ehrnst Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 http://www.dagbladet.no/dinside/2007/08/16/509020.html Dette er IKKE bra. Legger man så mye penger i en bil forventer man mer komfort, kjøreegenskaper, utseende etc enn "billige" konkurrenter noe man får. Men det viktigste er imidlertid sikkerheten, noe BMW ser ut til å nedprioritere?
Fredrik Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 Slik jeg vurdere testen som er utført av den uavhengige organisasjonen The Insurance Institute for Highway Safety er hovedproblemet faktisk mengden av SUV´er på amerikanske veier. De er tildels betydelig tyngre og høyere enn alminnelige biler og det medfører uforholdsmessige store skader på motparten hvis det er en alminnelig bil som f.eks en BMW 5-serie. Mange seriøse orginisasjoner som befatter seg med trafikksikkerhet har i mange år advart mot hva SUV trenden fører til av fatale ulykker på veiene. SUV trenden handler også om primitiv egoisme i tillegg til et tilbakeskritt når det gjelder miljøbelastninger. Mange SUV´er gir i tillegg en dårlig beskyttelse hvis motpartens bil er like tung/høy... flere tester viser at store og moderne MPV´er tilbyr en større grad av sikkerhet for sjåføren og ikke minst passasjerene.
Haug530D Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 Nå er vel ikke sidekollisjoner det som skjer mest når folk kolliderer heller da, det er vel påkjørsel bakfra, men uansett så er det ikke bra på så dyre biler.
ehrnst Skrevet August 16, 2007 Forfatter Skrevet August 16, 2007 om jeg kjøper meg en 530D til 700k forventer jeg å få en bil som "tåler" en X5 i siden. Det kan jo også hende man blir utsatt for en avkjøring hvor du havner sidelengs i et tre el.
Fredrik Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 om jeg kjøper meg en 530D til 700k forventer jeg å få en bil som "tåler" en X5 i siden.Det kan jo også hende man blir utsatt for en avkjøring hvor du havner sidelengs i et tre el. Dette er to helt forskjellige scenarier... i det ene tilfellet får du minst 2200 Kg høyt inn i siden (type X5) og i det andre tilfellet får du kun dine egne 1600 Kg inn i siden. Det er faktisk hovedpoenget i kritikken mot SUV´ene at det er praktisk umulig å bygge tilstrekkelig sikre alminnelige biler som kan klare nettopp en sidekollisjon fra en stor SUV. En frontkollisjon går ikke mye bedre iom. at alminnelige biler blir presset under SUV´ene. Dette har ført til en ond sirkel i spesielt USA der mange kjøper en SUV uten å egentlig ha bruk for den... ene og alene fordi de ikke ønsker å være den tapende part i en evt. kollisjon. Problemet er at SUV´ene ikke er spesielt solid bygget mhp. sikkerhet... de er tunge og det blir dermed avgjørende i en kollisjon med en alminnelig bil. Like positiv er ikke situasjonen hvis en SUV kjører inn i en SUV. Mer tyngde fører til en kraftigere kollisjon og dermed mer belastning for sjåføren og/eller passasjerene. Resultatet er at mange kjøper en enda større SUV eller til og med en truck... i et håp om å være mer sikre i tilfelle en kollisjon. Det er denne situasjonen mange europeiske samferdselspolitikere har advart mot at også vil komme til Europa hvis vi ikke gjør det mindre attraktivt å kjøpe en SUV.
ehrnst Skrevet August 16, 2007 Forfatter Skrevet August 16, 2007 la oss kjøpe hummer Fredrik. Nei jeg fikk bare et inntrykk av at 5-serien var dårlig ved sidekolisjon uansett, men det kan tenkes å ikke stemme. Forøvrig er en suv ganske skummelt å ligge ved siden av i en liten e30, noe jeg har tenkt på mange ganger
Gustav C. Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 Bare piss! Tror ikke noe på det jeg. Ganske enkelt så stoler jeg mer på BMW sine tester og Euro NCAP enn et uavhenning selskap som kan få støtte fra f.eks. GM for å holde på. The Insurance Institute for Highway Safety/AP minner meg om om den Tobakk instutisjonen som de hadde i statene som stadig vekk kom med "bevis" om at tobakk ikke var skadelig. Fikk den feeleingen når jeg så at Cadillac var blandt topp 4 i testen. Uansett. Suvene i statene veier mye mer enn de bilene vi finner i norge som vi forbinner med SUV'er. I statene har mange av SUV'ene lastebil rammer av stål og svære V8! Så for oss i Norge blir det ikke helt det samma når vi møter på en Toyota Rav4..
frossi Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 Mange SUV´er gir i tillegg en dårlig beskyttelse hvis motpartens bil er like tung/høy... flere tester viser at store og moderne MPV´er tilbyr en større grad av sikkerhet for sjåføren og ikke minst passasjerene. Her er et eksempel utført av Fifth Gear som viser kollisjon mellom 4x4 og MPV. http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp?lnk=901&id=92
Oderschvank Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 Likte kommentaren til vrom vrom jeg^^ BMW har bakhjulstrekk, så når den dingsen kommer inn fra siden, så legger jeg bare bimmeren min breit...
Mr_Sunde Skrevet August 17, 2007 Skrevet August 17, 2007 Den kommer jo greit i fra en test på Euro NCAP: 5 Serie
Toro Skrevet August 17, 2007 Skrevet August 17, 2007 Testen amerikanerene har utført http://www.liveleak.com/view?i=507_1187309734
Gustav C. Skrevet August 17, 2007 Skrevet August 17, 2007 Mistet lappen jeg så sitter uansett ikke bak rattet viss det der skulle skje
sdfdsfds Skrevet August 17, 2007 Skrevet August 17, 2007 Likte kommentaren til vrom vrom jeg^^BMW har bakhjulstrekk, så når den dingsen kommer inn fra siden, så legger jeg bare bimmeren min breit... haha satan å bra :D :D RE: RE: RE: RE: Har ikke tenkt å krasje Skrevet av vrom vrom 16.08.2007 kl. 15:24 La meg gjøre dette helt klart. Fordelen med bakhjulstrekk og masse gamp samt en smooth manuell girkasse; -er at man kan gire ned til 3 gir, sette klampen i bånn, komme over 5000 RPM slik at rekkesekseren jodler. Deretter vrir man forsiktig på rattet og legger bilen elegant bort fra krasjtestapparater. Til slutt konstaterer man i speilet at slappe forhjulsdrevne koreanere, Audier og Mercedeser mislykkes med et forsøk på å gjøre samme manøver ved å trekke i håndbrekket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå