Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
  bmwhans skrev:
smører diesel i det hele tatt da? 25 min på tomgang? syntes det hørtes lenge ut jeg? olja blir jo veldig tynn?

jo, ja :P

olja var faktisk oerraskende tjukk, men tynn ja. diesel smører mer enn whitepsrit iallefall.

i og med at der var mer olje enn diesel, (2liter diesel resten olje(2+ liter)), tok jeg sjansen, motor jikk fint osv.

planen var egentlig å kjøre på med mye mer diesel og la den gå bare 1 minutt eller noe, men slik ble det bare 8)

Skrevet

ja skjønner hva du mener når du forklarer det slik! hørtes ikke dumt ut. nei med over 2 liter olje så bør det gå bra. og den må vel stå å gå litt hvis det skal hjelpe. tikkinga ble nesten borte?

Skrevet
  Tone318i skrev:
Er det en alvorlig feil som må repareres? eller spiller det ikke no rolle om man kjører med det, foruten om at det er jævla irriterende? :P hører det er så dyrt å reparere..

Hva slags årsmodell er det du har? :) Da finner man ut hvilken motor du har, og kan gi deg konkrete råd.

Tikking kommer som regel av at ventilene ikke åpner og lukker akkurt slik de skal. Dette kommer som ofte av at enten kammen er blitt nedslitt og/eller ventilløftere har blitt igjensmusset og henger seg fast (motorer med hydrauliske ventilløftere). Ofte er det lange oljeskiftintervaller som har skylden.

En renovering av toppen kan ofte bli ganske dyrt, men det beste er å se seg rundt etter brukte komplette topper til en mye billigere penge.

Tikking kan man kjøre med lenge, det er først når man begynner å få problemer å komme over 3-4000rpm (kam som rundslitt) at bjellene for alvor ringer. Tikking generelt fører jo til effektap.

Nå vil jeg si det er ganske vesentlig å vite hva slags modell du har, siden man da enklere kan konkludere om det er fornuftig eller ikke å renovere den.

Skrevet

jeg gjorde det samme meg min m40, men jeg ga blaffen i å tappe av litt olje først. Helte nedpå 5 liter diesel, så nivået kom laangt over max merket på peilepinnen. Så kjørte jeg motoren i 5-6 min. Ble helt borte alt som heter tikking. (I tillegg renset jeg oljerøret på kammen og boret opp hullene litt)

Skrevet

jensemann23:

Det hørtes ikke bra ut ! Tviler på at det kan være bra for motoren, pakninger osv. Sota vel noe helt sykt ?

Tror det var 2L Diesel og 2L Olje, tomgang i 45sekunder som var trikset. Usikker på hvem som forklarte dette ganske bra, mulig det var Propan eller kjell rune? Hm.

Skrevet
  bmwhans skrev:
ja skjønner hva du mener når du forklarer det slik! hørtes ikke dumt ut. nei med over 2 liter olje så bør det gå bra. og den må vel stå å gå litt hvis det skal hjelpe. tikkinga ble nesten borte?

ja, nesten. Flere som har kommentert at den nesten ikke tikker lenger så er fornøyd jeg :wink:

Skrevet

jaja det er bra da! får kanskje prøve på det selv. men tror ikke jeg tør å la den stå og gå i 20 min.. men det er ingen fare for noen pakninger eller noe slikt?

Skrevet

Har du diesel i olja så sliter det på motoren, sier seg nesten selv. Diesel er mye tynner å kommer seg inn overalt hvor det ikke skal være. Oljetrykket går til himmels når oljepumpa får suge "vann" istedefor olje. Har nevnt diesel trikset for to bilmekanikere og ingen var særlig begeistret for det heller. Jeg sier det, kjøp heller en ordenlig oljerens og bruk den rett, er mye billigere i det lange løp og bedre for motoren. Etter du har rensa motoren så anbefaler jeg også å ha i en oljetilsettning som "styrker" motoren, heter vel FX1 elns, legger et meget tynt fint lag over alt av metall inni motoren og gjør den slitesterk.

Skrevet
  icc skrev:
  Dragonlove skrev:
  icc skrev:
Nei du kan kjøre en god stund med tikkinga, bare du ikke blir gal selv :P

Etter den gode stunda er det vel noe slite greier på kammen som går også stopper biln etter en ny stund. Hvertfall det jeg har hørt.

Fikse ventil tikking er ikke dyrt hvis du gjør det selv. Hvis motorn ikke er så slitt så kan du prøve å bare justere de, funker ikke det kan du kjøpe deg et nytt kamsett med vippere å alt.

Ser du bor i Narvik, hvilken bil er det du har? Bor selv der nå :-)

Bmw har hydrauliske ventilløftere så de kan man ikke justere, er ikke umulig at det er mye dritt å gørr i ventilene, man får kjøpt diverse rensemiddel man kan kjøre gjennom motor før oljeskift.

Kan være dysene som tikker også.

Så BMW har hydrauliske ventilløftere? Veldig, VELDIG merkelig at jeg kan justere mine da. Har du i det hele tatt peiling på BMW motorer?

Har peiling på de fleste motorer ja, jeg er bilmekaniker, ifølge Haynes er det hyd løftere på alle i 3 serien, men etter å ha lest denne tråden er det tydeligvis ikke det.

Er ikke vits i å være spydig, selv om jeg er bilmekaniker så har jeg ikke vært borti alle Bmw motorer, men har vært borti M20, M50 og M52, dog ikke noe ventil justering.

Skrevet

høres ut som jeg bare må punge ut å få det fiksa da ja.. vil jo ikke at bilen skal stoppe :P skifta olje og filter på den i forrige uka, hjalp ingenting.. det er en 318i 91 modell .. icc, okei da har du sekkert sedd den stå parkert utfor esso ganske ofte :P

Skrevet
  icc skrev:
Har du diesel i olja så sliter det på motoren, sier seg nesten selv. Diesel er mye tynner å kommer seg inn overalt hvor det ikke skal være. Oljetrykket går til himmels når oljepumpa får suge "vann" istedefor olje. Har nevnt diesel trikset for to bilmekanikere og ingen var særlig begeistret for det heller. Jeg sier det, kjøp heller en ordenlig oljerens og bruk den rett, er mye billigere i det lange løp og bedre for motoren. Etter du har rensa motoren så anbefaler jeg også å ha i en oljetilsettning som "styrker" motoren, heter vel FX1 elns, legger et meget tynt fint lag over alt av metall inni motoren og gjør den slitesterk.

hvor kjøper du denne rensen?

Skrevet
  Dragonlove skrev:
  icc skrev:
  Dragonlove skrev:
  icc skrev:

Etter den gode stunda er det vel noe slite greier på kammen som går også stopper biln etter en ny stund. Hvertfall det jeg har hørt.

Fikse ventil tikking er ikke dyrt hvis du gjør det selv. Hvis motorn ikke er så slitt så kan du prøve å bare justere de, funker ikke det kan du kjøpe deg et nytt kamsett med vippere å alt.

Bmw har hydrauliske ventilløftere så de kan man ikke justere, er ikke umulig at det er mye dritt å gørr i ventilene, man får kjøpt diverse rensemiddel man kan kjøre gjennom motor før oljeskift.

Så BMW har hydrauliske ventilløftere? Veldig, VELDIG merkelig at jeg kan justere mine da. Har du i det hele tatt peiling på BMW motorer?

Har peiling på de fleste motorer ja, jeg er bilmekaniker, ifølge Haynes er det hyd løftere på alle i 3 serien, men etter å ha lest denne tråden er det tydeligvis ikke det.

Er ikke vits i å være spydig, selv om jeg er bilmekaniker så har jeg ikke vært borti alle Bmw motorer, men har vært borti M20, M50 og M52, dog ikke noe ventil justering.

m20 har nok mekaniske ventilløftere...

Skrevet
  Dragonlove skrev:
  icc skrev:
  Dragonlove skrev:
  icc skrev:

Ikke meningen å være spydig, men blir irritert når noen kommer å sier at jeg tar feil når de ikke har peiling selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...