Gå til innhold

Ang. billån i Elcon...

Share

Anbefalte innlegg

Vi har fått innvilget 180 000.- i lån, eller iallefall fått ett lånebevis på at vi får låne inntil 153 000.- så lenge vi har 27 000.- å legge i selv. Altså 180 000.- Dette ønsker vi på nåværende tidspunkt å betale ned over 7 år. Nå har jeg funnet en MEGET pen 1997 523iAT med MYE utstyr som jeg har lyst å gå til anskaffelse av. Hvordan går det tror dere? Får jeg det over 7 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt og snakket med dem, de har vel i utgangspunktet en regel om at bilen må være ferdig betalt før den er 13 år gammel, men dette vet jeg det går ann å få en deal på, så lenge du kan vise til god økonomisk kontroll :)

Jeg fikk selv låne til en bil som var 12 år med et løp som varte til den blir 15 år. Dette fordi jeg kunne vise til tidligere godt kundeforhold.

Eneste jeg sa ved siden av var at jeg kom til å prøve å betale den mye fortere, men at 3 års betalingstid var tryggere enn 1 år, tilfelle det skulle dukke opp noe uforutsett...

(bilen ble betalt i løpet av litt over et halvt år...)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått innvilget 180 000.- i lån, eller iallefall fått ett lånebevis på at vi får låne inntil 153 000.- så lenge vi har 27 000.- å legge i selv. Altså 180 000.- Dette ønsker vi på nåværende tidspunkt å betale ned over 7 år. Nå har jeg funnet en MEGET pen 1997 523iAT med MYE utstyr som jeg har lyst å gå til anskaffelse av. Hvordan går det tror dere? Får jeg det over 7 år?

Det tviler jeg veldig sterkt på. Bilen skal ikke være eldre en 12 år når den er ferdig nedbetalt. Dvs at den bilen du ser på bør/skal være nedbetalt innen 2 år.

Ta heller kontakt med AS finansiering, da de går etter hvor mye bilen faktisk er verdt. Ikke etter hvor gammel bilen er. Men tviler egentlig på at du får 7 års nedbetaling noen steder på en såpass "gammel" bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avgjørende er å forstå hvorfor finansieringsselskapene ikke ønsker å gi lån med sikkerhet i biler som er mer enn 12 år gamle. Det hele handler om en kalkulert risiko... der poenget er bilens fallende markedsverdi i forhold til lånets gjenværende størrelse til enhver tid i låneperioden. Finansieringsselskapet tror med andre ord ikke (på generelt grunnlag) at en bil som er mer enn 12 år gammel har en markedsverdi stor nok til å kunne yte tilstrekkelig sikkerhet i hele låneperioden. Ergo må du nok finne deg en nyere bil og det er sikkert også det mest fornuftige med tanke på at det handler om en bruksbil som bare skal kunne kjøres til enhver tid. En annen mulighet er å stille med et større beløp i egenkapital... på den måten overtar du en større del av risikoen i prosjektet... og finansieringsselskapene blir til å snakke med... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lån hos Elcon på min nåværende bil selv om totaltiden gikk langt over 15 år, under den enkle begrunnelse at jeg kunne dokumentere at bilen var verdt mye mer enn lånet. Det hjelper kanskje også at jeg har vært problemfri kunde tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lån hos Elcon på min nåværende bil selv om totaltiden gikk langt over 15 år, under den enkle begrunnelse at jeg kunne dokumentere at bilen var verdt mye mer enn lånet. Det hjelper kanskje også at jeg har vært problemfri kunde tidligere.

Hvordan dokumenterte du bilens fremtidige markedsverdi ?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi ringte og fikk beskjed om at vi skulle få lån, men kun på 3 år..... Da gidder jeg ikke. Jeg hadde nok klart det, me gidder ikke spise knekkebrød hver dag av den grunn. Finnes flere biler :) Har sett på en 2000 320dA, som er litt interressant. Den er på NAF-test "as we speak", så får jeg en pekepinn på hvordan den er :) SÅ får vi se da, hvordan det utvikler seg :) Takker for innspill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at de skal gjøre så forskjell. Min bil er jo like gammel som den du vurderer...

Det fins visstnok banker som ikke er så nøye på dette med alder, men da er det kanskje til en annen rente. Søker du litt rundt så finner du nok frem til dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har billån igjennom elcon. kjøpte en 96 mod i desember i fjor. jeg har 5 år nedbetalingstid. jeg har kaskofritt billån. var ikke noe problem det. jeg viste ikke noe papirer på bilens verdi eller egen økonomi. men jeg kjøpte bil av forhandler (noe jeg aldri skal gjøre flere ganger). så nå har jeg kjøpt bil privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...