Gå til innhold

elektrikker

325demon
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

noen som trenger elektrikker i oslo, asker bærum? :wink:

Haha. Noen som trenger penger? :P

Det er lite ekstrajobb (type skattefritt og uten kvittering) å få som elektriker.

Nåja, har altfor mye å gjøre jeg, som skipselektriker.

Jobber turnus. 12/16. Men er vel mer som 24/4 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som trenger elektrikker i oslo, asker bærum? :wink:

Haha. Noen som trenger penger? :P

Det er lite ekstrajobb (type skattefritt og uten kvittering) å få som elektriker.

Nåja, har altfor mye å gjøre jeg, som skipselektriker.

Jobber turnus. 12/16. Men er vel mer som 24/4 :P

Jeg snakker om svart arbeid, ikke fast jobb. :P

Kunne vært greit å spedd på lønna litt med litt arbeid uten kvittering innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får å si d sånn,,,,når d gjelder svart atbeid ,,,så hadde norge ikk hadd d problemet om di hadde innført 0 skatt på overtids arbeid ....

pga folk jobber svart istedenfor overtid.....å d ser da ut som norge klarer seg jevla fin med d di får inn av skatt på di vanlige timene/dagene folg jobber...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å jobbe svart som elektriker at hvis ikke du har et firma i ryggen som kan melde inn alt arbeidet du gjør så kan blir du som person pliktig til å erstate allt hvis feks huset eller garasjen du ahr inst brenner ned pga elektisk feil.

Som huseier sliter du også hvis huset brenner ned og du ikke kan vise til hvem som har installert det elektriske.

Det samme gjelder faktisk for rørleggere. Blir det vannlekasje for mange tusenlapper og forsikkringen er innblandet(noe som de mest sannsynlig er) så kan det blir dyrt for huseier eller rørlegger hvis ikke det er noe firma som går god for arbeidet..

Kan garantere deg at forsikringsselskapet ikke utbetaler en dritt.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å jobbe svart som elektriker at hvis ikke du har et firma i ryggen som kan melde inn alt arbeidet du gjør så kan blir du som person pliktig til å erstate allt hvis feks huset eller garasjen du ahr inst brenner ned pga elektisk feil.

Som huseier sliter du også hvis huset brenner ned og du ikke kan vise til hvem som har installert det elektriske.

Det samme gjelder faktisk for rørleggere. Blir det vannlekasje for mange tusenlapper og forsikkringen er innblandet(noe som de mest sannsynlig er) så kan det blir dyrt for huseier eller rørlegger hvis ikke det er noe firma som går god for arbeidet..

Lykke til

Men når man jobber selv, er det ikke værre enn å gjøre ting ordentlig, så begynner det ikke å brenne.

Jeg har installert strøm i begge garasjene til foreldrene mine. (Jeg er elektrikerlærling) Og her var forsikringsselskapet innom på sånn "elsjekk" som skulle gi billigere forsikring.

De forlangte ingen dokumentasjon på min installasjon, og de sa at den var trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det forsikrings selskapet være helt idiote i hode. Tenk å ikke forlange noe dokumentasjon gitt, så de så ikke på samsvarsærklærlinga\sluttkontrollen engang ? Og nå vetke jeg om du la skjult eller om du la åpent, men si du la skjult, hvordan skal de se at det ikke er kommet en skade evt annen påføring på kabelen som kan oppgi problemer med tiden, ettersom de ikke krevde noen dokumentasjon ?

Du burde få en montør i firmaet ditt til å få han til å komme å se på det, og se

over at det ser greit ut, så kan han gi dette videre inn til sjefen og få det godkjent, så skriver han en time som tilsvarer 5-600 kroner så vips har du ett godkjent anlegg - og jeg vil også tro at det blir bedre å få selgt huset\garasjen i senere tid, ingen vil vel kjøpe en garasje uten godkjenning av det elektriske - ergo da må de som kjøper det punge ut penger får å få det godkjent som kanskje det forskringskapet de bruker krever.

Når det er såpass stort som to garasjer tror jeg nok jeg ville valgt å få dokumentasjonen på rett kjøl : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til

Men når man jobber selv, er det ikke værre enn å gjøre ting ordentlig, så begynner det ikke å brenne.

Jeg har installert strøm i begge garasjene til foreldrene mine. (Jeg er elektrikerlærling) Og her var forsikringsselskapet innom på sånn "elsjekk" som skulle gi billigere forsikring.

De forlangte ingen dokumentasjon på min installasjon, og de sa at den var trygg.

Jeg skjønner at du ikke kjenner reglene. Desverre er det veldig mange som deg og som ødelegger for en hel bransje.

Det er huseier som har ansvaret for det elektriske anlegget i huset. Det er ingen som har myndighet til å kutte strømmen hos deg pga at du har et dårlig el anlegg eller at du har gjort alt selv. Selv E-verket kan ikke kutt strømmen til deg av den grunn, men den dagen det skjer noe. Si at huset brenner ned ellet at en person dauer av strømstøt i vannkran eller dusjen det er da problemene kommer.

Å si at du aldri gjør feil er jo ganske tøft sakt. Regner ikke med at du er en robot. Det er nemelig mennesklig å gjøre feil. Når man er lærlig har man vertfall ikke peilig på hva man driver med, men er ofte de som tror de kan alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...