Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

etter en diskusjon må jeg nesten høre hva andre mener...

under prat om drivstoffprisene transportøkonomisk intstitutt mener bør ligge på nærmere 20kr litern for å dempe kjørelysten vår sa jeg på fleip at det var på tide å tanke avgiftsfritt. da ble jeg fortalt at båt og landbruksmaskiner var laget for dette og at farvestoffet ville legge igjen slaggprodukter i motoren,tette dieselfilteret og tørke ut pakningene,rettogslett ødelegge den.

dette er selvfølgelig uaktuelt å teste ut i virkeligheten,men skulle likt å visst om det bare var svadaprat fra nok en lystløgner.

Skrevet

Har aldri hørt at det skal være skadelig før. Det jeg derimot vet er at det ikke skal mange liter med avgiftsfri diesel på tanken din før det sitter igjen fargestoff i laaange tider.

Forøvrig så er f.eks. turbodieselen som sitter i Land Roveren min i utgangspunktet en truckmotor (en helt ordinær 2-liters turbodiesel), så hvorfor skulle den tåle dårligere avgiftsfri diesel når den sitter i en bil enn i trucken? Det er garantert mange andre motorprodusenter som bruker samme grunnprinsipp til forskjellige kjøretøy, og det er jo også mange som mariniserer bilmotorer og bruker de i båt - de fyller neppe avgiftsdiesel...

Skrevet

Eg går på maskinførarlinje og kan garantere deg at den einaste forskjellen er at det er tilsatt fargestoffer for å avsløre deg om du kjørar på avgiftsfri diesel, det er i midlertidig lov å kjøre på avgiftsfri diesel så lenge du holder deg på ein anleggsområdet med bilen, men du må tanke om med ein gang du skal ut på offetnleg veg igjen.. men du kan jo sei du har glømt det? ;) så det er ikkje noko farlegare å kjøre på det enn vanleg diesel.

Skrevet

hvis du fyller det på en bensinmotor så er det vel ikke så bra :P men ellers så er det bare tilsatt farge, vanlige busser å lastebiler kjører jo på dette, så det skal gå helt greitt :D

Skrevet

Å bli tatt med avgiftsfri diesel i tanken (ihvertfall med privatbil) kan bli en meget dyr affære. Hvis du har hatt bilen i noen år så kan det bli sinnsyykt dyrt da de regner med at du har svindlet de i alle år. Jeg vet ihvertfall om et konkret tilfelle der vedkommende fikk ca 160 000kr i bot på en Toyota Hiace han hadde hatt i ca 11 år.

.. For ikke å nevne at man må bytte ut tank og komplett dieselsystem for å få alt fargestoffet ut av bilen, noe de pålegger deg!

Ikkeno å spøke med dette..

Skrevet
Å bli tatt med avgiftsfri diesel i tanken (ihvertfall med privatbil) kan bli en meget dyr affære. Hvis du har hatt bilen i noen år så kan det bli sinnsyykt dyrt da de regner med at du har svindlet de i alle år. Jeg vet ihvertfall om et konkret tilfelle der vedkommende fikk ca 160 000kr i bot på en Toyota Hiace han hadde hatt i ca 11 år.

.. For ikke å nevne at man må bytte ut tank og komplett dieselsystem for å få alt fargestoffet ut av bilen, noe de pålegger deg!

Er det ikke 1000 kr pr. km i bot?

Skrevet

Har ein kamerat så kjør på avgiftsfri diesel! Laurelen hans funke fint:D

Respekt til dei så gjer det;) Staten stjele nok penger, så har ikkje vondt av dei!

Skrevet

Er absolutt ikke farlig å kjøre med avgiftsfri diesel. Lurt er det derimot IKKE! Eneste forskjellen er jo at de slipper oppi en "tablett" med farge for å skille den fra ordinær diesel. Men denne fargen sitter godt i, som andre sier her, så neppe et spesielt lurt trekk...

Skrevet

Er det ikke 1000 kr pr. km i bot?

Syntes det hører noe rart ut å "regne med" at du har svindla dem i alle år, trodde man måtte bevise sånt? Han kunne jo fint ha hatt hiacen i 11 år og ikke begynt å kjøre med avgiftsfrie dislen før det siste året (eller når som helst), så virker det rart å få bot for 11år.

Blir du tatt i å kjøre på rødt lys, kan dem lissom ikke "regne med" at dette har du gjordt i alle år i bøtelegge deg for det.

Skrevet

Hvordan skal man bli tatt for dette? Har aldri hørt om noen som har blitt stoppa i kontroll for å se om de kjører med avgiftsfri diesel...

Skrevet

Politiet har en egen "miljøpatrulje" som er ute å tar stikkprøver av folks diesel som en hvilken som helst annen kontroll. Men de stopper stortsett bare lastebiler og varebiler.

Skrevet

hadde ikke tenkt å gjøre det heller,men når dieselen passerer 20kroner litern så blir det plutselig intressant. fyllte avgiftsfri på en jobb bil engang og da stoppet de pumpa etter et par liter. fyllte bare opp med vanlig diesel og den havnet aldri i kontroll

merkelig i grunn at man skal belønnes for meningsløs kjøring på sjøen med båt mens nødvendig kjøring med bil skal straffes. forurensningen er vel den samme, faktisk mer vil jeg tro iom at båtene med dass i tillegg pumper dritt rett ut i vannet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...