Gå til innhold

Kjøpe meg en E34 M5?


ReWrite-
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og vurderer sterkt og selge E30en og ta opp et lån slik at jeg kan kjøpe meg en M5.

Fant ut at prisene ikke var så gæren som jeg trodde, både på de orginale og ombygde..

Vurderer egentlig og fokusere letingen på en ombygd bil, slik at jeg ikke får så vanvittig dårlig samvittighet når jeg kjører litt hardt, jeg lever i troen om at orginale biler bør taes skikkelig godt vare på..

Men så kommer dette med kostnader da, er en s38b36 motor veldig dyr og vedlikeholde? Eller, kan vel si det slik, er E34 m5 veldig utsatt for konstant vedlikehold?

Og vil folk si at en 540i er et annet alternativ til M5? Noen sier at 540i er 95% av morroa, til 65% av vedlikeholdsprisen.

Kom med synspunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er orginal eller ombygd så trenger de jo samme vedlikehold, og skal tåle de samme påkjenningene.

men det som er viktig å huske re det at en orginal bil holder seg bedre i pris. så sant du vedlikeholder skikkelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, en ombygd bil trenger også vedlikehold, men hadde jeg hatt en orginal bil så hadde jeg vært redd for og bruke den nesten, en ombygd trenger man ikke være så utrolig flisespikker på alt av eksteriør og interiør. Noe jeg definitvt hadde vært med en strøken orginal M5.

Har en E30 320i nå, og kan jo få tak i ok m5er til 100k ++, får jeg E30en solgt til minst 20k så er det ikke så stort lån man trenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nivåreguleringsdemperne er dyre, fås vel hos GS for ca. 13000,- for de to bak. Men man kan bygge om til vanlige dempere.

Og ja, deler er dyrere til alle modeller med M foran. Et sett med plugger koster 870,-, og det er kun to produsenter som lager plugger som passer. For alle fire bremseskivene må du ut med 4-5 lapper.

Bensinforbruket er høyt, og det samme er dekkforbruket. Regn også med at du må opp en del tusenlapper i forsikring.

Du bør ha et visst vedlikeholdsbudsjett i tillegg til kjøpesummen.

Det er dyrt med M-bil, men du verden så moro. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyrt med M-bil, men du verden så moro. :)

Hehehe... du er forståelig nok helt solgt skjønner jeg... :P ... Ditt problem er nå at alle andre biler er kjedelige i forhold og at det er umulig for deg å evt. bli tilfreds med en mer alminnelig bil. Jeg brukte 10-15 år på å fortrenge suget etter min Porsche 928S... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Demperne på E34 M5, så er der et bra prosjekt på gang her :

http://www.m5board.com/vbulletin/showthread.php?t=96883

Mener det var rundt 90 og 110 pund pr. stk for rebuild av hhv. front og bak dempere.

Demperne blir kontrolert i en test benk og matches op mot nye dempere.

Demperne får også nu etter litt testing noen andre seals med 3 leper fremfor den originale med kun 1 lepe.

Hvis du leser hele tråden, da finner du også ut av at dette firma som gjør dette virker over middels seriøst, så tror dette kommer til å bli veldig bra i forhold til mange andre som utføre rep. på dempere.

Tror aldrig jeg kommer til å kvitte med med EDC demperne hvert fall, mer opgradere til EDC III...men tør ikke tenke på kostnaderne engang 8-[

Bensin er ikke så gærli... ikke i forhold til min 525IA den sluger like mye den, men så klart kan M5'en virkeligt bruke mye hvis man bruker den skikkeligt :) men normal kjørsel i by ligger min rundt 12L:100KM og kan gå ned i 8L:100KM på lang tur.

Sidste langtur var fra Lillestrøm til Gøteborg, med 160-170 gjennom sverige (Var litt seint på 'en til fergen) og der lå den på 10L:100KM regnet på aktuelt forbruk og ikke OBC.

Alternativt kan man jo installere gas anlegg i bilen hvis man vil ha grom bil men billigere kilometer

www.gassdrift.no www.gastech.no eller dra til tyskland og få det installert for 2K euro

Rep. kostnader må du nok beregne litt ekstra til i forhold til andre BMW'er da delene er dyrere, men samtidigt så tror jeg at om man ikke grise kjøre hele tiden, men bruker bilen litt mere i vanlig stil...ja da tror jeg at der er lengere mellom utskjiftning av slitdeler.

Da M bilerne er bygget til mere påkjenning, ja da må delene jo også holde lengere ved alm. bruk i forhold andre modeller.

Folk med aktuel erfaring må veldig gjerne kommentere på dette!!

Skal du kjøpe ombygget bil, så gå den skikkeligt igjennom og test at absolut alt virker som det skal.

Finnes sikkert en god del ombygget biler hvor det har gått litt fort i svingene, og man har prioritert å få bilen på veien fremfor å fuldføre ombyggingen 100%

Just my 2 cents :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...