Gå til innhold

Dobbelt-VANOS o-ringer: Problem på M52TU/M54/M56-motorer


Tord
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som har fått dette repsettet fra Beisan ganske nylig. Var inne på siden deres og fant da ut at det bare var to enheter på 60usd hver som trengtes. Delenr:BS001 og BS002. Kan dette være riktig. Har sett at de som har kjøpt fra Beisan for et par år siden hadde en lang liste med deler. Dette gjelder dobbel vanos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dere som har byttet Beisan sett med o-ringer. Lurer på om den ringen/pakningen som sitter mellom vanos og toppen også følger med i dette settet? Er vel en ganske stor ring dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har byttet Beisan sett med o-ringer. Lurer på om den ringen/pakningen som sitter mellom vanos og toppen også følger med i dette settet? Er vel en ganske stor ring dette.

Den følger ikke med nei, er heller ikke noe ring, det er en pakning som ser ut som kjølen på en båt på en måte, en båt med flat kjøl vel å merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg har bestilt et sett med o-ringer til M54, men jeg har tatt diagnose i ettertid og har feil på kamsensor. Så om bilen min går som den skal etter bytte av kamsensor, har jeg ett sett med o-ringer til salgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om bilen din har gått over ca 150.000 Skiern, så ville jeg likevell ha bytta o-ringene.. du vil nok merke forskjeld etter bytte av disse også.. f.eks mintre forbruk osv pga vanos justerer mer presis..

siden du allerede har dem liggende, så ville jeg ha bytta dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet vanosringer på min 525i for 3 uker siden, og synes forbruket heller har gått litt opp. Mulig det trenger lengre innkjøring før alt er gått seg til, men har sikkert kjørt 40-50 mil etter bytte så det skulle være innkjøring nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om bilen din har gått over ca 150.000 Skiern, så ville jeg likevell ha bytta o-ringene.. du vil nok merke forskjeld etter bytte av disse også.. f.eks mintre forbruk osv pga vanos justerer mer presis..

siden du allerede har dem liggende, så ville jeg ha bytta dem :)

Ja, det er sikkert lurt å bytte disse, men om jeg merker stor forskjell etter å ha byttet kamsensor spørs det nok om jeg gidder :wink: Det eneste symptomet jeg har er dårlig drag under 3000rpm, så jeg har litt tro på at sensoren er mitt problem.

Er det noen som har erfaring med å bytte kamsensor for eksos-sida? Det er jo veldig trangt der, er det mulig å få den ut uten å måtte av med ekspansjonstank og radiator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig drag under 3000, byttet vanosringene, men fortsatt ikke bra. Jeg har en defekt kamsensoer som kommer o går litt, noen dager drar bilen bra under 3000, aandre dager er den helt kraftløs. Det som skjer er at hvis ikke kamsensoren vet hvilken posisjon kammen står i, blir den ikke justert vha. vanos.

Lite tips, jeg ser det ganske godt på forbruksmåleren min om sensoren tuller eller ikke. Har en bakke på motorveien her jeg bor, ligger jeg rundt 110-120 her på 5gir (Automat) og vanos ikke justerer, klarer jeg ikke å få forbruksmåleren over 1 l/mila. Og klarer ikke holde 120 uten at automaten girer ned. Når vanos funker (antagelig, bilen føles mye sprekere på lavt turtall hvertfall) drar den greit opp bakken i 120 på 5gir, og forbruksmåleren drar seg opp mot 1.4 l/mila. Kammene står i "turtallsmodus" hele tiden når ikke vanos justerer, og tror åpningstider og slikt blir så aggresivt da så motoren ikke klarer å få i seg nok luft på lavt turtall=mindre bensin sprøytes inn også.

Utfordringen er bare HVEM av kamsensorene jeg skal bytte, da carsoften min ikke skiller mellom dem. Dobbelvanosmotorene har en kamsensor til hver kam, mens enkelvanos kun har på den kammen som vanos justerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet først veivhusventilen med tilhørende slanger. Syntes motoren ble en del slappere etterpå. Fikk også opp det gule motorikonet som forsvant etter noen dager. Byttet så vanosringer. Ble muligens noe mer respons på lavt turtall, men i bakker der den tidligere hadde gearet ned ett gir, der gikk den nå ned to gir. Mener også forbruket har gått litt opp etter byttet av vanostettning. Får vel ta en diagnose og se hva som kommer opp av feilkoder. Men så langt så ble det et skuffende resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei.

Har noen her peiling på et filter i vanos enheten som må renses?

Har byttet pakninger og ringer fra Beisansystems, men sliter forsatt med ulyd som forsvinner når motoren blir skikkelig varm.

Det står lite om akkurat dette her på forumet men en mekaniker jeg pratet med mente dette burde gjøres annenhvert år, og at det mest sansynelig var grunnen til at jeg forsatt har raslingen i vanosen.

setter pris på om noen har erfaringer dere vil dele ang dette irriterende problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...