Fredrik Skrevet August 20, 2007 Skrevet August 20, 2007 Dobbelsjekket innpresset og ser at det ikke er 32 men 34.Innpresset på felgene er ET-34 og det er jo ikke så ulikt dere som kjører problemfritt med ET-35... Prøv med noen andre dekk/felger som ligger tettere på standarddimensjonen... det vil nok avklare hva som er problemet...
Inline six Skrevet August 20, 2007 Skrevet August 20, 2007 Jeg kjører runt med originale 17" M felger på min E46. De er 7,5" brede foran og 8,5" bak. På disse har jeg 225/45 og 245/40 og det sporer helt sinnsykt!! Fikk høre av en gammel BMW rev at det garantert var de bakre foringene på frambruene som begynte å bli myke/ slitt. Tror jeg skal prøve meg med nye foringer i polyurethane. Har hørt fra flere at dette er en svakhet på E46
Bonden Skrevet August 20, 2007 Skrevet August 20, 2007 Spissingen bør justeres til maks spissing innenfor fabrikksdata ,hvis kuler og foringer er i orden.
larserso Skrevet August 21, 2007 Skrevet August 21, 2007 Dobbelsjekket innpresset og ser at det ikke er 32 men 34.Innpresset på felgene er ET-34 og det er jo ikke så ulikt dere som kjører problemfritt med ET-35... Vil ikke tro at ET34 og ET35 gir den store forskjellen nei. Virker som om vi har meget like dimensjoner. Mine felger er 8.5"x18" og ET35, samt at jeg også kjører på 225/40/18. Til og med fruen var overraska over hvor behagelig det var å kjøre på Kjøpte bilen i vinter, så jeg har kun kjørt med tre forskjellige typer dekk på den, alle Michelin, så kjenner ikke dekkmerkene dine. Vet fra andre biler at dekk kan ha utrolig mye å si for sporing. Veldig stor forskjell på samme dimensjon på forskjellige merker.
Weltzin Skrevet August 21, 2007 Skrevet August 21, 2007 Snasne hjul! Jeg kjører 9x18 med innpress 32. 225/40 dekk og har ikke antydning til sporing..
KingB Skrevet August 21, 2007 Forfatter Skrevet August 21, 2007 Takk for det Kjører du 9" bred felg framme også? Hvilket dekkmerke har du? Hvilket dekktrykk har du?
Weltzin Skrevet August 21, 2007 Skrevet August 21, 2007 9" brei felg framme og ja. med samme innpress. Kjøre billige nankang dekk. dekktrykk er jeg litt usikker på/husker ikke akkurat nå.. kan ta en tur innom bensinstasjonen å sjekke i morgen.
IvarT Skrevet August 21, 2007 Skrevet August 21, 2007 Bilen har aldri vært skadet og er ikke rammeskeiv. Foringer og bærearmer har nok lite med dette tilfellet å gjøre. Største sannsynlighet er nok at det er innpresset som kødder med bilen. Men synes likevel at det er merkelig. Det er 8,5" felger så dekket er litt "dratt" over felgen. Har vurdert å bytte til 235 bredde. Noen som har erfaringer med 235/40-18 på E46 ? Har selv en e46 med M-tech undeestell hvor jeg tidligere kjøte med 225/40/18 Kuhmo på 8.5" felg. Tragiske greier, var som å kjøre hardgummi truck hjul! Byttet overt til 235/40/18 med Dunlop SP Sport Maxx..... Var som å få en ny bil. Minimalt med sporing, lite støy (selv om dekkene er breiere) , og skikkeligt grep selv på vått føre. Jeg anbefaler at en først invisterer i skikkelig "gummi" før en begynner å gå løs på bilen. Her i Stavanger leverer Bavaria nesten kun Dunlop på biler med sportsunderstell, og det forstår jeg godt!
KingB Skrevet August 22, 2007 Forfatter Skrevet August 22, 2007 Har selv en e46 med M-tech undeestell hvor jeg tidligere kjøte med 225/40/18 Kuhmo på 8.5" felg. Tragiske greier, var som å kjøre hardgummi truck hjul! Byttet overt til 235/40/18 med Dunlop SP Sport Maxx..... Var som å få en ny bil. Minimalt med sporing, lite støy (selv om dekkene er breiere) , og skikkeligt grep selv på vått føre. Jeg anbefaler at en først invisterer i skikkelig "gummi" før en begynner å gå løs på bilen. Her i Stavanger leverer Bavaria nesten kun Dunlop på biler med sportsunderstell, og det forstår jeg godt! Interessant! Da er spørsmålet: Ble det bedre fordi du byttet dekkdimmensjon eller fordi du byttet dekkmerke? Men med 235/40-18 så blir vel rullediameteren feil..?
IvarT Skrevet August 22, 2007 Skrevet August 22, 2007 Har selv en e46 med M-tech undeestell hvor jeg tidligere kjøte med 225/40/18 Kuhmo på 8.5" felg. Tragiske greier, var som å kjøre hardgummi truck hjul! Byttet overt til 235/40/18 med Dunlop SP Sport Maxx..... Var som å få en ny bil. Minimalt med sporing, lite støy (selv om dekkene er breiere) , og skikkeligt grep selv på vått føre. Jeg anbefaler at en først invisterer i skikkelig "gummi" før en begynner å gå løs på bilen. Her i Stavanger leverer Bavaria nesten kun Dunlop på biler med sportsunderstell, og det forstår jeg godt! Interessant! Da er spørsmålet: Ble det bedre fordi du byttet dekkdimmensjon eller fordi du byttet dekkmerke? Men med 235/40-18 så blir vel rullediameteren feil..? Som du ser vedlagt blir det ingen forskjell i rulleomkrets. Originalt: 205/65/15 = 1968.4 mm Alternativ: 235/40/18 = 1961.41 mm Differanse: -0.36% Vil tro i mitt tilfelle at dekkmerket med annen gummiblanding, mønster og loadindex har mere å si enn dimmensjon. Vanligvis vil sporing avta hvis en går ned i dekkdimmensjon og opp i profil da kontaktflaten (arealet) mot underlaget minskes, og ugjevnheter vil bli aborbert i dekket selv og ikke videreformidlet inn i bilens stying. Det skal også nevnes at akkurat samme felger er benyttet på 235 dekkene som på 225 dekkene, e46 M3 replika felger fra GSBildeler. http://img175.imageshack.us/my.php?imag ... 561qg2.jpg http://img518.imageshack.us/my.php?imag ... 531ec9.jpg http://img444.imageshack.us/my.php?imag ... 541yj0.jpg
kilronan Skrevet August 23, 2007 Skrevet August 23, 2007 Har selv en e46 med M-tech undeestell hvor jeg tidligere kjøte med 225/40/18 Kuhmo på 8.5" felg. Tragiske greier, var som å kjøre hardgummi truck hjul! Byttet overt til 235/40/18 med Dunlop SP Sport Maxx..... Var som å få en ny bil. Minimalt med sporing, lite støy (selv om dekkene er breiere) , og skikkeligt grep selv på vått føre. Jeg har presis samme erfaring. Jeg hadde 8x18" felger med 225/40-18 Yokohama AVS Sport og byttet til 8,5x18" felger med Dunlop SP 01. En skulle ikke tro at dekk kunne gjøre så stor forskjell, men faktum er at bilen fikk både bedre komfort, mindre støy og vesentlig mindre sporing. Jeg ble mildt sagt ganske overrasket.
KingB Skrevet August 23, 2007 Forfatter Skrevet August 23, 2007 Jeg har presis samme erfaring. Jeg hadde 8x18" felger med 225/40-18 Yokohama AVS Sport og byttet til 8,5x18" felger med Dunlop SP 01. En skulle ikke tro at dekk kunne gjøre så stor forskjell, men faktum er at bilen fikk både bedre komfort, mindre støy og vesentlig mindre sporing. Jeg ble mildt sagt ganske overrasket. Hva var innpresset på de første felgene (8") og hva var innpresset på de andre felgene (8,5")
kilronan Skrevet August 23, 2007 Skrevet August 23, 2007 Jeg har presis samme erfaring. Jeg hadde 8x18" felger med 225/40-18 Yokohama AVS Sport og byttet til 8,5x18" felger med Dunlop SP 01. En skulle ikke tro at dekk kunne gjøre så stor forskjell, men faktum er at bilen fikk både bedre komfort, mindre støy og vesentlig mindre sporing. Jeg ble mildt sagt ganske overrasket. Hva var innpresset på de første felgene (8") og hva var innpresset på de andre felgene (8,5") Presis det samme, 35 på begge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå