Gå til innhold

Turbokit fra A-dekk i min m50 320 BILDER


2fast4u
 Share

Anbefalte innlegg

Når den står på trykksiden vil spjeldet hele tiden ligge å "flapre" og du vil ikke få rette verdier.

Har du spjell i den er det en luftmengdemåler, ikke massemåler.

Kan du vise meg hvor jeg har skrevet at det er en massemåler? Selvfølgelig er det mengdemåler..

Siden motorbygget vi referer til er en M50 var det mest naturlig å gå ut fra at det var en massemåler vi snakket om siden den bilen har det. Spjellet du snakker om eksisterer ikke på en M50, men vil være å finne på eldre motorer som for eksempel M20. Derfor virket det bare litt rart når du gir råd om ting som ikke eksisterer på trådstarter sin motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

bbmw Vet ikke hvordan du har funnet ut dette, men jeg har satt på en armert gjennomsiktig slange ut av turbo og kjørt på ca 1500rpm.(en kort stund)

Det trykket som kom ut fra turbo var jammen ikke langt i fra fritt fall.

Noe trykk å snakke om var det ihvertfall ikke. Og Turboen jeg testa på var en helt ny av bedre type.

Det er ikke mye fall du trenger, men å satse på(være avhengig av) trykk ut av turboen blir skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde LMM på trykksiden og det fungerte greit i en måned, så ble den ødelagt. Det er en grunn til at alle biler som har turbo originalt har LMM på sugesiden.

Når den står på trykksiden vil spjeldet hele tiden ligge å "flapre" og du vil ikke få rette verdier.

At bilen kommer til å sote plugger er bare tull. dette skjer bare om du har billig dumpventil som ikke lukker helt eller har en liten lekkasje en eller annen plass på trykksiden.

Bare prøv, om du setter LMM på RETT side så vil ikke A/F verdien synke på tomgang slik mOMOe påstår, derimot vil du få rette verdier under kjøring.

Det eneste som skjer når du flytter LMM til sugesiden er at når dumpen slipper ut luften så vil hjernen tro at den luften går inn i motor og ikke ut i periferien. Den vil altså mate på med bensin som tilsvarer luften som slippes ut av dump. Dette er ikke negativt, men derimot bra da alle vet (burde vite) at bensin er kjøling/smøring.

Men jeg skal selfølgelig ikke nekte på at det er mulig å kjøre med LMM på trykksiden, jeg klarte det jo selv en hel måned.

Bra bygg, lykke til!

bra forklart! flyttet lmm til sugesiden idag.hehe...så da blir det bra :D

Bra du skjønte det. nå blir du værtfall ikke plaget med det problemet.

Har du tenkt å få benket bilen? Mye hk satser du på? Hvilken komp har du?

Vurderer å få Bjørnstad bil til å benke den etterhvert. (nermest for meg da jeg bor like utenfor kristiansund)

Vet ikke helt hva jeg får ut av den.Tør ikke kjøre med mere enn 0,5 da jeg ikke har gjort noe med motor, muligens skifte toppakning senere..kanskje det blir nødvendig også. litt nervøs da.om i heletatt motor tåler dette men. tiden får vise

A-dekk benket sin til 270hk orginal motor. chip og større dyser så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at mange er plaget med soting av plugger er nok at de kjører for høyt bensintrykk eller større dyser enn originalt og at det da ikke er mappet skikkelig på tomgang.

Mye bensin trykk kjører du?

jeg kjører på ca 4bar i bensintrykk. har ikke stilt inn tillegsspruten enda. får A/F måler imorgen. noen tips om bensintrykk å slik? a-dekk sa rundt 3,7 til 4. men forslag? orginale dyser + 1dyse på 391cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at mange er plaget med soting av plugger er nok at de kjører for høyt bensintrykk eller større dyser enn originalt og at det da ikke er mappet skikkelig på tomgang.

Mye bensin trykk kjører du?

jeg kjører på ca 4bar i bensintrykk. har ikke stilt inn tillegsspruten enda. får A/F måler imorgen. noen tips om bensintrykk å slik? a-dekk sa rundt 3,7 til 4. men forslag? orginale dyser + 1dyse på 391cc

Kjør med originalt bensintrykk, tror det er 3bar. Da slipper du soting av plugger og alt for fet blanding på lavt turtall. Ekstra dysen din klarer å levere nok og vel så det til 0,5bar ved 3bars bensintrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frode bekrefter jo akkurat det jeg sa jo.

på tomgang vil bilen overdosere bensin pga den tapte lufta

dvs for mye bensin =

1: kjøling

2: ikke smøring (man får riktignok tilsetninger som gjør det, men vanlig pumpebensin er tørr)

3: SOTING

jeg kan garantere at bilen din kommer til å sote på tomgang.

har selv testet dette flere ganger.

helt riktig at man får mer korrekte A/F verdier med LMM på sugesiden under kjøring, men da må man også ha en resikulerende BOV for at den ikke skal sote på tomgang.

prøv å la bilen stå å gå på tomgang i 10 min, deretter fortell oss hva som skjedde :lol:

"end of story"

Det du sier er delvis sant, men du må ikke ha resirkulerende BOV. Grunnen til at den vil sote er jo om den drar inn falskluft! Dette vil den KUN gjøre om du kjører billig BOV.

Jeg kjøpte helt ny RFL BOV og satte på. For å teste den teorien med soting av plugger, så kjørte jeg på med en halv boks startgass inni, utenpå, og rundt BOV, og vet du hva? Ingenting kom inn i motor - altså ingen falskluft!!

Dessuten har jeg dyrt bredbåndslambda utstyr i bruk og A/F verdien på min motor var 14,7 før flytting av LMM og etter flytting og testing var den fortsatt 14,7 på bakking....

Vil du da påstå at min bil soter plugger?

skjønner det fortsatt ikke du. en BOV står i åpen posisjon på tomgang, du vet det eller? hvis ikke så står vakumslangen din på gæærn plass. bov'n skal suges opp av vakumet i innsuget på tomgang for at turboen skal gå fritt.

samme som ved hver giring (lukking av gasspjeld) så avlaster den trykket for at turboen ikke får baktrykk og stagnerer men opprettholder farten som misker spool opp tiden ved neste pådrag.

dermed suger turboen luft gjennom LMM og rett ut BOV'n igjen noe motoren doserer bensin til, dvs sot deluxe..

men om du har vakumslangen din plassert før gasspjeldet så åpner seff ikke BOV på tomgang men står stengt. men da er også noe av dens hensikt i å avlaste baktrykket og opprettholde rpm på turboen vekk. men men blir jo kul lyd da :lol:

men nok OT, lykke til med prosjektet!! :wink:

en ting til, hadde bilen din sugd inn falskluft etter LMM hadde den hvertfall ikke sotet da den ville gått magert :lol:

soting kommer av feit blanding, dvs lav A/F verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frode bekrefter jo akkurat det jeg sa jo.

på tomgang vil bilen overdosere bensin pga den tapte lufta

dvs for mye bensin =

1: kjøling

2: ikke smøring (man får riktignok tilsetninger som gjør det, men vanlig pumpebensin er tørr)

3: SOTING

jeg kan garantere at bilen din kommer til å sote på tomgang.

har selv testet dette flere ganger.

helt riktig at man får mer korrekte A/F verdier med LMM på sugesiden under kjøring, men da må man også ha en resikulerende BOV for at den ikke skal sote på tomgang.

prøv å la bilen stå å gå på tomgang i 10 min, deretter fortell oss hva som skjedde :lol:

"end of story"

Det du sier er delvis sant, men du må ikke ha resirkulerende BOV. Grunnen til at den vil sote er jo om den drar inn falskluft! Dette vil den KUN gjøre om du kjører billig BOV.

Jeg kjøpte helt ny RFL BOV og satte på. For å teste den teorien med soting av plugger, så kjørte jeg på med en halv boks startgass inni, utenpå, og rundt BOV, og vet du hva? Ingenting kom inn i motor - altså ingen falskluft!!

Dessuten har jeg dyrt bredbåndslambda utstyr i bruk og A/F verdien på min motor var 14,7 før flytting av LMM og etter flytting og testing var den fortsatt 14,7 på bakking....

Vil du da påstå at min bil soter plugger?

skjønner det fortsatt ikke du. en BOV står i åpen posisjon på tomgang, du vet det eller? hvis ikke så står vakumslangen din på gæærn plass. bov'n skal suges opp av vakumet i innsuget på tomgang for at turboen skal gå fritt.

samme som ved hver giring (lukking av gasspjeld) så avlaster den trykket for at turboen ikke får baktrykk og stagnerer men opprettholder farten som misker spool opp tiden ved neste pådrag.

dermed suger turboen luft gjennom LMM og rett ut BOV'n igjen noe motoren doserer bensin til, dvs sot deluxe..

men om du har vakumslangen din plassert før gasspjeldet så åpner seff ikke BOV på tomgang men står stengt. men da er også noe av dens hensikt i å avlaste baktrykket og opprettholde rpm på turboen vekk. men men blir jo kul lyd da :lol:

men nok OT, lykke til med prosjektet!! :wink:

en ting til, hadde bilen din sugd inn falskluft etter LMM hadde den hvertfall ikke sotet da den ville gått magert :lol:

soting kommer av feit blanding, dvs lav A/F verdi.

Selvfølgelif vet jeg hvordan en BOV fungerer og den skal ikke stå åpen på tomgang! Da ville jo fjære ha vært alt for slakk!

Når man drar på og så slipper gassen blir det mye vakum i motoren i tilleg til at det blir mye overtrykk på trykksiden og begge disse faktorene gjør at BOV åpner seg, ikke kun vakum.

for det første er det en nokså kraftig fjær i BOV som alltid vil prøve å holde den lukket.

Du vet at du har vakum på begge sider av dump når bilen står på tomgang? og at du har trykk på begge sider under pådrag? KUN når du slipper gassen at det er overtrykk på trykksiden og vakum på vakumsiden pga gasspjeldet lukkes og da vil luften slippes ut av BOV. da, og KUN da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vakum på begge sider av dump på tomgang, åssen har du fått til det om jeg tør spørre :lol:

nei dette blir for dumt. vil du diskutere mer så kan vi ta det over pm istede for å forsøple denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en BOV står i åpen posisjon på tomgang, du vet det eller? hvis ikke så står vakumslangen din på gæærn plass. bov'n skal suges opp av vakumet i innsuget på tomgang for at turboen skal gå fritt.

Dette er ikke korrekt, da har du i såfall altfor slapp fjær. Turboen har ingen belastning på tomgang, og trenger ikke å ha en ventil stående åpen for at den skal gå fritt.

Jeg tror du skal slite med å finne noen som kan underbygge påstanden din :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en BOV står i åpen posisjon på tomgang, du vet det eller? hvis ikke så står vakumslangen din på gæærn plass. bov'n skal suges opp av vakumet i innsuget på tomgang for at turboen skal gå fritt.

Dette er ikke korrekt, da har du i såfall altfor slapp fjær. Turboen har ingen belastning på tomgang, og trenger ikke å ha en ventil stående åpen for at den skal gå fritt.

Jeg tror du skal slite med å finne noen som kan underbygge påstanden din :wink:

Stor takk til stian329 :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var trykkrør og slikt som fulgte med i kitet tilpasset?

de var ikke tilpasset. de som fulgte med var

2x 90 grader

2x rette rør

2x 180 grader som en U

2x45grader

du må kjøpe overganger selv. det er 3" inn til turbo 2.5" rører

2" utblås! + noen y-ledd og filter på toppdekslet! + downpipe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...