c_ellef Skrevet Juni 7, 2007 Skrevet Juni 7, 2007 Er ikke nok at avgiften på bensin er 80% av prisen, nå skal staten også ha penger av deg dersom du forbrenner disse dyre dråpene. Se linken: http://www.abcnyheter.no/node/47212 Lurer på hvor staten skal få avgifter fra den dagen bilen er utslippsfri. De finner vel på noe lurt da også.
Ellingsen B. Skrevet Juni 7, 2007 Skrevet Juni 7, 2007 Det blir sikkert lett å kontrollere det der mtp hva hvor lenge bilen må ha stått på tomgang..bevis..etc etc. Men klart.. Unødvendig tomgangskjøring er skadelig for miljøet så skjønner jo tanken bak dette.
c_ellef Skrevet Juni 7, 2007 Forfatter Skrevet Juni 7, 2007 Mye kjøring som er unødvendig. F.eks folk som tar drosje hjem fra by`n, isteden for å gå de 500 meterene. Hvis jeg tar to runder i rundkjøringen isteden for en, skal jeg da få 1000 kroner i bot pr unødvendig runde? Syntes alle disse avgiftene blir helt dustete. De bare misbruker miljøtemaet for å legge på flere avgifter. Tiltak som kan redusere belastningen på miljøet blir ikke iverksatt, dette koster jo penger. Tiltak kan være: Gratis/nesten gratis kollektivtrafikk Bedre sykkelstier Bedre returordning på emballasje. Pant på flere typer emballasjer. Mye som kan gjøres. Men dette koster penger og fører til at man mister avgfiter. For eksempel: 50 personer på en arbeidsplass begynner å sykle til jobben. Da taper staten penger på bensinavgifter og bompenger. Bygge ut bedre sykkeltier er også rent tap for staten. De sier at de vil at vi skal være mer miljøvennlige, men de har ikke råd til at vi skal være det. Derfor legger de ikke ting til rette og straffer oss heller for å ikke være miljøvennlige.
Ca///e Skrevet Juni 7, 2007 Skrevet Juni 7, 2007 Synes ikke dette er helt feil og ser litt nytten i det. Kan jo som Ellingsen sier være vanskelig å håndheve, men jeg vil gjerne trekke frem eksempelet med taxier som venter på holdeplassen. De står stort sett på tomgang når de står der, ytterst få slår av motoren. I andre land er folk flinkere til å slå av motoren ved kø og andre situasjoner hvor det blir litt stopp.
Fredrik Skrevet Juni 7, 2007 Skrevet Juni 7, 2007 Synes ikke dette er helt feil og ser litt nytten i det. Kan jo som Ellingsen sier være vanskelig å håndheve, men jeg vil gjerne trekke frem eksempelet med taxier som venter på holdeplassen. De står stort sett på tomgang når de står der, ytterst få slår av motoren. I andre land er folk flinkere til å slå av motoren ved kø og andre situasjoner hvor det blir litt stopp. Et godt poeng, men hvis dette blir alminnelig er det også slutt med historier om dieseltaxier som har rundet en million kilometer uten større vedlikehold av motoren...
Ca///e Skrevet Juni 7, 2007 Skrevet Juni 7, 2007 Fredrik: Ja, og det kan vi jo ikke ha noe av Som en følge av dette blir mange mekanikere arbeidsløse, og arbeidsløshet er som kjent ikke lønnsomt i for store mengder.
Ballder Skrevet Juni 7, 2007 Skrevet Juni 7, 2007 Fredrik: Ja, og det kan vi jo ikke ha noe av Som en følge av dette blir mange mekanikere arbeidsløse, og arbeidsløshet er som kjent ikke lønnsomt i for store mengder. Blir vel heller mer og gjøre på dem.. En taxi ruller en mill uten motorhavari fordi den nettopp går hel tiden og har driftstemp hele tiden. Start stopp tærer jo på en motor som salt på en veteranbil!
Fredrik Skrevet Juni 7, 2007 Skrevet Juni 7, 2007 Blir vel heller mer og gjøre på dem.. En taxi ruller en mill uten motorhavari fordi den nettopp går hel tiden og har driftstemp hele tiden. Start stopp tærer jo på en motor som salt på en veteranbil! Det var nettopp dette faktum som var mitt poeng... 1-0 til deg...
Hansh Skrevet Juni 7, 2007 Skrevet Juni 7, 2007 Synes idéen om å hindre slik unødvendig forurensning er god. Har alltid irritert meg å se folk som går på butikken o.l. mens bilen står med motoren i gang og venter. Kan ikke helt si jeg liker tanken på mer samfunnskontroll da...
Ca///e Skrevet Juni 7, 2007 Skrevet Juni 7, 2007 Blir vel heller mer og gjøre på dem.. En taxi ruller en mill uten motorhavari fordi den nettopp går hel tiden og har driftstemp hele tiden. Start stopp tærer jo på en motor som salt på en veteranbil! Det var nettopp dette faktum som var mitt poeng... 1-0 til deg... Sykt, det står jo der svart på smågrått, men likevel klarte jeg å bomme så mye.... Skulle ikke drukket den siste flasken hvitvin i går gitt.... *skamme seg*
ehrnst Skrevet Juni 7, 2007 Skrevet Juni 7, 2007 altså....hvis jeg skal inn på statoil å fylle kaffekoppen som tar ti sek skrur jeg ikke av bilen. det forurenser jo mer å skru av/på. skal jeg der imot handle for hele uka på kiwi er saken en annen
Kjell Z3 Skrevet Juni 7, 2007 Skrevet Juni 7, 2007 I Sverige har bilen lov å gå 1 min, da rekker du å fylle kaffekoppen. Blir vel noe lignende her og. Jeg irriterer meg også over de som er inne på butikken og handler mens bilen går på tomgang helt uten folk i. Skulle nesten ønske noen stjal bilen.....
oddis Skrevet Juni 7, 2007 Skrevet Juni 7, 2007 Synes det er riski nok å gå fra bilen på tomgang uten for beninstasjonen, er alltid noe desperate stoffmisbrukrere som vil tjene seg noen raske.. Tomgangskjøring har vel vært forburdt i Tyskland i et par år nå, har det ikke? Mener trafikklæreren min sa det i sin tid..
Chriso Skrevet Juni 7, 2007 Skrevet Juni 7, 2007 (...)De bare misbruker miljøtemaet for å legge på flere avgifter. Tiltak som kan redusere belastningen på miljøet blir ikke iverksatt, dette koster jo penger.Tiltak kan være: Gratis/nesten gratis kollektivtrafikk Bedre sykkelstier Bedre returordning på emballasje. Pant på flere typer emballasjer. Mye som kan gjøres. Men dette koster penger og fører til at man mister avgfiter. For eksempel: 50 personer på en arbeidsplass begynner å sykle til jobben. Da taper staten penger på bensinavgifter og bompenger. Bygge ut bedre sykkeltier er også rent tap for staten. De sier at de vil at vi skal være mer miljøvennlige, men de har ikke råd til at vi skal være det. Derfor legger de ikke ting til rette og straffer oss heller for å ikke være miljøvennlige. Helt enig her! Politikerene snakker uavbrutt om miljøtiltak, mens de egentlig snakker mot seg selv. Som du sier, så setter de avgifter på ting som forurenser, istedenfor å legge til rette for miljøvennlige tiltak/ordninger. Derfor legger de enorme avgifter på drivstoff, som de vet at vi ikke klarer oss uten. For eksempel kollektiv, som de sier at vi må benytte oss av. Greit nok i byer med godt tilbud. Men de forstår ikke hvordan det er i distriktene. Jeg har ikke noe kollektivtilbud mellom meg og sentrum/jobb, her hjemme på bygda. Jeg blir så irritert når jeg hører om desse "miljøtiltakene"! EDIT: Vil presisere at jeg ikke nødvendigvis er imot det aktuelle forslaget her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå