Gå til innhold

Høytalere i E39... noen løsninger?


Anbefalte innlegg

hei!

jeg har nå lest masse om dette å instalere anlegg i min bil (e39 touring).

Ser ikke på det som et problem å få instalert en sub, men høytalerene fremme.. jeg har integrert telefon og vil ha denne fremdeles. har forstått det sånn at høytalerene fremme er dobbelt spole høytalere, en til lyd og en til telefon. er dette korrekt eller har jeg totalt missforstått? vil sannsynligvis bytte ut alle høytalerene til dls rs 5.25 men ikke hvis ikke jeg får telefonen til å funke med de.. er det noen andre alternativ? Da tenker jeg på høytalere som takler både lyd og telefon. har forsterker bak i venstre side så lurte på å bytte den med en slik: http://www.mds.se/products/speaker_twoc ... emId=27745

noen som har prøvd disse? er den grei nok til å få lyd i nye høytalere. Finnes det liggnende kraftigere med phono ut integrert i forsterkeren?

Blir også installert en slik: Dynabel 9812 http://www.mamut.com/dynabel/subdet563.htm

som skal drives av en slik

dual mono http://www.mamut.com/dynabel/subdet563.htm

håper dette skal låte sånn noenlunde, noen som har noen erfarainger å komme med? største problemet er som sagt høytalerene fremme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det ikke så masse svar å få.. men kanskje noen har noen formening om dette.

om jeg kjøper meg en en slik en :

http://www.i-sotec.com/en/products/i-soamp-4cx.html

der kan jeg koble på både mp3 spiller, eller ipod eller hva jeg vil, og kjøper i tillegg en slik som dette:

http://www.i-sotec.com/en/products/acce ... p0124.html

Den deler jo opp signalet slik at jeg får lyd i alle mine 4 sett med høytalere i bilen og jeg har tilgjengelig lyd utgagner til en ekstra forsterker. Der var jeg tenkt å koble på min genesis forsterker og dynabel sub.

Noen som har noen meninger om dette? Har ingen ide om hvor kraftig den isotec forsterkeren virkelig er, men den må jo være mye bedre enn den som står orginalt i bilen.

For meg ser dette ut som en enkel og grei måte å oppgradere lyden i bilen uten å fjerne det originale anlegget. slipper og unna med litt mindre koblinger?

håper på svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke så mye til for å få bedre lyd i orginalanlegget, nei..

Når det gjelder tlf burde det vel kanskje være mulig å ta signalkabelen til spolen for tlf og trekke denne videre til et egnet sted for å sette inn en enkel høyttaler, f. eks. skjult i fotbrønnen e.l. Er jo ikke stereo fra en telefon så du vil ikke trenge mer enn en høyttaler. Burde være verdt et forsøk ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er jo en mulighet, men hvilken høytaler fungere til en telefon da? så det blir lyd som går an å forstå hehe. er jo ledig plass i døren, er jo bare diskant og mellomtone der nå så det er plass til en liten høytaler til der på begge sider, men hva som passer der da? er det lik størrelse på den ved døråpneren og den ved speilet ved fremdøren, hvilken størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke noe problem med normal lyd fra telefonen så lenge dette går gjennom anlegget? (Skal nevnes at jeg ikke har noen tlf montert standard i min E39, og at jeg heller ikke enda har åpnet dørpanelene og sett hva som er bak. Bare vet at det er plass til noen små høyttalere til, ja).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GS har oversikt over høytaler som skal stå i mellomtone hullet. Hvilken kabel som brukes til telefon skulle det vel ikke være å måle seg fram til?

Evnt kan du sette inn en bokshøytaller med bøyle i rommet til venstre under rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var en god ide ja, kabelen tror jeg jeg har en kontroll over, skal vel være 5,25" som passer der, er bare den telefon delen jeg sliter litt med. men var jo en god ide det du kom med. må se litt p ådet når jeg kommer hjem fra nordsjøen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomtone hullet er rett over håndtaket inne. Diskant og woofer er stort sett standard :) (13cm går som woofer/bass)

Mellomtone høytallereren er imidlertid veldig liten og jeg tror ikke du får "god" lyden ut derifra, men du får den ganske nære deg da..

Audi har montert inn en høytaller i B stolpen som gjør at telefonlyden treffer ganske nære øret.. (originalt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe oki, jeg som er litt trøtt tror jeg. men ja er vel litt lite. får se hva jeg kommer over, likte den ideen om egen høytaler ved siden av rattet, bare alt fungerer som det skal.. med demping av lyd og sånt men det skal det jo i teorien gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig byttet høytallere foran, mista da lyd i telefonen.

Har begynt å se etter en brukt høytaller slik man brukte på nokia for eks sine gamle Handsfree enheter. Er bare å koble seg på kabelen som tidligere gikk inn i den originale høytaller.

Det skal fungere utmerket det.

PS: noen som har en slik til salgs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Kom du noen gang noen vei med dette prosjektet?

Sitter selv med en E39 og skal få litt mer futt i lyden uten å bytte ut hele originalstereoen.

Tenkte på en slik I-sotec til å dra høyttalerne i bilen, og koble til ei monoblokk for å dra subbene mine.

Skulle bare ønske den I-sotec hadde en RCA-utgang som jeg kunne dra til monoblokka.

PS: Hvor store er høyttalerne i taket bak? 5,25" som i dørene foran? Og får de fulltonesignal eller kun mid-bass signal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom du noen gang noen vei med dette prosjektet?

Sitter selv med en E39 og skal få litt mer futt i lyden uten å bytte ut hele originalstereoen.

Tenkte på en slik I-sotec til å dra høyttalerne i bilen, og koble til ei monoblokk for å dra subbene mine.

Skulle bare ønske den I-sotec hadde en RCA-utgang som jeg kunne dra til monoblokka.

PS: Hvor store er høyttalerne i taket bak? 5,25" som i dørene foran? Og får de fulltonesignal eller kun mid-bass signal?

ja alt er insatllert og funker utmerket, har ikke fått tid til å bytte de høytalerene bak i taket enda men alt er lagt klart, lyden ble ganske så bra men trenger kanskje en litt kraftigere monoblokk til subben, og litt mer strøm men ikke noe jeg MÅ ha.. mener høytalerene bak er samme størrelse ja, er ihvertfall det jeg har funnet ut og har bestillt hehe.

er ikke sikker på hva signal de får men jeg bruker uansett delefilteret til mine dls så skal ikke spille noe rolle for meg.

blir da bass/mellomtone i taket og diskant i dør:)

blir vel fikset frem mot sommeren tenker jeg.

var egentlig enkelt å holde på med om man hadde tegninger over ledningene, da var det bare å finne frem loddebolten og lodde det som loddes skulle:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...