Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå må jeg si meg enig med Fredrik her. Jeg har vel kanskje mest erfaring av alle som er på noen norske fora, når det gjelder harcore kjøring av M bilene i grenseland. At E46 er utdatert, er jeg ikke enig i, men det er en bil med altfor mange kompromisser for meg, derfor har jeg en av hver av de to evulosjoner E36 GT og E46 CSL, og det jeg kan si, er at BMW nå må og bygge biler for slike som oss, det har de ikke gjort til nå.(Nå ble aldri M3 GTR solgt til kunder, mange årsaker) Min CSL er vel så modifisert som den kan etter hvert, men er nå et skikkelig redskap mot 996 og 997 GT RS, og er for meg det mest optrimale. At den nye CSL'en blir bedre enn min, skjer nok ikke før M GmbH bygger en renhåret sportsbil, ut ifra CSL konseptet. At mange griner over at 6'eren forsvinner, ser jeg ikke som noe poeng, men M GmbH har satt listen nå,om hvordan de vil at høyytelses motorer skal se ut i fremtiden. Jeg tror ikke dere skal bli overrasket om, den neste nye M motoren sperrer på 9500, for nå har kappløpet startet vedr. denne type motorer.

Ja E 46 M3 vil falle i pris, det er og blir logisk, at GT og CSL er stabile er noe annet siden begge er utgaver som er bygget i et begrenset volum.

Da får dere bare kose dere videre med deres diskusjon, og så skal dere få høre hvordan E92 M3 var etter at jeg tester denne på ringen i september. :lol:

DSC_0900.JPG

DSC_0135.jpg

• Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Den står retti borti her! har vel møtt den bilen med en jente bak rattet et par ganger hvertfall!

jeg tror nok det kan bli noen "billige" E46 M3 om noen år! kommer sikkert til å bli en del import av e46, når tyskerne finner ut at de skal bytte ut e46 sin!

i mine øyne er nok E92 M3 mer "banepreget" i utgangspunktet enn sine forgjengere! f.eks detaljer som carbontak, carbonstoler, carbon interiør, ekstra luftekanaler til bremsene istedenfor tåkelys! =)

så her er det nok lagt litt mer vekt på banekjøring enn "vanlig"! vekt og balanse har nok blitt prioritert høyt under utvikling av denna bilen :wink:

Apropos "banepreget"... en av de mest imponerende modellene fra BMW er faktisk ikke en M-modell, men derimot en 2006/07 320si WTCC. 275 HK fordelt på en 1998 cm3 stor firesylindret motor (basert på N42 uten pustehjelp) gir over 137 HK pr. liter... E92 M3 har kun 105 HK pr. liter. Knapt 1150 Kg inkl fører gir bilen relativt brukbare akselereasjoner... de originale M-modellene har ikke en sjanse... :P

Og hvor ofte må denne på en totaloverhaling, og hvor mange er det plass til, når en skal ut og handle :P

Skrevet
CSL er en utrolig rå kjøremaskin, men "mangler" jo mye av det BMW-M skal være. Dvs en relativt praktisk, godt utstyrt sportsbil. Den blir jo mye mer rendyrket.

Jeg setter absolutt ikke komfort høyest på prioriteringslisten når jeg velger bil, men ville heller hatt en vanlig M3 kontra en CSL til daglig bruk, nettopp pga ting som automatisk klima og stereoanlegg. Og jeg tror det er denne kombinasjonen av "luksus" og råskap som definerer en M-bil.

Dette er jo nærmest historieløst! Den første M-bilen var M1, og der var det INGEN luksus, men dette ble også en sjelden bil, så vi trenger ikke å fokusere alt for mye på denne. E28 M5 bød på luksus sammen med høye ytelser, og E30 M3 var en rendyrket kjøremaskin. Da synes jeg det blir feil å definere BMW M, særlig M3, slik du har gjort i det siterte avsnittet. For meg bør M-bilene være sportslige (M5 kan være mer komfortorienterte enn M3 siden dette er mer familiebil), så kan Alpina ta seg av de mer luksuriøse trimmede versjonene.

Og før du spør, nei jeg hverken eier eller har eid noen BMW M-bil. Dessverre!

Skrevet

hehe... Ser ut som at de som mener den ikke vil falle, er faktisk de som kjører disse bilene! :lol:

Jeg selv mener at den naturlig vil falle når nye E92 M3 kommer...

Og ja, jeg synes det ville vært merkelig om den ikke er under 400 000 kr i 2011!

Skrevet

Selvfølgelig vil den falle. Hvorfor skulle den ikke det? Er ikke det det er snakk om.

Det jeg sa, var at jeg ikke trodde intredenen av E92 M3 ville ha en signifikant påvirkning av prisen på E46 M3. Dette fordi de vil ligge for langt fra hverandre i pris. (Ca 1 000 000 i forskjell.)

Skrevet
Selvfølgelig vil den falle. Hvorfor skulle den ikke det? Er ikke det det er snakk om.

Det jeg sa, var at jeg ikke trodde intredenen av E92 M3 ville ha en signifikant påvirkning av prisen på E46 M3. Dette fordi de vil ligge for langt fra hverandre i pris. (Ca 1 000 000 i forskjell.)

Et meget godt poeng fra ///Magnus her, bilene ligger faktisk VELDIG mye fra hverandre i pris når E92 kommer.

Hadde det vært en to-tre-fire hundre tusen....men nærmere en million?

Tror nok ikke det blir et dramatisk fall over natten jeg heller, men at den vil falle jamnt og trutt i pris, slik de fleste biler gjør.

Muligens vil det gå fortere når E92 kommer ordentlig inn på bruktmarkedet om etpar tre år.

Skrevet

Et meget godt poeng fra ///Magnus her, bilene ligger faktisk VELDIG mye fra hverandre i pris når E92 kommer.

Hadde det vært en to-tre-fire hundre tusen....men nærmere en million?

Tror nok ikke det blir et dramatisk fall over natten jeg heller, men at den vil falle jamnt og trutt i pris, slik de fleste biler gjør.

Muligens vil det gå fortere når E92 kommer ordentlig inn på bruktmarkedet om etpar tre år.

Jeg skrev følgende i mitt første innlegg i denne tråden: "Hvis renten og den generelle optimismen holder seg i ro tror jeg absolut at E46 M3 kommer til å falle signifikant i pris over et år halvannet". Dette tror jeg stadig vil være situasjonen, men mye kan nå tyde på at den generelle optimismen når det gjelder den økonomiske fremtiden er på retur... og dermed vil det trolig neppe bli solgt så alt for mange E92 M3 modeller. Dette er faktisk godt nytt for folk med E46 M3... :wink:

• 3 weeks later...
Skrevet
Det jeg poengterer er at den originale E46 M3 var for stort et kompromis til å kunne bite skikkelig fra seg mot tilsvarende biler fra bl.a Porsche... dette dilemmaet ble rettet opp med E46 M3 CSL.

M3 CSL er nok for kompromissløs for å brukes til verdagsbil. Den er og blir ett banedyr.

Husk at det var R dekk på den orginalt og luftinntaket er på støtfangeren. Spesielt det siste er nok ikke særlig praktisk.

E46 M3 var et stort kompromiss men mye av derfor den har solgt så godt også.

Mange mener at E92 M3 er ett enda større kompromiss. Mange tester sier at bilen er mykere enn E46 M3.

Skrevet

jeg leste et inlegg skrevet av Jeremy Walton , for "Roundell" , som er BMW car club America sitt medlemsblad, der han får teste den nye

BMW M3 på BMW sin Asheim test track. sammen med M prosjekt manager Rolf Scheibner .

bilen han test kjører har 19" felger, (18" er standard) og har Michelin pilot dekk. den har 6 trinns manuell girkasse i HI mønster. i 2008 vil den komme med sekvensiell/automatisk girkasse. bilen har 420 hk,og turtallsperra er på 8400 rpm ( max power på 8300 rpm)

er artig å lese om åssen den fungerer på bane, den når 270 km/t på

5. gir, og 6. gir gjør at en kan cruse på denne farten i "bahagelige" 7500 rpm. toppfarten er 280 km/t om du tar et førerkurs og får fjerna toppfart sperra. ellers virker det som manuell gir er en suksess,og at han ikke savner SMG han heller. ved girkassa har han og en "power" knapp , som "sharpens every response" og han kan og velge "ECD levels"

for å sette opp understellet for banekjøring

virker som en spennende bil!

Skrevet

Mange mener at E92 M3 er ett enda større kompromiss. Mange tester sier at bilen er mykere enn E46 M3.

Rent logisk er den ikke det (jeg har forklart hvorfor), men det skal bli interessant å se/lese reportasjer fra AMS eller noen av de andre respekterte og seriøse magasinene. Eller kanskje har du en link til en seriøs test ?... :D

Skrevet

Ja, nå har AMS kommet ut med test av nye M3 mot Audi RS4.

Ikke bra lesing, Audi'en gruser M3'en på de fleste områder.

Kan ikke se at dette er et skritt i riktig retning, hva i all verden er det BMW M driver med nå da.....

Skrevet

Kanskje litt tidlig å gi dommen etter en test. Jeg vil vente å se flere tester, og evt få prøvd den selv før jeg slakter den. Kan jo hende det var en Audifil reporter i den testen.. :wink:

• 11 months later...
Skrevet

Nå er det et år siden denne tråden var aktiv, så syntes det kunne være interessant med en liten oppsummering.

Hvordan har utviklingen vært sålangt i forhold til hva man trodde for et år siden?

Jeg har fulgt med på finn.no daglig siden før jul. Etter min oppfatning så ligger prisen for en grei M3 på 550.000 pluss. De billigste som er vanskelig å få solgt er nedi 519k, mens de mest kurrante fortsatt ligger nærmere 600k, hvor en må være litt heldig for å få tak i en tilsvarende med lav km (ca 65k km) 06/2002 med bra utstyr/navi for 550k kr. De dyreste annonseres for 600-619k hos forhandlere. Har sett en til 639k, men det tror jeg ingen vil gi i dag.

De eksemplarene som har blitt annonsert nedi 519k har som regel hatt enten litt ukurant farge, delskinn, ikke navi og/eller høy km (over 120k km) el.l.

Jeg tipper at i løpet av neste år så vil M3 E46 ligge på 500-550k istedetfor 550-600k, hvor de billigste med høy km vil duppe under 500k.

Tror imidlertid ikke de kommer til å synke så mye i pris etter at de passerer 500k-grensa. Tror antall potensielle kjøpere hadde økt drastisk hvis man fikk de fra 400k og oppover.

Hva tror dere?

M3 E92 ligger vel nå på ca 1.250.000 pluss.

Tror ikke den har hatt noen innvirkning på E46 sålangt pga de ligger i to vidt forskjellige prisklasser.

Skrevet

Prisbildet har vel egentlig utviklet seg slik jeg forventet det ville gjøre.

E46 M3 og E9x M3 er ikke konkurrenter prismessig, og vil nok heller aldri bli det.

Skulle gjerne prioritert en E92 M3 jeg, men når det bikker en mill blir det fryktelig mye penger.

Vurderer til og fra om jeg skal selge min, men har liksom ikke noen grunn til å selge den. Heller ikke noe annet jeg har lyst på innenfor rimelighetens grenser.

Hadde nok lagt min ut til rundt 580k om så var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...