Gå til innhold

Politiets ressursbruk

Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Generelt så burde politiet enten slå hardt ned på feil bruk av tåke og nærlys eller gitt faen... har sett opptil flere tilfeller om natten der folk kjører med tåke+nærlys bak politiet midt på natten. Da er det litt feil at noen skal gi bot og andre ikke.

Politi ute på patrulje har selvfølgelig ikke mulighet til å henge seg opp i alle bagatellmessige lovbrudd de observerer, det sier seg selv. Men kjører du bevisst med ulovlig belysning bak en politibil så utfordrer du skjebnen, det er en risiko man kan velge å ta. Men dersom en så blir tatt så må man bare akseptere det.

På veg inn til Oslo i kveld observerte jeg en hel rekke biler med en parklys-kurvelys kombinasjon. Det var da et par tilårskommne mondeo, megane og mercedes. Ser ikke alltid like bra ut - det er først når engleøynene synes i speilet godfølelsen kommer frem. Avensiser og andre er bare dårlige etterlikninger :lol:

Skrytejævel. Park + tåkelys er like teit uansett. Rånerne bruker det som en slags uniform og småbarnsforeldre i A4 bruker det for å fremstå som litt hippere enn de egentlig er. Alle dem som absolutt skal drive å fikle med tåkelysene i tide og utide får først og fremst sjekke hvilke regler som gjelder. Og da nytter det ikke å stole på det du har hørt fra fetteren til en kompis. Sjekk det ut selv på www.lovdata.no. Jeg har ved flere tidligere anledninger presentert mine funn fra Norges Lover på dette forumet, men denne gangen får dere finne det ut selv.

Vil dere slippe å bli tatt så skru tåkelysene av, de er bare en gimmick uansett. Hjelper ikke en dritt i hverken snøvær eller tåke.

For det første så utgjør det en stor forskjell i tett tåke/snøvær å kjøre med tåkelys og parkeringslys i stedet for kjørelys. Hvis du ikke er enig i dette har du enten for dårlige tåkelys eller ikke kjørt i skikkelig tåke eller snøvær!

Når det gjelder Norges Lover så har jeg en utskrift fra lovdata.no som sier at det er lovlig å kjøre med denne kombinasjonen i dagslys og ellers når været tilsier det.

Det som virkelig er plagsomt med lysbruk på veiene er alle som kjører med kjørelys og tåkelys samtidig, noe som tidvis kan blende en del!

MEN til slutt vil jeg gjerne nevne den lys(mis)bruken som irriterer og plager mest av alle, og det er den overraskende store mengden bilister som presterer å kjøre med tåkelyset bak på når det er fint vær. Spesielt om natten er dette veldig forstyrrende og skyldes vel stortsett mangel på kunskaper om bil, IQ eller noe slikt.. Det står tross alt en stor oransje lampe og lyser i dasjbordet når dette er på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

tåkelys er like teit uansett

Hjelper ikke en dritt i hverken snøvær eller tåke.

Er ikke helt enig i det; I tett snøvær eller tåke vil fjernlys og nærlys virke "blendende" og forstyrrende.

Her er kombinasjonen park + tåkelys god etter min mening.

For du kjører vel ikke rundt bare med parklys i slikt vær "kilronan"? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig i det; I tett snøvær eller tåke vil fjernlys og nærlys virke "blendende" og forstyrrende.

Her er kombinasjonen park + tåkelys god etter min mening.

For du kjører vel ikke rundt bare med parklys i slikt vær "kilronan"? :wink:

Problemet er at du beskriver værsituasjoner som inntreffer omtrent annenhvert skuddår, mens folk gjerne kan finne på å skru på tåkelysene på motorveien bare de har sett tåke på langtidsvarselet. Under slike ekstreme forhold så må man uansett kjøre svært sakte for i det hele tatt å klare å holde seg på veien. I mørke/tåke/snødrev med bare tåkelys som lyskilde så lyser man kanskje opp 15-20 meter foran bilen. Dette tilsvarer hvor langt bilen beveger før du i det hele tatt rekker å trø på bremsepedalen dersom du kjører i 60 km/t. Skal du ha mulighet til å bremse ned med sikt på 15 meter så må man kjøre i rundt 30 km/t eller enda langsommere hvis det er glatt.

Jeg er med på teorien; dvs at tåkelysene liksom skal lyse under tåka osv, men har aldri opplevd at denne teorien har fungert i praksis. Har vært yrkessjåfør og kjørt en haug med ulike personbiler så jeg prater ikke kun for å kverulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrytejævel. Park + tåkelys er like teit uansett. Rånerne bruker det som en slags uniform og småbarnsforeldre i A4 bruker det for å fremstå som litt hippere enn de egentlig er. Alle dem som absolutt skal drive å fikle med tåkelysene i tide og utide får først og fremst sjekke hvilke regler som gjelder. Og da nytter det ikke å stole på det du har hørt fra fetteren til en kompis.

Vil dere slippe å bli tatt så skru tåkelysene av, de er bare en gimmick uansett. Hjelper ikke en dritt i hverken snøvær eller tåke.

Dæven - noen må ha hatt en dårlig dag....

Det er ikke ofte jeg får slike karakteristikker, men det er greit nok det dersom det var det inntrykket du fikk. Innlegget var i utgangspunktet ment som en humoristisk observasjon og kommentar (kanskje feilslått vil du sikker hevde). Slike uttrykk som du her tar med får du stå for selv!

Er litt usikker om jeg havner i Råner eller småbarnsforeldre kategorien - begge kan sikkert være passende til sine tider. Og jeg er fullt klar over at jeg ikke er den "hippeste i gaten" - så det toget har allerede gått. Vel, vel - jeg får holde meg til mine parklys og tåkelys og leve i den illusjon at verden rundt meg tror at jeg er veldig kul ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vel med stor fordel vært en kategori på forsiden, der godbitene fra lovdata var hentet ut slik at printern kunne fått kjørt seg litt, slik at sjåførene med propell på panseret har noe å henvise lovens voktere om dem skulle være så uheldige å miste hukommelsen på stedet man blir stoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN til slutt vil jeg gjerne nevne den lys(mis)bruken som irriterer og plager mest av alle, og det er den overraskende store mengden bilister som presterer å kjøre med tåkelyset bak på når det er fint vær. Spesielt om natten er dette veldig forstyrrende og skyldes vel stortsett mangel på kunskaper om bil, IQ eller noe slikt.. Det står tross alt en stor oransje lampe og lyser i dasjbordet når dette er på!

Her faller jeg under, men KUN ved spesielle omstendigheter.

Jeg er blandt de "fåtal unge" sjåfører som holder avstand til bilen forran. Veit hvor plagsomt det er å ha en 18 år gammel tass som dekker hele sladrespeilet fra tid til annen. Jeg har tåkelys på begge sider bak, til tross dette ikke er lov, men du verden å effektivt det er når du har en helt oppe i ræva og jeg setter de på. Spesielt natterstid. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er da ikke så vanskelig og forstå disse reglene da..

i dagslys er det LOV og bruke park. + tåkelys. og dagslys mener de fleste uniformerte at er FØR gatelysene slår seg på.

er det ingen gatelys i nærheten, så bruk sunn fornuft davell :) (både fører og politi)

har man vært ute og kjørt hele dagen, er det fort gjort og "glemme" ut hvilken lys som står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er felger, styling, osv teit og da. Grunnen til at mange bruker det på dagen også er at det ser penere/tøffere ut. Men hva er problemet med det?

Og bilprodusentene hadde faen ikke lagd det viss det ikke var til noen nytte? Hvor idiot går det ann og bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører alltid med park og tåkelys jeg...kjørt forbi/bak/rundt politiet ved flere enn 1 anledning, aldri hørt et pip jeg...men, er sant som det sies at ALT avhenger av HVEM politimann som ser deg. jeg mener di kan jo lage helvette for deg hvis di vil/orker uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tåkelys på begge sider bak, til tross dette ikke er lov..

Hvorfor skulle ikke det være lov?

Det blir levert originalt på hauger og lass av biler.

Da lærte jeg noe i dag og Gunnar. Etter det jeg ble fortalt (jeg har ikke sjekket opp om det stemte eller ei) så var det ikke lov med 2xtåkelys bak. Kun på ene siden :?

Kanskje sant at man burde ta det en venn av en venns fetter sier med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal bli interessant om dommen i denne saken kommer til å skape noen form for presedens.. hadde vært snedig å se hva som ble resultatet i alle fall.

Og hva med Mercedesene som bruker det ene tåkelyset når de svinger. En ting er at det ser litt snodig ut, men det er vel heller ikke lov ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her faller jeg under, men KUN ved spesielle omstendigheter.

Jeg er blandt de "fåtal unge" sjåfører som holder avstand til bilen forran. Veit hvor plagsomt det er å ha en 18 år gammel tass som dekker hele sladrespeilet fra tid til annen. Jeg har tåkelys på begge sider bak, til tross dette ikke er lov, men du verden å effektivt det er når du har en helt oppe i ræva og jeg setter de på. Spesielt natterstid. ;)

I såfall faller du ikke inn under denne gruppen for det trikset har jeg brukt selv noen ganger - eller bare vært så vidt borti bremsepdalen, ganske effektivt det og! Har forøvrig 2 tåkelys bak orginalt på begge bilene mine. Jeg tenkte på de de f. eks. tar igjen på landeveien en solskinnsdag som ligger i 60 i 80 sonen, setet nesten plassert inni rattet (noe som må gjøre ganske ondt hvis airbagen utløses) og tåkelyset bak på, trolig fordi de aldri har hørt om det en gang.

Når det gjelder andre kommentarer på at tåkelysene foran kun når snødrevet/tåken er så tett at du ikke kan kjøre fortere enn 20-30, så stemmer dette! Tidligere uten tåkelys i slikt vær har jeg måttet kjøre enda saktere. Kanskje bare jeg som er uheldig som opplever slikt vær flere ganger i året? Senest i vinter måtte jeg bruke varselblink i tillegg for å bli sett, og det var jeg ikke alene om å mene så det ut som..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at denne tåkelys-debatten fortsatt lever. :roll:

Kan ikke folk bare kjøre med vanlige kjørelys da? Bilen blir ikke noe kulere/styggere pga noen lys i fangeren.

Som jeg har sagt tidligere på dette forumet, skjønte jeg greia frem til sent '90-tall, fordi da var det ofte bare biler i det "øvre" sjiktet som hadde disse lysene, men nå har jo "alle" det. Eller nå er det jo heldivis på vei ut igjen da... Se bare på de nye M-bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...