Saltkjelen Skrevet August 7, 2007 Share Skrevet August 7, 2007 Eller nå er det jo heldivis på vei ut igjen da... Se bare på de nye M-bilene. Etter det jeg har fått med meg ble det ikke tåkelys på hverken M5 eller M3 fordi den trengte plassen til lufting.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Magnus Skrevet August 7, 2007 Share Skrevet August 7, 2007 Har hørt den begrunnelsen jeg også, men tror nok de hadde fått plass til noen små lamper der om de ville. På min er det stor luftekanal inn til bremsene ved siden av tåkelysene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Problemet er at du beskriver værsituasjoner som inntreffer omtrent annenhvert skuddårJeg er med på teorien; dvs at tåkelysene liksom skal lyse under tåka osv, men har aldri opplevd at denne teorien har fungert i praksis. Har vært yrkessjåfør og kjørt en haug med ulike personbiler så jeg prater ikke kun for å kverulere. Ok, kan være enig med deg viss du modererer deg fra "omtrent annenhvert skuddår" til 2-3 ganger i året (ihverfall der jeg kjører) Og dette sier jeg KUN for å kverulere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Stakkars fyr, eg håper virkeleg politiet får seg ein smekk på pungen her altså! Ang, diskusjon om tåkelys bruk, så vil eg seie at tåkelys + parklys gir eit betre "lys" enn nærlys/langlys i tett tåke/snøkav. Ein anna ting, nokon som har ein link til det som skjedde i Oslo for ei tid tilbake? Der 4 politifolk var på ein feilparkert bil og klarte å taue inn ein dommer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilronan Skrevet August 9, 2007 Share Skrevet August 9, 2007 tåkelys er like teit uansett Hjelper ikke en dritt i hverken snøvær eller tåke. Da er felger, styling, osv teit og da. Grunnen til at mange bruker det på dagen også er at det ser penere/tøffere ut. Men hva er problemet med det? Jeg registrerer at det finnes folk som innbiller seg at bilen ser tøffere ut hvis nærlysene er skrudd av. Som nevnt, dette er i hovedsak rånere og småbarnsforeldre med råner-sympatier/ambisjoner. Siden denne flokken liker å tøffe seg for hverandre er nok dette en fenomen som aldri kommer til å ta slutt. Men nok om det. Når det gjelder sammenligningen med styling og felger så anser jeg ikke det å bruke tåkelys som styling. Og bilprodusentene hadde faen ikke lagd det viss det ikke var til noen nytte? Jeg prater ut i fra min personlige erfaring. Jeg har som nevnt aldri følt at tåkelysene foran har vært til noen som helst praktisk nytte. Jeg registrerer imidlertid at det finnes folk som innbiller seg at tåkelysene gir dem bedre sikt under mange ulike forhold. Noen innbiller seg for eksempel at tåkelysene gir bedre sikt på en øde landevei kombinert med nær og fjernlys. "Mer lys må vel gi bedre sikt?" Jeg vet ikke helt hvordan tåkelys-bølgen startet, men jeg er rimelig sikker på at rundt 99% av dem som spesifikt bestiller tåkelys på en ny bil (..dersom det ikke er standard) kun gjør det for å kunne delta i tåkelysgjengen som kjører med park + tåkelys 24/7. Jeg er sikker på at bilprodusentene er klar over dette ettersom svært mange modeller har tåkelys på listen over ekstrautstyr. Hvis tåkelys hadde vært kritisk sikkerhetsutstyr så hadde det vært standard på alle biler i 2007. Hvor idiot går det ann og bli? Retorisk spørsmål. Tror personlig ikke det finnes noen definitiv grense. Helt utrolig at denne tåkelys-debatten fortsatt lever. Kan ikke folk bare kjøre med vanlige kjørelys da? Bilen blir ikke noe kulere/styggere pga noen lys i fangeren. Jeg tror hovedsakelig den lever fordi det finnes en gruppe mennesker som av en eller annen grunn synes bruk av (park +) tåkelys er det som skiller elite-sjåførene fra amatørene. Det finnes i hvert fall ingen rasjonell grunn til å bruke tåkelys i dagslys. Derfor må motivet være at disse sjåførene ønsker å signalisere ett eller annet til omverdenen. Noen mener selv en Audi 80 kan bli tøff ved å skru av nærlysene og på tåkelysene. Personlig ser jeg bare en gammel Audi uansett hva slags lys vedkommende bruker. Men det er jo uansett ikke dette denne diskusjonen handler om. Problemet er at du beskriver værsituasjoner som inntreffer omtrent annenhvert skuddår.Jeg er med på teorien; dvs at tåkelysene liksom skal lyse under tåka osv, men har aldri opplevd at denne teorien har fungert i praksis. Har vært yrkessjåfør og kjørt en haug med ulike personbiler så jeg prater ikke kun for å kverulere. Ok, kan være enig med deg viss du modererer deg fra "omtrent annenhvert skuddår" til 2-3 ganger i året (ihverfall der jeg kjører) Og dette sier jeg KUN for å kverulere Jeg setter det naturligvis litt på spissen. Hvis noen mener at de ikke hadde kommet seg gjennom tåka uten tåkelys (foran) så får jeg bare respektere det. Men dette er uansett under så ekstreme forhold at de aktuelle sjåførene neppe ville blitt stoppet i kontroll uansett. Det jeg opplever som det store 'problemet' er folk som bruker tåkelys i hytt og gevær helt uavhengig av meteorologiske forhold. Hvis folk hadde klart å begrense seg til å bruke tåkelys kun når det virkelig er dårlig sikt så hadde det ikke vært noen sak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet August 9, 2007 Share Skrevet August 9, 2007 Jeg prater ut i fra min personlige erfaring. Jeg har som nevnt aldri følt at tåkelysene foran har vært til noen som helst praktisk nytte. Jeg registrerer imidlertid at det finnes folk som innbiller seg at tåkelysene gir dem bedre sikt under mange ulike forhold. Noen innbiller seg for eksempel at tåkelysene gir bedre sikt på en øde landevei kombinert med nær og fjernlys. "Mer lys må vel gi bedre sikt?" Jeg vet ikke helt hvordan tåkelys-bølgen startet, men jeg er rimelig sikker på at rundt 99% av dem som spesifikt bestiller tåkelys på en ny bil (..dersom det ikke er standard) kun gjør det for å kunne delta i tåkelysgjengen som kjører med park + tåkelys 24/7. Jeg er sikker på at bilprodusentene er klar over dette ettersom svært mange modeller har tåkelys på listen over ekstrautstyr. Hvis tåkelys hadde vært kritisk sikkerhetsutstyr så hadde det vært standard på alle biler i 2007. [ Men hva med spreder? Ser ut som det er litt sammenblanding når det gjelder hva som er hva i betegnelser eller ikke? (Grøftelys, spredere, kjørelys og tåkelys). På tidligere biler av annet merke har jeg hatt såkalte spredere noe som har gitt meg godt lys til sidene. Da har gitt meg iallfall god hjelp på landeveien i lav fart til dyr i veikanten. Om det så er forsjeller her, hva er da lov og ikke lov? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin-D Skrevet August 9, 2007 Share Skrevet August 9, 2007 Hadde en tilsvarende sak i russetiden.. ble ikke rettsak av det men kan fortelle det allikevel.. Vi var ute og kjørte med mange andre russebiler (ca 5-10 biler tror jeg). Klokken nærmet seg 2-3 om natten og vi fant ut at vi alle skulle ta et russekrav (kjøre en strekning på ca 2 mil i 30-50kmt). Vi kjørte i kolonne med alle bilene på rekke (var da midt i uka og ingen trafikk på vegen). Bilen vår kjørte forøvrig sist. Når vi hadde kommet halvveis på turen legger jeg merke til at en politibil kjører forbi kolonnen vår (kommer da kjørende i motgående retning). Tenker ikke noe mer over det før politibilen plutselig dukker opp bak oss med blålys og hele pakka på. Svinger da av på første bussholdeplass mens resten av kolonnen kjører videre. Fikk da 1200 kroner i bot pga kjøring med spredere på, noe jeg godtok der og da, for ikke å lage noe mer oppstyr av det. Vi hadde igjen en del penger på russekontoen vår så betalinga gikk fint. Skjønner ikke helt at de virkelig gidder å stoppe en russebil i kolonne med mange andre biler, var også mange andre biler i samme kolonne som kjørte med spredere på, men de fikk kjøre videre.. Antakelig var det lettjente penger for politiet vil jeg tro, siden vi kjørte sist og var "lett bytte".. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet August 10, 2007 Share Skrevet August 10, 2007 kilronan, Du som er så god menneskekjenner, det er mange som har fasadebelysning på huset, spotlight som lyser ned på garasjeport, lys i innkjørsel som lyser rett opp i himmelen osv, hvilken kategori kommer disse menneskene i? Regner med du har fasiten her også. Jeg for min del bruker tåkelysene til kjørelys, rett og slett fordi det ser tøffere ut. Jeg har til og med montert AE i hovedlyktene for å få det akkurat slik jeg vil ha det. Her hvor jeg bor er begrepet råner blitt veldig negativt, mye pga ungdom som står i sentrum til langt på natt og spiller høy musikk, kaster søppel og burner. Jeg vil heller kalle meg litt harry hvis det er greit? Jeg er i tillegg småbarnsfar så da går jeg ut fra at jeg er innenfor rammene for å kjøre med disse blodharry lysene som ser ut til å plage livet av enkelte andre trafikanter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilronan Skrevet August 12, 2007 Share Skrevet August 12, 2007 kilronan,Du som er så god menneskekjenner, det er mange som har fasadebelysning på huset, spotlight som lyser ned på garasjeport, lys i innkjørsel som lyser rett opp i himmelen osv, hvilken kategori kommer disse menneskene i? Regner med du har fasiten her også. Nei, har ikke fasiten her. Men når det gjelder sammenligningen mellom styling og lys på bil så er det en vesentlig forskjell; om du velger å sveise på en enorm spoiler på bilen din så er det et uttrykk for din ytringsfrihet som ikke går ut over andre trafikanter (helt til den evt. faller av da..). Meningsløs bruk av tåkelys (eller andre styling-lys..) kan imidlertid være ganske forstyrrende for dine medtrafikanter. Personlig kjører jeg ikke av veien fordi om jeg møter en bil med for eksempel nær + tåkelys, men det er likevel irriterende fordi det er forstyrrende og helt unødvendig. At det i tillegg er ulovlig er jo et uttrykk for at jeg ikke er alene om å finne det forstyrrende og unødvendig. Dersom det hadde vært lovlig så hadde det likevel vært irriterende på utelukkende på grunn av at det er helt unødvendig. Jeg for min del bruker tåkelysene til kjørelys, rett og slett fordi det ser tøffere ut. Jeg har til og med montert AE i hovedlyktene for å få det akkurat slik jeg vil ha det. Så lenge du begrenser deg til å bruke tåkelys som kjørelys i dagslys så har jeg ingen problemer med det. Tåkelys som kjørelys i mørket er i mange tilfeller mye mer blendende enn nærlys ettersom tåkelysene vanligvis sender ut en mye mindre konsentrert lyskjegle. Her hvor jeg bor er begrepet råner blitt veldig negativt, mye pga ungdom som står i sentrum til langt på natt og spiller høy musikk, kaster søppel og burner. Jeg vil heller kalle meg litt harry hvis det er greit? Jeg er i tillegg småbarnsfar så da går jeg ut fra at jeg er innenfor rammene for å kjøre med disse blodharry lysene som ser ut til å plage livet av enkelte andre trafikanter. Bruk av tåkelys plager ikke livet av meg, men hvis en først skal diskutere dette fenomenet så mener jeg det forekommer for mye unødvendig og irriterende bruk av disse lysene. Hvis vi ser bort i fra ekstreme værsituasjoner hvor noen mener tåkelysene faktisk har en praktisk nytteverdi så bruker folk stort sett tåkelys til "pynt" som du selv sier du gjør. Jeg skulle bare ønske at flere hadde litt peiling på hva lovverket sier om bruk av tåkelys før de velger å ta dem i bruk. Loven er uansett loven. Blir man tatt for feil lysbruk så ikke klag på feil ressursbruk. Å stjele et brød på Rimi er heller ingen stor forbrytelse, men blir man tatt så kan det likevel få konsekvenser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå