Gå til innhold

E39 '01 diesel, - Dyser!"¤#%

Anbefalte innlegg

Skrevet
Min 530 dat er gjennomgått av mekanikere på Egil Stenshagen og Bosch. Det er ikke funnet lekasje på vakumslanger eller dyser da disse er tatt ut og målt som nevnt over. Alt i tilførselssystemet er byttet. Pumpen dere sikter til er tatt ut og annen satt inn uten annet resultat. Pumpen gav nok trykk(skal ikke store greiene til da den ikke er høytrykkspumpe, men mate/fødepumpe) og det er tatt to diagnosetester på den etterat feilkoder er avlest og følgefeil er tatt.

Det er temmelig systematisk feilsøkt både mhp dieseltilførsel og elektronikk og det mekaniske. Bilen har også i denne perioden "spist" 3 batterier og det er skiftet formotstand i varmeapparatet og mobiltelefon er fjærnet.

Har nok ikke kastet delene inn i bilen. Har forsøkt etter beste evne å vært så analytisk som overhodet mulig, da særlig pga pengebruk få uker før ferien og at jeg har eiet bilen i snart ti år og den har har hatt pedantisk stell hos Tronrud av første eier og av meg på Stenshagen hvor jeg kjøpte den som relativt ny.

P

Kjøp brukte dyser fra vrakhandler i Sverige, bytt alle 6 så funker det nok.

Er hvertfall den erfaringen jeg fikk etter å ha svidd av ca 70 lapper på BMW verksted med nesten samme symptom.

Be dem evt om å prøve 6 nye dyser for å se om det hjelper. Jeg leverte bilen sist på Stenshagen på Lillestrøm, de er de første som i det hele tatt snakket om å bytte alle dyser. De sa da at de kunne bytte alle, mot at jeg betalte om det løste problemet. Ble nesten litt satt ut av forslaget. Eneste verkstedet som hadde "baller" nok til å ta en slik avgjørelse.

• Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

nu skal e sei ka e vart tipsa om a en kjenning som jobba på BMW verksted. å han sier at dem har vøre generelt plaget med motoren på 530 dieseln. så han anbefalt m ikke å handel en 530. men han sei at 525 e my beire dieselmotora. men så har du det at om du kjør mye småkjøring under 3 - 4 kilometer så meint han på at d e ikke bra førr dieseln det heller. da kolsa den igjen ganske så fort. så har du diesel å kjør mye småkjøring så må man ha på dieselrens i ny å ne...men dieselrens må man ha på uansett med jevne mellomrom.

mitt valg havnet da på bensin i og med at jeg har 900 meter til jobben. å han sier at jeg kommer til å bli plaget med bilen om jeg kjøper en diesel, det er i allefall hannes erfaring.

menmen...dieselbilan e kraftige bila å dem e rimeligare på forbruke, spesielt med hus på slep. men d e my dyrar dela tel motoran om d bi nåkka galt!!!

Skrevet

Da er turboen på 530ien byttet og bilen har akkurat de samme symptomene som før byttet. Går pent på tomgang!

Kaster slangen til IC og svartrøyker og er kraftløs ved pådrag og går ikke på alle 6.

AGR ventilen eller tett IC er mulige forklaringer :?: Kostet meg 5110 nye forp :evil: kroner i deler og feilsök og en hamburgermeny på Shell som var veldig god :P

Er så lei av 530dieselen nå at jeg VET jeg ikke skal ha Dbil igjen.

Neste bil skal gå på 98ROZ og hete noe med M :P

:shock: helt inntil jeg så en Hartge 330D, så ombestemte jeg meg igjen :applause:

Tror jeg har fått solstikk.

• 2 weeks later...
Skrevet

Tenker bare litt høyt jeg:

-Turbo (byttet)

-LMM (rens?)

-Lambda (skifte?)

-vakumstyring (lete etter dårlige vakumslanger/vakumboks)

-dyser (feilsøke/skifte?)

-katalysator (tett?)

hvis det ryker sort er det vel et tegn på uforbrent diesel, som igjenn kan tyde på at den har feil blandigsforhold disel/luft, (Turbo, LMM eller lamda), eller at en dyse ikke fungerer slik at en cyl får for lite diesel, imens de 5 andre får litt for mye diesel og litt for lite luft og dermed sortrøyk.

Skrevet

Hmm, når jeg leser dette får det meg faktisk til å styre unna tankene om å kjøpe 2003 525da. Har vært å sett på en bil, som har rulla i overkant av 166.000km, men eier har hatt den i en kort tid pga bytte mot en annen bil, å viste ganske lit om den. Er dette en gjenganger på M57 motorer? Har en kompis som kjører 530d å han har hatt en god del trøbbel med sin. Kjøpte den da den var gått i underkant av 90.000km, å har vel pr i dag gått ca 110.000km. Naboen hans har kjørt sin 2003 525DAT i 5 år, smertefritt. Den har nå rulla 188.000km...

Skrevet

Jeg har en 04. 330d. Chippet, rulla 216.000.

Har ikke merket noe store forandringer i virkemåte eller trekkraft, ryker heller ikke stort ved gasspådrag. MEN, hvis jeg drar opp over ca 4000omdr kommer det plutselig en skikkelig røyksky... så det kan vel tenkes at en dyse slipper gjennom litt for mye under høy belastning.

Skrevet
Jeg har en 04. 330d. Chippet, rulla 216.000.

Har ikke merket noe store forandringer i virkemåte eller trekkraft, ryker heller ikke stort ved gasspådrag. MEN, hvis jeg drar opp over ca 4000omdr kommer det plutselig en skikkelig røyksky... så det kan vel tenkes at en dyse slipper gjennom litt for mye under høy belastning.

sort eller blåhvit røyk? sisnevnte tyder på at skifte av veivhusventilasjonsfilter er kommet for tur :)

Skrevet

om dysene dine hadde "slupped gjennom for mye" så hadde den nok ikke gitt fra seg noe sort røyk, da denne isåfall (normalt) går i reutren, ergo mindre diesel. chippa biler røyker noe mer. du får også noe mer sort røyk om de "forsøver" dårligere enn før.

jeg ville aldri i verden brydd med så lenge bilen går fint ellers.

problemene med m57 er i alle høyeste grad oppskrytt, og mange av de høye regningene skyldes dårlig feilsøking.

Skrevet

har sjekket at det pipler ca like mye retur fra alle dysene.

men har hørt at dysene også kan stresstestes for å sjekke om det plutselig "renner" rett gjennom inn i sylinder.

Skrevet

Ville på ingen måte styrt unna m57, synes den motoren i e39 er helt topp. Ville prøvd og finne en facelift, da den har 9 hk mer enn prefacelift, og den ble levert med en litt kraftigere automatkasse og kansje noen ting er justert/utbedret.

360r-kassa som sitter i prefacelift tåler sikkert mer enn nok nm bare man har hodet sånn høvelig med seg, det automatkasser ikke liker er spinning, rykking og napping gjerne kombinert med boks-chip som fjerner momentbegrensinga på de tre første girene. Denne kassa ble også levert i X5 som er en mye tyngre bil, har ikke hørt at girkassehavari er svært utbredt der heller.

Skrevet

min erfaring er nå at det er mest på x5 disse ryker... men det er ikke et vanvittig stort problem det heller, men absoulutt det største med denne motoren vil nå jeg si.

ja man kan teste dysene under trykk. må da ta dem ut og kjøre dem i testbenk. men det er mer teori enn virkelighet. det normale er at det lekker gjennom til returen.

videre har jeg en følelse av at sluringa som finner sted når man kjører denne bilen i ca 80, og konstant inn og ut av lock up, antagelig er en vel så stor grunn til problemer.

men som trollet sier, herjing med automatkasse er sjeldent lurt..

Skrevet

sluringa når konverteren ikke er i lock up er vel ikke noe problem? det er jo bare oljesluring for at konverteren ikke kobler motoren helt til girkassa, ved lockup er den 100% tilkoblet for og utnytte motorkrafta på høyere hastigheter.

er ikke dermed sagt at det er lurt og låse girkassa i 5tegiret i 60km/t i motbakke og samtidig akselerere, noe som gjør at konverteren slurer mye og oljetemperaturen blir høy.

er vel storsett kun ved girskifte og som du sier inn og ut av lock-up at men sliter litt lameller, den slitasjen begrenser man lett ved og f.eks lette litt på gassen akkurat i det kassa girer. ser mange holder bare jevnt gasstrykk til de har oppnådd ønsket hastighet, noe som gjør at man får et lite rykk når kassa girer. Personlig liker jeg mye bedre og styre giringa litt vha variere/pulsere trykket på gasspedalen litt for og få et sømløst drag uten noe napp imellom girene, så blir det mer behagelig og sitte på samtidig som man sparer litt på lamellene i kassa :)

edit: tengte at jeg skulle legge til at jeg hatet autolat helt til jeg hadde kjørt med det en stund og på en måte fått litt annet kjøremønster... bane og lekebil skal såklart ha manuelt gir :mrgreen:

Skrevet

Er nok enig at mye av årsaken til at M57 kan virke problematisk er dårlig feilsøkning. Den erfaringen jeg satt igjen med hvertfall. Det å teste dysene i benk er bortkasta penger. De testa alle på min og de kom frem til at de var OK,

selv om det var dysefeil. For bytta som sagt alle 6 senere og da var bilen OK.

Skrevet

Hei

-Turbo (byttet)

-LMM (rens?)

-Lambda (skifte?)

-vakumstyring (lete etter dårlige vakumslanger/vakumboks)

-dyser (feilsøke/skifte?)

-katalysator (tett?)

hvis det ryker sort er det vel et tegn på uforbrent diesel, som igjen kan tyde på at den har feil blandigsforhold diesel/luft(Turbo, LMM eller lamda), eller at en dyse ikke fungerer slik at en cyl får for lite diesel, imens de 5 andre får litt for mye diesel å litt for lite luft og dermed sortrøyk.

Nei mye mer er gjort/byttet

Turbo byttet

LMM byttet

Dyser stresstestet OK

Innsug av /sjekket

Katalysator og intercooler åpen(testet med og uten) På frieksos skjer det samme.

Neste nå er å bytte til ny AGR ventil.

Hjelper ikke dette så blir hjernen byttet.

Går pent og starter nå lett i motsetning til før.

Tåler 1500 rpm før slangen FRA turbo til IC hopper av. Stenshagen ønsker nå at jeg fortsetter feilsøking selv da dette er blitt for dyrt og at de nå ikke er nærmere å finne feilen. Har tatt sommerferie i en Toyota Prius Hybrid Synergi plastbil som er forbausende styrenøytral og god å kjøre selv aktivt på svingete veier m godt pådrag. Bilen er helt ny, men går ikke billigere enn 530en når den er helt i orden.

Dessuten har ikke 530daten PLASTRATT :lol: Mulig 530 havner oppe hos en Tran på Lillestrøm. Skal være flink?

Er helt tom for ideer og penger.

FeriePedro i japaneser igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...