Torek Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Vel... konseptene M3 og M5... hva skal vi mene om disse modellene vis a vis Porschene 997 GT3 og Panamera Turbo?... Jeg vil tro at de fleste er enige med meg i at BMW har en jobb å gjøre i tiden fremover hvis de virkelig mener noe med M-modellene. Panamera Turbo koster jo det samme som 2 stk. M5. Synes ikke det blir riktig å sammenligne?
Fredrik Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Panamera Turbo koster jo det samme som 2 stk. M5. Synes ikke det blir riktig å sammenligne? Ja... og nei. Så lenge BMW ikke har en M7 er Panamera Turbo det nærmeste man kommer når det gjelder BMW, men egentlig har du helt rett... Panamera Turbo er nok på alle måter et nummer for stor for M5. Panamera Turbo er vannvittig kostbar, men den er også en helt vannvittig bil. Den er på størrelse med en F01 (dagens 7-serie), men går allikevel noe helt utrolig... 0-100 Km/t på 4,0 sekunder og 0-200 Km/t på 13,9 sekunder tiltross for en egenvekt på godt og vel 2 tonn forteller litt om fartsressursene. Topphastigheten er 303 Km/t. http://www.automotorsport.se/tv/?m=19538
Syvert Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Det er vel ikke så feil pris. Hvor mange km i året kjører du da?8k er like mye som jeg betaler for 323n hos IF, da står den på mor med 75% bonus og 20k km/år. For M3n betaler jeg 13k med 40% bonus og 8k km/år. Da har jeg fått en del rabatt. Gjensidige. IF var ikke interessert i å forsikre en M3. De skulle diskutere det internt og komme med svar, men de sa nei. Først etter at jeg hadde kjøpt den ringte de og ville tilby meg forsikring. Det syntes jeg var frekt. Jeg sa hva jeg betalte hos Gjensidige, og mannen sa at det beste de kunne tilby var det dobbelte. Kanskje det bare var et triks for å få info om konkurenten. Ser jo at det er lenge siden dette er skrevet, men nøyaktig det samme skjedde med meg da jeg gikk fra IF til gjensidige pga de ikke ville forsikre bilen min i IF. Etterpå ringte de og ville gi meg forsikring etter å ha diskutert det internt lengre oppe i systemet. Glem det sa jeg... Ang priser på M3 så er det hvertfall sånn at prisene på finn.no ligger veldig høyt og ingen tvil om at disse bilene har holdt seg veldig bra. Når det er sagt, så ligger bilene på finn veeeldig lenge, så hva reel salgspris er til slutt når de blir solgt er jo litt uvisst. Generelt er nok prisene på finn litt for høy siden bilene ikke blir solgt. Det som imponerer meg mest er at de ombygde blir jo solgt for nesten samme pris som de originale. Jeg var vel kanskje den første i landet som droppet prisen på en original m3 til under 400 000kr. Og da fikk jeg faktisk mail fra en litt irritert fyr som lurte på hvorfor jeg dumpet prisen slik, jeg burde jo tenkt på han og alle andre som skulle selge m3. De kunne jo bare glemme og få solgt bilene sine hvis jeg dumpet prisen slik jeg gjorde. Så han mente rett og slett at det var litt frekt gjort ovenfor andre som skulle selge M3... Men så ligger div M3 E92 også lenge på finn, er vel en kombinasjon av høye priser og innsnevret brukergruppe, men nå nærmer deg seg 2011 og M3 E46 ligger i grunn godt i pris, En god utstyrt 2003 mod,lav km og gjerne med SMG ligger værtfall langt over 400 000 tusen det er vel og bra men det er nok mange som utelukker og kjøpe denne mod på grunn av den er såpass dyr og begynner å dra på åra,og dermed mer sannsynligheter for dyre ekstrautgifter. Men leste en repotasje at Også E92 M3 Gts`en skuffet(i forhold til forventningene) litt med kun 2 sek kjappere rundt ringen(7,48min) enn Csl`en.
Fredrik Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 For meg er ikke M3 i samme kategori som Porsche 997GT3 og panamera turbo... Som det er diskutert mye her på bimmers før, så mener jeg M3 er en sportslig "familiebil" Mens en Porsche 997Gt3 er en sportsbil/lekebil Det som virkelig er interessant er at selv 997 Carrera S nå er hurtigere enn E92 M3. M3 klarer som best 0-100 Km/t på 4,6 sekunder, mens Carrera S kun bruker 4,3 sekunder... og dette tiltross for at Carrera S har 35 færre hestekrefter. Porsches PDK gearkasse er svært effektiv. Jeg er ellers helt enig med deg i at M3 i realiteten er en sportslig familiebil, men spørsmålet er om den etterhvert har blitt for soft. Jeg er usikker og vil vel helst tro at BMW har stålkontroll på merkevaren og konseptet "M".
Torek Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Panamera Turbo koster jo det samme som 2 stk. M5. Synes ikke det blir riktig å sammenligne? Ja... og nei. Så lenge BMW ikke har en M7 er Panamera Turbo det nærmeste man kommer når det gjelder BMW, men egentlig har du helt rett... Panamera Turbo er nok på alle måter et nummer for stor for M5. Joda, men skal man sammenligne "det nærmeste" innenfor hvert merke, uavhengig av pris, så blir det mye rare sammenligninger.
Syvert Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 For meg er ikke M3 i samme kategori som Porsche 997GT3 og panamera turbo... Som det er diskutert mye her på bimmers før, så mener jeg M3 er en sportslig "familiebil" Mens en Porsche 997Gt3 er en sportsbil/lekebil Det som virkelig er interessant er at selv 997 Carrera S nå er hurtigere enn E92 M3. M3 klarer som best 0-100 Km/t på 4,6 sekunder, mens Carrera S kun bruker 4,3 sekunder... og dette tiltross for at Carrera S har 35 færre hestekrefter. Porsches PDK gearkasse er svært effektiv. Jeg er ellers helt enig med deg i at M3 i realiteten er en sportslig familiebil, men spørsmålet er om den etterhvert har blitt for soft. Jeg er usikker og vil vel helst tro at BMW har stålkontroll på merkevaren og konseptet "M". Ja det syns eg E92 M3 var for soft,men mulig dem satset på en breiere kundegruppe,i den store sammenhengen er det nok lurt også,er nok et mindretall som ønsker reinspikkede banebiler med skilt,det er vel derfor dem kommer ut med lettvektere i ny og ne..... men det noe med porsche som ikke tiltaler meg i forhold til M modellene, syns blandt annet lyden ikke er spesiellt pen,utenom GT`en når eg tenker meg om,men det er så dyrt at den regnes ikke med..... men flott at dem lager slikt, det har ikke bmw... men men det er vel derfor vi er er på bmw forum og ikke porsche forum
Fredrik Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Joda, men skal man sammenligne "det nærmeste" innenfor hvert merke, uavhengig av pris, så blir det mye rare sammenligninger. I de fleste andre land som ikke har tåpelige norske bilavgifter er det helt normalt å sammenligne disse to modellene og det er derfor heller ikke så merkelig at svenske AMS gjør det i den aktuelle filmen. I Tyskland var prisforskjellen ca. 35000 Euro eller ca. 280000 Kroner... altså rundt 27%.
Torek Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Joda, men skal man sammenligne "det nærmeste" innenfor hvert merke, uavhengig av pris, så blir det mye rare sammenligninger. I de fleste andre land som ikke har tåpelige norske bilavgifter er det helt normalt å sammenligne disse to modellene og det er derfor heller ikke så merkelig at svenske AMS gjør det i den aktuelle filmen. I Tyskland var prisforskjellen ca. 35000 Euro eller ca. 280000 Kroner... altså rundt 27%. Godt mulig. Det har jeg ikke undersøkt nærmere. I rest my case Du er ei hard nøtt å knekke..hrmf.
Fredrik Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Godt mulig. Det har jeg ikke undersøkt nærmere. I rest my case Du er ei hard nøtt å knekke..hrmf. Jeg er bare skikkelig interessert i BMW, Porsche... og eldre Mercedes-Benz...
oyvind26 Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Panamera Turbo koster jo det samme som 2 stk. M5. Synes ikke det blir riktig å sammenligne? Panamera Turbo er vannvittig kostbar, men den er også en helt vannvittig bil. Den er på størrelse med en F01 (dagens 7-serie), men går allikevel noe helt utrolig... 0-100 Km/t på 4,0 sekunder og 0-200 Km/t på 13,9 sekunder tiltross for en egenvekt på godt og vel 2 tonn forteller litt om fartsressursene. Topphastigheten er 303 Km/t. http://www.automotorsport.se/tv/?m=19538 Desverre er den også vanvittig stygg
Fredrik Skrevet November 17, 2010 Skrevet November 17, 2010 Desverre er den også vanvittig stygg Som Fredrik Huldt avslutningsvis sier i den aktuelle filmen: Når Panamera Turbo er så effektiv og hurtig som den er spiller det knapt noen rolle hvordan den ser ut. Bare tenk på det faktum at Panamera Turbo er hele 17 sekunder hurtigere rundt Nürburgring enn E60 M5. 17 sekunder er en evighet i denne sammenhengen... E60 M5 har ikke en sjanse mot Panamera Turbo.
Erebus Skrevet November 17, 2010 Skrevet November 17, 2010 effektiv og hurtig javel, men hva skjer med følelser og kjøreglede? Panamera har i britiske magasiner fått pepper for at den kjører mer som en cayenne enn som en 911. Rask javel, men den vekker ingen følelser, verken i motorlyd, utseende eller kjøreegenskaper. Maserati Quattroporte, som vel er dårligere på alt, vinner det meste av sammenligningstester rett og slett fordi det er en vakker kjøremaskin med personlighet. E92 M3 er klassledende, og raskere enn nye RS5... den er kanskje litt for myk, men det er det folk vil ha i dag. Jeg synes absolutt ikke Panamera er et lystårn i det hele tatt. Det er en teknologisk oppvisning, på lik linje med 959, men den er sørgelig fraværende i å kommunisere kjøreglede og følelser, og på den måten er den forfeilet.
Fredrik Skrevet November 17, 2010 Skrevet November 17, 2010 effektiv og hurtig javel, men hva skjer med følelser og kjøreglede? Panamera har i britiske magasiner fått pepper for at den kjører mer som en cayenne enn som en 911. Rask javel, men den vekker ingen følelser, verken i motorlyd, utseende eller kjøreegenskaper. Maserati Quattroporte, som vel er dårligere på alt, vinner det meste av sammenligningstester rett og slett fordi det er en vakker kjøremaskin med personlighet. E92 M3 er klassledende, og raskere enn nye RS5... den er kanskje litt for myk, men det er det folk vil ha i dag. Jeg synes absolutt ikke Panamera er et lystårn i det hele tatt. Det er en teknologisk oppvisning, på lik linje med 959, men den er sørgelig fraværende i å kommunisere kjøreglede og følelser, og på den måten er den forfeilet. Ja... Panamera har fått kritikk for å være for klinisk og effektiv, men akkurat den kritikken deler Panamera med det meste som er tysk. Spesielt kommer kritikken fra britene, men det er ikke godt å si om de er mest imponert eller misunnelige.... eller begge deler. Allikevel selger tyskerne i bøtter og spann av alt hva de kan spytte ut av fabrikkene. Tyskland og tyskerne er effektive... kanskje de mest effektive i hele verden og tysk ingeniørkunst har vært verdensledende i snart 200 år. Porsche er tyskernes stolthet... mye mer enn Mercedes-Benz og BMW. Dette er ikke rasjonelt, men Porsche er de eneste som kan kjempe direkte mot Ferrari... som enten vi liker det eller ikke er det mest glamorøse bilmerket i hele verden. Dette er ikke ufortjent når man tenker på den racinghistorien både Ferrari og Porsche har. Jeg er ikke helt enig med deg når du trekker frem Porsche 959 som kun en teknologisk oppvisning. 959 endret spillereglene for alltid når det gjelder superbilene. 959 var den første høyteknologiske supersportsbilen, den hadde et avansert 4x4 system og den hadde en holdbarhet som gjorde at den kunne kjøres 365 dager i året. Det går en klar linje fra 959 til Bugatti Veyron.... ingen 959 ingen Veyron. Jeg har faktisk kjørt 959 og det er ikke en bil du tilfeldig kaster inn i svingene på en trang landevei som en annen 911 Carrera. Den er bygget for høye hastigheter, men på den annen side vant den med noen endringer ørkenløpet Paris-Dakar i 1986. Panamera har også endret spillereglene for alltid når det gjelder superlimousinene. Den har vist at en bil på størrelse med en S-klasse og 7-serie kan være hurtig som en 911 Turbo... selv på Nürburgring. BMW M5 vil aldri helt være det samme igjen.
Erebus Skrevet November 17, 2010 Skrevet November 17, 2010 vel porsche tapte fryktelig mye penger på 959, den er legendarisk dyr i drift, og jeg ser ingen rød linje fra 959 til nyere porsche modeller...den ble bygd på siden av modellporteføljene og var bare et eneste stort sluk for porsche... Veyron i dag er, som Enzo Ferrari så treffende sa det, " A car for young people, that only old people can afford...". bare hjulskift koster 200.000.... og de dekkene varer ikke lenge...første service koster 300.000, og deretter blir det dyrere... Jeg ser ikke poenget. Har man et NASA budsjett blir bilen nødvendigvis bra... men om den blir attraktiv er noe annet... "Vil ha" følelsen vekkes ihvertfall ikke hos meg med panamera, jeg ser dem i trafikken og tenker på prislappen... mens en Naturlig aspirert V10 fra BMW som hyler opp i 8000+ turtall, ja det blir noe helt, helt annet
Erebus Skrevet November 17, 2010 Skrevet November 17, 2010 Nei, Porsche burde holde seg til det de kan best. Bygge sportsbiler med rompa i hekken. 1967 911R. 210bhp, 830kg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå