Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer


Tord
 Share

Anbefalte innlegg

e har nåkka ulyda i motorn.,.høres ut som en heilt sinnsykt ventilpekk.,.å d e kunn under 3000 omdreininge.,.så e lura på om kanskje d herrane kunn hjelp. e skal nu kom m oppdatering når e har funne ut om d hjelp eller ikke. blir vel om en ukes tid at jeg oppdaterer,.,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har nå bestillt vanosringene til min singelvanos motor. Jeg ser i denne tråden at det er mange som anbefaler å låse kammene på denne motoren? Ser at biltema har fått forskjellige verktøy sett for å låse kammer. Noen som vet om dette passer? Lurer også på om jeg vil klare meg med uten de andre verktøyene som er anbefalt? Kjedet og veivakselen ser ut som det går ann å låse med en streng eller borr. :)

Jeg byttet på min singelvanos uten å låse av noe. Jeg brukte en tynn borr for å holde nede kjedestrammeren.

Etterpå sjekket jeg at veiv sto på O|T og at firkantene i bakkant av kammen sto beint i forhodl til hverandre og toppen. Etterpå dreide jeg motoren to runder og sjekket av merkene stemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da va Rengan bytta. de første 5 - 10 kilometran va d ikke antydning tel pekking. men da kom pekkinga telbake å om den kanskje vart verre. nu har e berre kjørt 25 kilometer da. så d e jo om den blir borte etter kvert? e d nån som har erfaring med dette? eller må den restartes før pekkinga blir borte? takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har byttet på singelvanis og har utstyr for å låse av kammene til overs? :D Samt kanskje kan gi noen gode tips og vink til meg før jeg begynner?

Hva trenger jeg å kjøpe fra Beisan? Kun "Single Vanos Seals Repair Kit (6-cyl)"? Eller trenger jeg "Single Vanos Rattle Repair Kit (6-cyl)" også? Hva annet må jeg kjøpe inn av pakninger ol. som jeg møter på på vei nedover i motoren?

Ingen som har overhalet singelvanos tidligere og har verktøyet til overs? :shock:

Spør igjen da jeg mener dette letter og sikrer et godt resultat! Noen som har fått tak i det verktøysettet til å låse kammer osv? Vært i kontakt med selger av settene, men han vil ikke sende til Norge. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har byttet på singelvanis og har utstyr for å låse av kammene til overs? :D Samt kanskje kan gi noen gode tips og vink til meg før jeg begynner?

Hva trenger jeg å kjøpe fra Beisan? Kun "Single Vanos Seals Repair Kit (6-cyl)"? Eller trenger jeg "Single Vanos Rattle Repair Kit (6-cyl)" også? Hva annet må jeg kjøpe inn av pakninger ol. som jeg møter på på vei nedover i motoren?

Ingen som har overhalet singelvanos tidligere og har verktøyet til overs? :shock:

Spør igjen da jeg mener dette letter og sikrer et godt resultat! Noen som har fått tak i det verktøysettet til å låse kammer osv? Vært i kontakt med selger av settene, men han vil ikke sende til Norge. :(

Jeg har bestillt det settet, gjennom min Amerikanske adresse hos Jetcarrier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nett merke denne tråden siden eg sjøl kanskje må ut i det.

Merker ingenting til ulyd eller ujevn tomgang, men synst draget under 3000 er veldig slappt, og at den "lugger" mulig litt ved rolig igangsetting og belastning.

Nå skal det sies at eg kjører automat og det kan ha noe med draget å gjøre, men synst det blir overaskende sprek etter 3000-3200 omdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om jeg har enkel eller dobbel vanos på en 320ci 2000mod med 150hk?

når jeg kjøpte bilen så hadde den veldig høy tomgang og den sank veldig fort når jeg slapp opp clutchen så den ble vanskelig å starte, men bedra seg mye når jeg hadde fått kjørt den i noen dager. Så regna med at forige eier hadde grisekjørt den og hadde dårlig kjørestil. Men når bilen har stått lenge i ro nå, kommer det tilbake de første dagene. Er dette vanos ringene som må byttes?

Mister jeg noe effekt på dette, eller er det bare startproblemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om jeg har enkel eller dobbel vanos på en 320ci 2000mod med 150hk?

når jeg kjøpte bilen så hadde den veldig høy tomgang og den sank veldig fort når jeg slapp opp clutchen så den ble vanskelig å starte, men bedra seg mye når jeg hadde fått kjørt den i noen dager. Så regna med at forige eier hadde grisekjørt den og hadde dårlig kjørestil. Men når bilen har stått lenge i ro nå, kommer det tilbake de første dagene. Er dette vanos ringene som må byttes?

Mister jeg noe effekt på dette, eller er det bare startproblemer?

Du har vel en M52TUB20 eller Dobbelvanos med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

da var min vanos også "tatt kvelden".. har samtlige symptomer som blir nevnt ved ødelagte O-ringer.

dårlig drag 0-3000rpm, detter ned på turtall og kveler nesten motoren på tomgang, rykk ved pådrag osv... så det er vel egentlig bare og bestille vanos repair kit fra beisan?

lurt og kjøpe det andre har handla ifra gs (pakkninger osv) eller klarer jeg meg uten ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har nå fått tak i både vanos-oringer og den distanseringen fra Beisan, samt topptekselpakning og vanos-pakning fra GS. Mangler "bare" låseblokker til kammene, låsepinne til kjedet og låsebolt til svinghjulet. Noen som vet hvor jeg kan få tak i dette? Har nesten gitt opp å kjøpe slike sett fra utlandet da ingen vil sende til Norge. :(

Blir takknemlig for all hjelp. Vurderer å sette den inn på verksted for å ta av og montere vanos, slik at jeg bare bytter o-ringene, men regner med dette blir dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått tak i både vanos-oringer og den distanseringen fra Beisan, samt topptekselpakning og vanos-pakning fra GS. Mangler "bare" låseblokker til kammene, låsepinne til kjedet og låsebolt til svinghjulet. Noen som vet hvor jeg kan få tak i dette? Har nesten gitt opp å kjøpe slike sett fra utlandet da ingen vil sende til Norge. :(

Blir takknemlig for all hjelp. Vurderer å sette den inn på verksted for å ta av og montere vanos, slik at jeg bare bytter o-ringene, men regner med dette blir dyrt...

Jeg kjøpte verktøyet herfra:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-Sing ... 1c141fd912

Men jeg brukte en Amerikansk adresse gjennom Jetcarrier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...