) ' 92 –› ' 96 hadde over 200hk og 263 Nm som "actual data" istedenfor 192hk og 245 Nm som BMW insisterte på. Noen som vet, eller har hatt en orginal 325 som har vært dyno testet....hadde vært moro å vite...hehehe... http://www.supersprint.com/a_prodotti.a ... o=bmwE3613 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lloydsb Skrevet Juni 3, 2007 Share Skrevet Juni 3, 2007 er bare bull, tror heller man skal tro på bmw sine tester Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Martin- Skrevet Juni 3, 2007 Share Skrevet Juni 3, 2007 Er redd du ville bli skuffet hvis du hadde dratt 325i'n din på en dyno. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet Juni 3, 2007 Share Skrevet Juni 3, 2007 iogmed at e36 325 er en gammel bil tror jeg de fleste yter MAKS 192hk originale. En motor som har gått 200 000km +- har nok fått litt effekttap opp igjennom tiden og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SanMiguel Skrevet Juni 3, 2007 Share Skrevet Juni 3, 2007 må da finnes tall fra folk som testa bilen når den var NY Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 3, 2007 Share Skrevet Juni 3, 2007 iogmed at e36 325 er en gammel bil tror jeg de fleste yter MAKS 192hk originale. En motor som har gått 200 000km +- har nok fått litt effekttap opp igjennom tiden og. Oj... her stikker du hånden inn i et vepsebol... den påstanden har vi diskutert før for å si det forsiktig, men jeg er enig med deg. M50B25 motoren yter iht. BMW 192 HK ved svingakselen... effektapet er minst 15-20% før hestekreftene når asfalten. Etter så mange år med ditto mange kilometer er det nok ikke mer enn 175-180 HK igjen ved svingakselen... og resten sier seg vel selv. Hvorfor tror jeg ikke at E36 325i har mer enn 192 HK ?... tja... den akselerer iht. BMW ikke hurtigere enn en E36 323i... og den modellen er beviselig målt til 180-185 HK (svenske Teknikens Värld) selvom BMW påstår at den kun har 170 HK... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
George Constanza Skrevet Juni 3, 2007 Forfatter Share Skrevet Juni 3, 2007 iogmed at e36 325 er en gammel bil tror jeg de fleste yter MAKS 192hk originale. En motor som har gått 200 000km +- har nok fått litt effekttap opp igjennom tiden og. Oj... her stikker du hånden inn i et vepsebol... den påstanden har vi diskutert før for å si det forsiktig, men jeg er enig med deg. M50B25 motoren yter iht. BMW 192 HK ved svingakselen... effektapet er minst 15-20% før hestekreftene når asfalten. Etter så mange år med ditto mange kilometer er det nok ikke mer enn 175-180 HK igjen ved svingakselen... og resten sier seg vel selv. Hvorfor tror jeg ikke at E36 325i har mer enn 192 HK ?... tja... den akselerer iht. BMW ikke hurtigere enn en E36 323i... og den modellen er beviselig målt til 180-185 HK (svenske Teknikens Värld) selvom BMW påstår at den kun har 170 HK... Hvis bmw har satt alt for lite hk på 323i, hvorfor skulle de da ikke ha gitt 325 for lite også da?` Greit nok at det forsvinner en del hk før effekten når bakhjulene, men om en motor har gått 50 000km eller 200 000km så er nok slitasjen på motoren den samme. Såfremt at så lenge man har tatt vare på motoren gjennom å bruke god olje og skifte olje titt og ofte nok, så bør det være minimalt med slitasje. Drivverket er da en annen ting... men hvorfor skulle supersprint operere med slike tall hvis det faktisk ikke var sant???? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Juni 3, 2007 Share Skrevet Juni 3, 2007 Hvis bmw har satt alt for lite hk på 323i, hvorfor skulle de da ikke ha gitt 325 for lite også da?` Er berre ein teori dette, men ein grunn kan vel vere at dersom 323i var oppgitt til 185 hk, ville nok svært få kjøpt 328i sidan det ville blitt svært liten forskjell på dei to modellane. 325i hadde jo ikkje nokon 328i å "konkurerre" med, dermed vart det vel oppgitt eit reelt effekttall i det tilfellet... Viss nokon skjønte virrvarret mitt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 3, 2007 Share Skrevet Juni 3, 2007 Hvis bmw har satt alt for lite hk på 323i, hvorfor skulle de da ikke ha gitt 325 for lite også da?` Greit nok at det forsvinner en del hk før effekten når bakhjulene, men om en motor har gått 50 000km eller 200 000km så er nok slitasjen på motoren den samme. Såfremt at så lenge man har tatt vare på motoren gjennom å bruke god olje og skifte olje titt og ofte nok, så bør det være minimalt med slitasje. Som tidligere antydet... motorer og slitasje er et vepsebol... min erfaring er imidlertid at motorer langsomt mister effekt og at slitasjen er akselererende med ant. kilometere. Vedr. E36 323i vs. E36 325i er det et faktum at begge modellene iht. BMW bl.a gjør 0-100 Km/t på 8,0 sekunder... hvis E36 323i beviselig har 180-185 HK... hvordan kan så E36 325i ha stort mer enn 192 HK ?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Juni 3, 2007 Share Skrevet Juni 3, 2007 Ja. Det er nok ytterst få motorer som ytet 192hk eksakt da de kom ut fra samlebandet. Det er alltid en differanse både på pluss og minussiden av effekttallene. Noen motorer hadde nok over 200hk orginalt fra første dag. Men andre kanskje kun hadde 186-187hk?. Dette forblir jo egentlig bare spekulasjon, men tester i etterkant (av uavhengige 3. parter) har jo vist at det er forskjell på de faktiske effektytelser på to identiske motorer. Samme fenomen gjelder jo også toppfart, som jeg selv har erfaringer med at ikke stemmer.. Men dette kan (og er) diskuteres opp og ned i mente .. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
George Constanza Skrevet Juni 3, 2007 Forfatter Share Skrevet Juni 3, 2007 så da har bmw altså bare satt et snitt på 192 hk på m50b25 motoren, noen under og noen over....hehe høres litt rart ut hvis en skal være seriøs... differansen mellom de motorene med minst effekt og de med mest er da veldig stor hvis noen fikk ikke mer en 186 og noen fikk over 200hk.... hmm....dyno er tingen her...hehehehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Juni 3, 2007 Share Skrevet Juni 3, 2007 Det er ganske umulig å få alle motorer til å yte helt likt. Skal man først måle hk så må man kjøre motoren i en motorbremsebenk med avlesning rett ut på svinghjulet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Juni 3, 2007 Share Skrevet Juni 3, 2007 Ja. Det er nok ytterst få motorer som ytet 192hk eksakt da de kom ut fra samlebandet. Det er alltid en differanse både på pluss og minussiden av effekttallene. Noen motorer hadde nok over 200hk orginalt fra første dag. Men andre kanskje kun hadde 186-187hk?. Dette forblir jo egentlig bare spekulasjon, men tester i etterkant (av uavhengige 3. parter) har jo vist at det er forskjell på de faktiske effektytelser på to identiske motorer. Samme fenomen gjelder jo også toppfart, som jeg selv har erfaringer med at ikke stemmer.. Men dette kan (og er) diskuteres opp og ned i mente .. Hva er så grunnen til at hk forsvinner? Har bilen topp komp.er det ingen grunn til at den har mistet krefter. En motor bør ikke ha lekkasje etter 200.000km. Tror du at stempelfjærene begynner å slippe ut mer og mer helt fra den er ny? STEMPELFJÆRER, ja det navnet er vel for at de presser ut og tetter hele tiden helt til de er utslitt, og det tar LAAANG til. Nei den teorien om at motoren gradvis mister krefter hele veien stemmer ikke i det hele tatt. Derimot når den er helt ny yter den ofte ikke max. VW sier at deres dieselmotorer kan ha effektøkning helt opp til 10.000 km, da er alt slitt på plass slik det kan være. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Juni 3, 2007 Share Skrevet Juni 3, 2007 Jepp, du supplerer delvis det samme som jeg sier, Nemlig at motorer som kommer ut av samlebåndet ikke nødvendigvis har den samme effekten. Etter XXX XXX km vil det ofte bli en differanse i motoreffekten alt etter hvordan motoren har levd livet sitt. En motor tilpasser seg etter hvordan den har blitt brukt. Legger man seg ut på autobahn i 220km/t og 5000rpm med en motor som har ligget i 80-90km/t på 2500 rpm 99,99% av livet sitt vil du trolig merke forskjell etter et par timer på "full gass". Det er mer enn kompresjonen som har noe å si for hvordan en motor går. Slurvete oljeskift/smøring,ventiltikk, antall kaldstarter, hard kjøring på kald motor, dårlige tennplugger, nedsoting i innsug.. etc -> Generell slitasje. Et toppakningsproblem før nådde 200 000km har jeg sett mange nok eksempler på! Stempelfjærer blir slitt på samme proposjonal som andre komponenter blir slitt etter behandlingen den får. Er 3500-4000rpm i 20 minusgrader på kald motor bra tror dere? Hvordan tror du stempelringa har det da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Juni 3, 2007 Share Skrevet Juni 3, 2007 Nå er det ikke skamkjørte motorer jeg skriver om, selvsagt KAN en motor som er kjørt 200.000 km ha tapt effekt. Men slik jeg og de fleste som er glad i bilen sin behandler den, vil den ha samme effekt ved 200.000 km. Forutsetningene er selvsagt at bilen får service og godt stell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå