djlia Skrevet August 15, 2007 Skrevet August 15, 2007 jeg vurderer å bytte ut e46 med nyere 5 serie (04-), det blir trolig 2,0d eller 2,5d. så jeg lurer på om det er noen feil på disse bilene som det har vert lurt å vite om før jeg vurderer å handle?er 2,0 motoren og/eller 2,5 motoren 6 sylindret eller tar jeg feil på dette området? jeg skal foresten ha en touring, noen som vet hvordan disse bilene er i forhold til f.eks audi allroad 2,5 tdiq?... takker for alle innspill mvh djlia
-Lasse- Skrevet August 15, 2007 Skrevet August 15, 2007 2 literen i E60 er samme som sitter i min E90. Dette er en fire-sylindret motor med 163hk og 340nm (gikk ned til 150hk i slutten av 2006), noe som fungerer meget bra. Har også prøvd 520d touring med automat og ble meget imponert over denne. 2,5 literen har sekseren på plass.. Denne vet jeg dessverre lite om bortsett fra at den har en rå lyd! Jeg har prøvd Audi Allroad også. Er ok den, men ikke akkurat lekker, noe en E60 definitivt er.. Den nye typen Allroad er finere, men så er jo det en helt annen prisklasse igjen. Onkelen min hadde en 2002 modell. Denne var han ikke fornøyd med i det hele tatt. Nå har han kjørt bmw i flere år og går aldri tilbake... Gå for 520 eller 525 touring, det er min mening..
djlia Skrevet August 15, 2007 Forfatter Skrevet August 15, 2007 takker for grei oppsumering! noen flere som vet noe om nye 5 serien? vis jeg skall handle blir det nok 525d siden jeg vill ah 6er... noen kjente svakheter på disse motorene / bilene / automat/manuelkassene... noen som vet?
frossi Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 Hvilken motorversjon man skal velge er nok i stor grad sammenheng med det budsjettet man har for bilkjøpet. Både 520d, 525d og 530d leverer varene. Jeg er ikke noen ekspert på området, men jeg har ikke registrert at det er utpreget mye problemer med disse motorene. Dette vil nok avhenge en del av hvordan bilen har vært benyttet og vedlikeholdt siden 2003/2004 Vedrørende automatkassen, så har jeg også fått spørsmål om jeg allerede har fått problemer med denne (som om dette skulle være et helt vanlig problem). Har ikke klart å finne noe informasjon som tilsier at de har kjente feil/mangler. Av andre ting så er det vel typisk foringer og lagre i hjuloppheng som kan trenge reparasjoner - men dette er trolig ikke et stort problem for en såvidt ny bil. I forhold til Audi, så ville jeg vært betydelig mer skeptisk (forsøker nå å være objektiv ) så har det vært endel problemer med disse, men det er mulig at dette spesielt var i de tidlige versjonene av A6. En tidligere kollega av meg opplevde at turbo ble ødelagt i en nesten ny A6 2,7 tdi ...
Saltkjelen Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 Vel, E60 har vel noen kjente problemer du bør være obs på. 520d kom forøvrig ikke før i 2006 og da er det nok 525d som er alternativet for deg. 520d ble ikke tunet ned til 150hk, men det ble laget en modell som ble kaldt 520d LE (limited edition) og det er denne som har 150hk (sammed motor i 520d LE og 520d). Vanlig 520d har 163hk. LE er en såkalt Norsk versjon for å komme bedre ut i avgiftssystemet. Jeg har hatt E60 i 4 år nå og problemer jeg har hatt som har kommet igjen er problemer med xenonlykter. E60/E61 med xenonlykter har desverre en svakhet som gjør at lyktene begynner å dugge. Du bør derfor være obs på at du ikke får byttet lykter på godwill av BMW hvis du kjøper en 03/04 modell. Vanlige, halogenlykter skal visstnok ikke ha dette problemet. Ellers bør du undersøke med BMW om det ligger en offisiell innkallelse på kontroll av varmesetet. Det var en feil på varmeelementene på biler produsert mellom (et sted i) 2003 og (et sted i) 2004.
djlia Skrevet August 16, 2007 Forfatter Skrevet August 16, 2007 var det på slutten av 2003 disse bilene kom ut? takk for mange gode svar! er lit skeptisk på audi a6/allroad siden det er en del problemer med både kassene og motor + at er blit veldig fornøyd med bmw den tiden jeg har hatt den. så haller vell lit over på bmw tipper jeg, får se hva banken sier... men tar gjerne imot flere råd og tips...(kommer e60 med i-drive/navi orginalt)
Saltkjelen Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 E60 ble lansert i Norge 4/5 Juli 2003 her i Norge og E61 ble lansert på vårparten 2004. E60 blir levert med iDrive som standard. Der hvor navigasjonssystem vanlighvis pleier å være er det noe som heter OBC eller On board info. Jeg vet ikke hva det er da jeg har navigasjonssystem på min.
Champ Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 http://www.dagbladet.no/dinside/2007/08/16/509020.html
Champ Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 bra , test av BMW 5-serie, med rklame for Opel på siden ... pffffft
frossi Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 Vel, E60 har vel noen kjente problemer du bør være obs på. .... Jeg har hatt E60 i 4 år nå og problemer jeg har hatt som har kommet igjen er problemer med xenonlykter. E60/E61 med xenonlykter har desverre en svakhet som gjør at lyktene begynner å dugge. ..... Ellers bør du undersøke med BMW om det ligger en offisiell innkallelse på kontroll av varmesetet. Det var en feil på varmeelementene på biler produsert mellom (et sted i) 2003 og (et sted i) 2004. Er det andre problemer du kjenner til? Noen har spurt om automatkassen - er det mange problemer med denne ? Så til xenon lyktene. Er det på vinterstid disse skaper seg ? Vet jeg har spurt om chasissnummer serien på de biler som ble kalt inn, men klarer ikke å finne igjen tråden hvor du så snilt oppga dette. Kan du være så snill å legge det inn igjen (så skal jeg finne frem penn og papir denne gangen )
frossi Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 E60 ble lansert i Norge 4/5 Juli 2003 her i Norge og E61 ble lansert på vårparten 2004. E60 blir levert med iDrive som standard. Der hvor navigasjonssystem vanlighvis pleier å være er det noe som heter OBC eller On board info. Jeg vet ikke hva det er da jeg har navigasjonssystem på min. Har også navi, så jeg er litt på tynn is nå - men jeg regner med at OBC (On Board Computer) kan være tilsvarende det vi får opp når vi trykker på iDrive hjulet - altså settings, serviceindikatorer etc.
Saltkjelen Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 Vel, E60 har vel noen kjente problemer du bør være obs på. .... Jeg har hatt E60 i 4 år nå og problemer jeg har hatt som har kommet igjen er problemer med xenonlykter. E60/E61 med xenonlykter har desverre en svakhet som gjør at lyktene begynner å dugge. ..... Ellers bør du undersøke med BMW om det ligger en offisiell innkallelse på kontroll av varmesetet. Det var en feil på varmeelementene på biler produsert mellom (et sted i) 2003 og (et sted i) 2004. Er det andre problemer du kjenner til? Noen har spurt om automatkassen - er det mange problemer med denne ? Så til xenon lyktene. Er det på vinterstid disse skaper seg ? Vet jeg har spurt om chasissnummer serien på de biler som ble kalt inn, men klarer ikke å finne igjen tråden hvor du så snilt oppga dette. Kan du være så snill å legge det inn igjen (så skal jeg finne frem penn og papir denne gangen ) Nei, ikke noen andre problemer som jeg kjenner til. Eneste er at mine høyre sidevinduer begynte å gnisse så smått, men BMW var så snille å ordnet det. Nå er de gode som gull igjen! Du kan enkelt finne ut av duggen på en fuktig regnværsdag, i høytrykken eller på vinterstider. Dugg/vanndråper kan legge seg i øvre markeringslys eller i hovedlyset, så det er bare å titte grundig. Jeg fikk byttet min venstre ved 30 000km og ved 58 000km (tror jeg) fikk jeg vanndråper i markeringslyset igjen. Hadde en liten diskusjon med BMW Norge og de ville dekke det med godwill. Etter det jeg skjønte på verksmesteren hos Stenshagen var det trolig flere chassinr-varianter som var inkludert. Da jeg oppga chassinr. fikk jeg svar "å, den kontrollen ja. Er varmeelementet i seteryggen på setene som skal undersøkes". B159200 er det siste i mitt chassinr. Og til deg som skal se på bil, ville jeg ha notert meg chassinr. (hvis bilen er en 2003/2004 modell) og ringt til BMW Norge og hørt om den skulle ha vært inne på kontroll eller om den har vært det. Så slipper du å havne i samme sak som meg som nå må fremme masse krav til forhandler via forbrukerrådet osv. Har også navi, så jeg er litt på tynn is nå - men jeg regner med at OBC (On Board Computer) kan være tilsvarende det vi får opp når vi trykker på iDrive hjulet - altså settings, serviceindikatorer etc. Ja, jeg vil også tro det. Jeg vil ikke gi et sikkert svar, men det kan nok Tore, hoegtor, fortelle om da han ikke har navigasjonssystem i sin bil. Håper dette hjelper på god vei og at du finner deg et fint eksemplar!
valrun Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 Lånte en 525i, uten navi for et par år siden. Mener å huske at OBC var forbruk, snittfart og slikt, som den store kjørecomputeren i E39. Ca de samme funksjonene + noen til. Alt betjent fra iDrive hjulet.
frossi Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 Ok - da er OBC det samme som et av valgene vi har under "Navigation" menyen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå