haakon Skrevet Juni 10, 2007 Skrevet Juni 10, 2007 etter en diskusjon må jeg nesten høre hva andre mener... under prat om drivstoffprisene transportøkonomisk intstitutt mener bør ligge på nærmere 20kr litern for å dempe kjørelysten vår sa jeg på fleip at det var på tide å tanke avgiftsfritt. da ble jeg fortalt at båt og landbruksmaskiner var laget for dette og at farvestoffet ville legge igjen slaggprodukter i motoren,tette dieselfilteret og tørke ut pakningene,rettogslett ødelegge den. dette er selvfølgelig uaktuelt å teste ut i virkeligheten,men skulle likt å visst om det bare var svadaprat fra nok en lystløgner.
Robin_Isak Skrevet Juni 10, 2007 Skrevet Juni 10, 2007 Kjenner MANGE som kjører avgiftsfritt på rimelig nye biler. Tror neppe det er noe i det med fargestoffet, har hvertfall aldri hørt om det.
Gunnar Skrevet Juni 10, 2007 Skrevet Juni 10, 2007 Har aldri hørt at det skal være skadelig før. Det jeg derimot vet er at det ikke skal mange liter med avgiftsfri diesel på tanken din før det sitter igjen fargestoff i laaange tider. Forøvrig så er f.eks. turbodieselen som sitter i Land Roveren min i utgangspunktet en truckmotor (en helt ordinær 2-liters turbodiesel), så hvorfor skulle den tåle dårligere avgiftsfri diesel når den sitter i en bil enn i trucken? Det er garantert mange andre motorprodusenter som bruker samme grunnprinsipp til forskjellige kjøretøy, og det er jo også mange som mariniserer bilmotorer og bruker de i båt - de fyller neppe avgiftsdiesel...
Beinlausen Skrevet Juni 10, 2007 Skrevet Juni 10, 2007 Eg går på maskinførarlinje og kan garantere deg at den einaste forskjellen er at det er tilsatt fargestoffer for å avsløre deg om du kjørar på avgiftsfri diesel, det er i midlertidig lov å kjøre på avgiftsfri diesel så lenge du holder deg på ein anleggsområdet med bilen, men du må tanke om med ein gang du skal ut på offetnleg veg igjen.. men du kan jo sei du har glømt det? så det er ikkje noko farlegare å kjøre på det enn vanleg diesel.
Haug530D Skrevet Juni 10, 2007 Skrevet Juni 10, 2007 hvis du fyller det på en bensinmotor så er det vel ikke så bra men ellers så er det bare tilsatt farge, vanlige busser å lastebiler kjører jo på dette, så det skal gå helt greitt
oddis Skrevet Juni 10, 2007 Skrevet Juni 10, 2007 Å bli tatt med avgiftsfri diesel i tanken (ihvertfall med privatbil) kan bli en meget dyr affære. Hvis du har hatt bilen i noen år så kan det bli sinnsyykt dyrt da de regner med at du har svindlet de i alle år. Jeg vet ihvertfall om et konkret tilfelle der vedkommende fikk ca 160 000kr i bot på en Toyota Hiace han hadde hatt i ca 11 år. .. For ikke å nevne at man må bytte ut tank og komplett dieselsystem for å få alt fargestoffet ut av bilen, noe de pålegger deg! Ikkeno å spøke med dette..
Lars89 Skrevet Juni 10, 2007 Skrevet Juni 10, 2007 Å bli tatt med avgiftsfri diesel i tanken (ihvertfall med privatbil) kan bli en meget dyr affære. Hvis du har hatt bilen i noen år så kan det bli sinnsyykt dyrt da de regner med at du har svindlet de i alle år. Jeg vet ihvertfall om et konkret tilfelle der vedkommende fikk ca 160 000kr i bot på en Toyota Hiace han hadde hatt i ca 11 år... For ikke å nevne at man må bytte ut tank og komplett dieselsystem for å få alt fargestoffet ut av bilen, noe de pålegger deg! Ikkeno å spøke med dette.. Er det ikke 1000 kr pr. km i bot?
bg320 Skrevet Juni 13, 2007 Skrevet Juni 13, 2007 Har ein kamerat så kjør på avgiftsfri diesel! Laurelen hans funke fint:D Respekt til dei så gjer det;) Staten stjele nok penger, så har ikkje vondt av dei!
TJ Skrevet Juni 13, 2007 Skrevet Juni 13, 2007 Er absolutt ikke farlig å kjøre med avgiftsfri diesel. Lurt er det derimot IKKE! Eneste forskjellen er jo at de slipper oppi en "tablett" med farge for å skille den fra ordinær diesel. Men denne fargen sitter godt i, som andre sier her, så neppe et spesielt lurt trekk...
Robin Skrevet Juni 13, 2007 Skrevet Juni 13, 2007 Å bli tatt med avgiftsfri diesel i tanken (ihvertfall med privatbil) kan bli en meget dyr affære. Hvis du har hatt bilen i noen år så kan det bli sinnsyykt dyrt da de regner med at du har svindlet de i alle år. Jeg vet ihvertfall om et konkret tilfelle der vedkommende fikk ca 160 000kr i bot på en Toyota Hiace han hadde hatt i ca 11 år... For ikke å nevne at man må bytte ut tank og komplett dieselsystem for å få alt fargestoffet ut av bilen, noe de pålegger deg! Ikkeno å spøke med dette.. Er det ikke 1000 kr pr. km i bot? Syntes det hører noe rart ut å "regne med" at du har svindla dem i alle år, trodde man måtte bevise sånt? Han kunne jo fint ha hatt hiacen i 11 år og ikke begynt å kjøre med avgiftsfrie dislen før det siste året (eller når som helst), så virker det rart å få bot for 11år. Blir du tatt i å kjøre på rødt lys, kan dem lissom ikke "regne med" at dette har du gjordt i alle år i bøtelegge deg for det.
MR.H Skrevet Juni 13, 2007 Skrevet Juni 13, 2007 Syntes det hører noe rart ut å "regne med" at du har svindla dem i alle år, trodde man måtte bevise sånt? STATEN!
ruberhai Skrevet Juni 13, 2007 Skrevet Juni 13, 2007 Å bli tatt med avgiftsfri diesel i tanken (ihvertfall med privatbil) kan bli en meget dyr affære. Hvis du har hatt bilen i noen år så kan det bli sinnsyykt dyrt da de regner med at du har svindlet de i alle år. Jeg vet ihvertfall om et konkret tilfelle der vedkommende fikk ca 160 000kr i bot på en Toyota Hiace han hadde hatt i ca 11 år... For ikke å nevne at man må bytte ut tank og komplett dieselsystem for å få alt fargestoffet ut av bilen, noe de pålegger deg! Ikkeno å spøke med dette.. Hvordan skal man bli tatt for dette? Har aldri hørt om noen som har blitt stoppa i kontroll for å se om de kjører med avgiftsfri diesel...
-Martin- Skrevet Juni 13, 2007 Skrevet Juni 13, 2007 Politiet har en egen "miljøpatrulje" som er ute å tar stikkprøver av folks diesel som en hvilken som helst annen kontroll. Men de stopper stortsett bare lastebiler og varebiler.
haakon Skrevet Juni 13, 2007 Forfatter Skrevet Juni 13, 2007 hadde ikke tenkt å gjøre det heller,men når dieselen passerer 20kroner litern så blir det plutselig intressant. fyllte avgiftsfri på en jobb bil engang og da stoppet de pumpa etter et par liter. fyllte bare opp med vanlig diesel og den havnet aldri i kontroll merkelig i grunn at man skal belønnes for meningsløs kjøring på sjøen med båt mens nødvendig kjøring med bil skal straffes. forurensningen er vel den samme, faktisk mer vil jeg tro iom at båtene med dass i tillegg pumper dritt rett ut i vannet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå