Gå til innhold

Noen som kjører E46 touring med 10" felg og 255 dekk ba

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bestille meg BBS CH. Valget er ikke lett, men tror jeg ender opp med de. Jeg kommer til å kjøpe 18" pga. at bilen daglig går på gater med trikkeskinner etc. og jeg tror 19" vil bli vel stivt. (fruen som kjører).

Men, deg jeg lurer på er hvilken dimensjon jeg skal ha bak. Det ser veldig stilig ut med 10" og 255/35 bak og 8,5" og 225/40 framme. Er det noen som har E46 touring med denne kombinasjonen? Jeg frykter subbing og sporing på dårlige veier. Det er en M-tech modell. Jeg kommer til å kjøre på Michelin Pilot Exalto. Er mange som mener at 19" og 255 er behagelig og noen synes 225 er altfor bredt uansett, men håper noen kjører med de aktuelle dimensjoner og kan hjelpe meg. Kjører selv med 225 framme og 245 bak på 17" som fulgte bilen (er en touring M-tech).

Skal jeg gå for 8,5" og 225 rundt om eller går det fint med 10" og 255 bak?

www.bbs.com kan man finne felger utifra biltype. Der setter jeg opp E46 touring og da kommer 8.5"x18" og 10"x18" opp som passende felgalternativer. Bør gå det da? Er det noen huskeregel for hvor brede dekk skal være i forhold til bredde på felg?

Skrevet

Hvor mange tråder har du egentlig startet på dette temaet? :) Hadde det ikke vært like enkelt å holde alt i en tråd?

Skrevet

Utifra det jeg har oversikt over så har jeg ikke tråd på dette temaet fra før. Jeg hadde nylig en tråd på type felg til bilen, og har nå endt opp med å gå for BBS-felgene. Derfor er jeg interessert i å høre erfaringer til andre med disse felgene for å finne ut om det er mulig å kjøre med 10" bak da jeg synes det er mye penere.

Men, ja, det kan gå fort i svingene av og til så jeg måtte sjekke opp mine tråder før jeg svarte;)

Håper noen kan dele erfaringer :)

Skrevet

Når jeg leser 10" felg på standard 3-serie, tenker jeg automatisk subbing, uten at dette er noe jeg vet. Du vil jo få god strekk i dekket, så det kan jo gå bra. Hvorfor skal du ha 10" felg om du skal 255 egentlig? Jeg har 10" felg, men med 295. Det er jo forøvrig en M3, så kan ikke sammenlignes.

Innpress spiller jo også en stor rolle. Hva sier forhandler?

Skrevet

Blir da ikke så ille med strekk på dekket med 255 på 10" felg? Har hatt det selv en gang i tiden, og har nå 265 bak på 10" felg. Ikke nevneverdig mye strekk på dekket der.

Finnes jo derimot dekkmerker som er kjente for å være ganske smale, men de er det jo bare å holde seg unna hvis man ikke vil ha mye strekk på dekket.

Beklager at det ble litt OT...

Skrevet

Får komme med en liten unnskyldning til trådstarter. Jeg kom på at jeg har sett trådene dine på bmwccn.no og mikset litt i hop.. :)

Forøvrig synes jeg det ser skikkelig tåpelig ut med tysker-stuk, dvs bred felg med smale dekk og god "strekk" som dere kaller det. Jeg kan ikke forstå annet enn at det må påvirke egenskapene til dekket i negativ retning. Hold deg til felgdimensjoner dekkfabrikantene oppgir! 255 skulle vel tilsvare rundt 8,5"?

Skrevet
255 skulle vel tilsvare rundt 8,5"?

255 er det største man bør ha på 8,5" felg.

Er ikke lett å få ett 255 dekk på en 8,5 felg heller pga felgen er så "liten"

Skrevet

Grunnen til hele problemstillingen er at jeg synes det ser mye mer sporty ut med bredere felg bak. BBS CH i 18" er tilgjengelig i kun 8.5" og 10" bredde. Grunnen til at jeg spurte om 255 bak er vel egentlig at jeg frykter det blir for bredt med bredere dekk, uten at jeg vet det.

Begynner vel å innse at jeg må bite i det litt "sure" eplet å nøye meg med 8.5" både foran og bak om noen her kjører 10" og 295...

Men på den andre siden kjører svigers 225 foran og 255 bak på sin E91 M-tech, og det er jo surt å bli mobba av han for smalere dekk selv om han kjører 17"... ;)

Skrevet
Ring denne karen og hør hvilke erfaringer han har gjort seg:

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1461407

Bilen ruller på 19" BBS CH

Unnskyldinga er helt i orden;) Jeg roter mye frem og tilbake, synes forumene utfyller hverandre godt så stiller ofte samme spørsmål begge steder.

Den bilen har 8,5" både foran og bak ser det ut til. Tror jeg må gå for det jeg også. Men, jeg skulle så gjerne hatt 19" (som ikke går pga. mye bykjøring) eller forskellig bredde foran og bak. Begge alternativ skiller seg litt ut. Men, men det får vente til vi har råd til morro-bil til meg og konebil til fruen;)

Prata med Autogrip også og de fraråda 10" på E46 touring. E91 hadde visst en del mer plass, så jeg må finne meg i å bli mobba av svigers.. :oops:

Skrevet

GSbildeler hadde ikke vært heldige med 9.5" bredde med forskjellig innpress, så da ble det 8.5" bredde rundt om med 225 Michelin Pilot Exalto. Håper det gjør seg på bilen! Er nok litt tamt i forhold til 19", men enkelte kompromiss må man inngå.

Gleder meg i hvertfall veldig til å få de på bilen og ta bilder! :D

Skrevet
Du får trøste deg med at det trolig er mye bedre å kjøre med - både med tanke på komfort og kjøreegenskaper. :wink:

Gjør så godt jeg kan ;) Spesielt siden vi er to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...