Gå til innhold

Fordeler med lavprofildekk?

torfinn9990
 Share

Anbefalte innlegg

Stemmer!

Og går du ned til 15-profil så må ikke bare Z3 Coupe bite i gresset, men også F1-biler skal få det vanskelig.

Dette sier jo egentlig seg selv. Lav profil fører til lite krenging og kombinert med 2600kg som presser bilen ned i asfalten blir dette en svingkunstner av dimensjoner.

Aaaahhh... det glemte jeg i farten... selvfølgelig vil flere kilo bil føre til bedre kjøregenskaper fordi kiloene presser bilen ned mot asfalten. Det er egentlig litt merkelig at Formel 1 bilene kun veier 600 Kg og ikke 2600 Kg... de har jo veldig kraftige motorer ?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, men det er pga utseende. F1-biler har jo vinger, og det ville jo sett ganske så komisk ut med svær vinge på en Range Rover, så da kompenserer man med høyere vekt. Gjør akkurat samme nytten.

Høy vekt hjelper også på bremsing. Tenk at du kaster en sprettball bortover veien, da triller den ganske langt. Så kaster du en murstein; og den stopper nesten momentant. Og mursteinen er jo mye tyngre enn sprettballen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er pga utseende. F1-biler har jo vinger, og det ville jo sett ganske så komisk ut med svær vinge på en Range Rover, så da kompenserer man med høyere vekt. Gjør akkurat samme nytten.

Høy vekt hjelper også på bremsing. Tenk at du kaster en sprettball bortover veien, da triller den ganske langt. Så kaster du en murstein; og den stopper nesten momentant. Og mursteinen er jo mye tyngre enn sprettballen!

Akkurat... nå tror jeg at jeg forstår jeg tegningen. Et kjøretøy bør være tyngst mulig, ha mest mulig effekt (gjerne 14-1500 HK), ha lavest mulig profil (iallefall i forhold til lasteindeksen) og hvis kjøretøyet også har vinger og litt plastikk... så bør man ha en oppskrift for å slå Formel 1 bilene i kjøreegenskaper. Noe slikt som denne babyen kanskje ?... :?

International_Jet_Truck.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er nok flere lag med corder og diverse forsterkninger der ja, disse bilene er jo gode for 300++ så vanlige dekk hadde nok revnet i første sving.

Verken dekkstørrelsen eller dekkprofilen er avgjørende for hvor høy hastighet et dekk tåler... dekkonline.com selger f.eks dekk som er ZR(Y) merket (300+ Km/t) i dimensjonen 225/55-16. Det er derfor en misforståelse at dekk med en lav profil er mer hardcore... de ser mer hardcore ut, men er det ikke. Det er som det nevnes i diskusjonen dekkenes oppbygning som er avgjørende for hvor mye de tåler av varme... som er den avgjørende faktoren.

Ja jeg er klar over dette med varme ja, men jeg tviler på at du kunne brukt de ZR dekkene like brutalt som de gjør i F1.

Greit at dekkene TÅLER å snurre så fort, en annen ting er hvordan bilen oppfører seg i store hastigheter. Jeg holder på å pisse på meg når jeg kjører i høy fart med mye gummi (høy profil), spesielt ved litt heftige nedbremsinger. Men når jeg kjører tilsvarende bil med lavere profil føler jeg å ha mye bedre kontroll over bilen og at (unna)manøvre foregår mye mindre spektakulært. Jeg føler at bilen svever på en luftboble der dekkene ikke er helt nedpå veien når jeg kjører med mye gummi, som et flyvende teppe. Responsen fra lavprofildekk om underlaget er suverent bedre spør du meg. Dette kan selvfølgelig ha noe med hva jeg er vant til å gjøre. Min første bil for 5 år siden var en e30 318i touring med 17" og etter dette har jeg ikke hatt noe mindre. Kjører nå e39 med 18", det er helt fantastisk. Bilen gir litt bedre tilbakemelding enn med 17" som stod på da jeg kjøpte den, og støyer ikke merkbart mer (e39 er jo et bomberom når det kommer til støy). Komfort er det ingenting å utsette på, selv med sportsunderstell (som jeg forøvrig ikke synes gjør bilen særlig "sporty"). Det er vel en grunn til at M-divisjonen leverer 19" felger på den mest rendyrkede sportsbilen i rekken, og at e30 M3 Evo (husker ikke hvilken av dem, var det evo 3?!) kom med høyere skårte hjulbuer enn vanlig M3 for å kunne huse 18" felger i DTM løpene. Eller er dette med størrelse på felg på "banebiler" bare en konsekvens av store bremser mon tro?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehmm..jeg har ikke lest gjennom hele tråden.. men jeg håper hagenissen kødder...fordi, DET ER REN OG SKJÆR FYSIKK OG LOGIKK at tunge ting bremser og styrer dårligere... har vi hørt om newtons lover? til og med ikke f1 gutta med sine milliarder kan unngå dem, derfor er bilene lette... vinger gir marktrykk, ikke vekt.. det er to vidt forskjellige ting..

men regner egentlig med at du kødda...

edit: siden jeg hadde inntrykk av at hagenisse var en fornuftig kar, måtte jeg sjekke dette.. og ser nå at dette bare er en intern greie mellom deg og fredrik... hehe.. my bad..

ha en fin dag videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at dekkene TÅLER å snurre så fort, en annen ting er hvordan bilen oppfører seg i store hastigheter. Jeg holder på å pisse på meg når jeg kjører i høy fart med mye gummi (høy profil), spesielt ved litt heftige nedbremsinger. Men når jeg kjører tilsvarende bil med lavere profil føler jeg å ha mye bedre kontroll over bilen og at (unna)manøvre foregår mye mindre spektakulært. Jeg føler at bilen svever på en luftboble der dekkene ikke er helt nedpå veien når jeg kjører med mye gummi, som et flyvende teppe. Responsen fra lavprofildekk om underlaget er suverent bedre spør du meg. Dette kan selvfølgelig ha noe med hva jeg er vant til å gjøre. Min første bil for 5 år siden var en e30 318i touring med 17" og etter dette har jeg ikke hatt noe mindre. Kjører nå e39 med 18", det er helt fantastisk. Bilen gir litt bedre tilbakemelding enn med 17" som stod på da jeg kjøpte den, og støyer ikke merkbart mer (e39 er jo et bomberom når det kommer til støy). Komfort er det ingenting å utsette på, selv med sportsunderstell (som jeg forøvrig ikke synes gjør bilen særlig "sporty"). Det er vel en grunn til at M-divisjonen leverer 19" felger på den mest rendyrkede sportsbilen i rekken, og at e30 M3 Evo (husker ikke hvilken av dem, var det evo 3?!) kom med høyere skårte hjulbuer enn vanlig M3 for å kunne huse 18" felger i DTM løpene. Eller er dette med størrelse på felg på "banebiler" bare en konsekvens av store bremser mon tro?!

Dette skrev jeg i mitt første innlegg i denne tråden: "Det er så langt jeg kan se kun to klare fordeler med lavprofildekk under 45 profil (jeg vil ikke kalle 45 profil for egentlig lavprofil) på alminnelige veier... det er det estetiske og i kombinasjon med et senket understel gir lavprofildekk bedre veigrep i høye hastigheter på f.eks Autobahn." ... som du ser er vi ikke helt uenige... :wink:

Det var forøvrig ikke uvanlig med 225/55-16 eller en nogenlunde tilsvarende dimensjon felger/dekk på sportsbiler på 80 og 90-tallet. F.eks Porsche 928S og Porsche 944 Turbo hadde denne dimensjonen. Ferrari 288 GTO som hadde en 2855 cm3 stor V8 motor med Bi-Turbo på 400 HK ved 7000 rpm og 500 Nm ved 3800 rpm hadde dekkdimensjonen 225/50-16. 288 GTO er kanskje den fineste av de fine Ferrari´ene og den klarte 0-100 Km/t på 4,8 sekunder og hadde en topphastighet på 305 Km/t... i 1984. Jeg vil tro at denne bilen selv i dag... 22-23 år senere... er en god del mer brutal enn en E36 328i med 18"/19" felger og 35 profil dekk... :wink:

Ferrari 288 GTO

ferrari_288_gto_2.jpg

e34_525tds:... hehehe... selvfølgelig kødder Hagenisse... og Ego... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...