IvarT Skrevet August 24, 2007 Skrevet August 24, 2007 Jeg har presis samme erfaring. Jeg hadde 8x18" felger med 225/40-18 Yokohama AVS Sport og byttet til 8,5x18" felger med Dunlop SP 01. En skulle ikke tro at dekk kunne gjøre så stor forskjell, men faktum er at bilen fikk både bedre komfort, mindre støy og vesentlig mindre sporing. Jeg ble mildt sagt ganske overrasket. Hva var innpresset på de første felgene (8") og hva var innpresset på de andre felgene (8,5") Presis det samme, 35 på begge. Jeg har innpress på 38.
tuned Skrevet August 25, 2007 Skrevet August 25, 2007 tro ikke impresset skal gjøre bilen din vond å kjøre. Skjekk foringer og hjul oppheng først, Eller bytte lån hjul med en makan bil og sammenlign kjøre egenskapene om du har muligheten til det. kjører forøvring med et 15 felger selv, uten særlig sporing.
Inline six Skrevet September 16, 2007 Skrevet September 16, 2007 Trekker frem denne gamle tråden igjen. Fordi jeg har hele tiden hatt problemer med sporing på min e46, til tider ganske så ekstremt(sliten i arma). Så nå på lørdagen skifta jeg de bakre foringene på bærebruene foran, bilen ble en helt annen, merker knapt sporing Så bare et tips før dere bytter felger i hytt å gevær. Var faktisk ikke så lett å se om de gamle forigene var slitt, bare litt mykere.
KingB Skrevet September 18, 2007 Forfatter Skrevet September 18, 2007 Jasså... Var dette vanskelig å gjøre selv? Hva kostet foringene? mvh Bjørnar
Espen M33 Skrevet September 18, 2007 Skrevet September 18, 2007 Jeg har kjørt 5 forskjellige E46 med de originale M-pakke 18" felgene og 225 foran/255 bak som dekkdimmensjon. Alle har sporet noe sinnsykt på veiene rundt her. Siden jeg har kjørt noen av disse bilene hjem fra Tyskland, så kan jeg si så mye som at de sporer ikke i det hele tatt på autobahn. Tror ikke det er mulig å kjøre med slik dekkdimmensjoner på veiene her uten å oppleve sporing. Da uten at dekkmerke har noen større betydning. Men skal ta firehjulskontroll og sjekk av forstilling på en av disse bilene nå på fredag, så får vi se om vi finner ut noe da. Den er kjørt 95.000Km, så det er vel ikke umulig at noen foringer er slitte heller.
Fredrik Skrevet September 18, 2007 Skrevet September 18, 2007 Dekkenes originaldimensjon på E46 320d var enten 195/65-15 (136 HK) eller 205/55-16 (150 HK)... altså ikke 205/65-15 som antydet i et tidligere innlegg. Jeg har kjørt på begge de originale dimensjonene og har aldri hatt problemer med sporing pga. dekkene. Jeg har imidlertid skiftet bærearmsforingene foran og bak (ved hhv. 65000 Km og 90000 Km)... og det gjør nok en betydelig forskjell mhp. sporing. Det er utrolig så lett på foten en E46 blir med moderate dekk... ingen sporing og mye mer harmoniske kjøreegenskaper på skandinaviske veier. Jeg vil mene at 205/55-16 er perfekt på en alminnelig E46.
morteym Skrevet September 18, 2007 Skrevet September 18, 2007 Jeg skulle til å si at det er mest en vanesak. Jeg tenker ikke over at det drar i bilen. Man vender seg også til å ligge annerledes i veibanen der det er mye spor eller man vet når de kommer uten å tenke over det. Det er nok kombinasjon av mange faktorer som spiller inn som avgjør hvordan bilen oppfører seg. Hvis felgene kommer lenger ut pga lavt inpress så vil bilen kunne spore mer. Men jeg tror dekktypen er den viktigste faktoren? Ikke bare bredden, men formen på dekket. Noen dekk er (sett bakfra) mer firkantent mens andre er mer runde i formen. Toyodekk er veldig runde. Sikkert mange andre faktorer som spiller inn på dekket også.. Stivere dekk (lavere profil) og senka bil vil absorbere mindre av bevegelsene også slik at den følger veien mer. Også slitte foringer kan gjøre at bilen vandrer mer og blir mer ustabil. Mener bilen min ble mer tight etter at jeg bytta bærearmer (og foringer) pga slærk i bærekulene.
-Lasse- Skrevet September 18, 2007 Skrevet September 18, 2007 En må vel ikke ha E46 for å poste i denne tråden håper jeg... Jeg tror dekktype helt klart er en viktig faktor, og ikke minst slitasjen på dem. Jeg kjørte en liten stund med halvspiste run-flat dekk på min bil når jeg kjøpte den og disse sporet noe jævlig. Måtte av og til nesten "tviholde" i rattet for ikke å kjøre av veien. Dimen var 225/45-17 og 255/40-17. Etter et par uker byttet jeg til nye Falken FK-452 235/35/19 og 265/30/19. Det ble en meget hyggelig opplevelse i motsetning til run-flat hjula. Mye mindre støy og sporing. Nå kjører jeg pirelli p-zero nero hvor bakdekkene begynner å bli ganske brukt.. Merker det sporer endel mer nå enn når de hadde mer gummi.
KingB Skrevet September 18, 2007 Forfatter Skrevet September 18, 2007 Jeg har nå fått gjort avtale med dekkbutikken jeg handler hos. Jeg skal få bytte Kuhmo KU-31 dekkene til Yokohama S-Drive. S-Drive dekkene hadde jeg på den forrige bilen (Audi A4) og var storfornøyd med dem! Dekkskiftet vil skje i slutten av denne uken. Kommer til å holde tråden oppdatert fortløpende... Kuhmo KU-31 Yokohama S-Drive
Inline six Skrevet September 18, 2007 Skrevet September 18, 2007 Jasså...Var dette vanskelig å gjøre selv? Hva kostet foringene? mvh Bjørnar Nei dette er enkelt, bare å løsne to festebolter til bakre foringene på hver side, trekke ned bruene noe i nedkant og dra de av med håndmakt (litt tungt) så er det bare å presse de nye på også med håndmakt. Mulig du må skru ned støtteramma mellom karosseri og traversen da blir det enklere(bare fire bolter), det gjorde jeg iallefall Husker ikke helt prisen men runt ca. 500KR+ per stykk.
Inline six Skrevet September 18, 2007 Skrevet September 18, 2007 Jeg har kjørt 5 forskjellige E46 med de originale M-pakke 18" felgene og 225 foran/255 bak som dekkdimmensjon. Alle har sporet noe sinnsykt på veiene rundt her. Siden jeg har kjørt noen av disse bilene hjem fra Tyskland, så kan jeg si så mye som at de sporer ikke i det hele tatt på autobahn. Tror ikke det er mulig å kjøre med slik dekkdimmensjoner på veiene her uten å oppleve sporing. Da uten at dekkmerke har noen større betydning. Men skal ta firehjulskontroll og sjekk av forstilling på en av disse bilene nå på fredag, så får vi se om vi finner ut noe da. Den er kjørt 95.000Km, så det er vel ikke umulig at noen foringer er slitte heller. Jo da det er mange e46 som sporer, men så har også de fleste slitte bruforinger, noe som forøvrig er vanskelig å se på disse bilene da det skal lite til. Min bil sporer nesten ikke lenger så det ligger nokk noe i det å skifte disse foringene og veiene jeg kjører på er ganske så sporete og ja jeg kjører med 225/45 og 245/40r17. Også må jeg nevne at jeg også tok hjulstillingskontroll etter foringsskiftet, men det var bare litt for mye spissing, noe som en annen på denne tråden påsto at skulle hjelpe altså med mye spissing, men dette hjalp tydeligvis ikke. Konklusjonen er da i mine øyne: sjekk opp forstilling og bakstilling for slitasje, skift eventuellt slitte deler, få justert hjulvinklene innenfor fabrikkens spesifikasjoner også kan man begynne å skifte felger og dekk hvis dette ikke skulle hjelpe. Ganske logisk i grunn
KingB Skrevet September 18, 2007 Forfatter Skrevet September 18, 2007 Nei dette er enkelt, bare å løsne to festebolter til bakre foringene på hver side, trekke ned bruene noe i nedkant og dra de av med håndmakt (litt tungt) så er det bare å presse de nye på også med håndmakt. Mulig du må skru ned støtteramma mellom karosseri og traversen da blir det enklere(bare fire bolter), det gjorde jeg iallefall Husker ikke helt prisen men runt ca. 500KR+ per stykk. Regner med at det er foring nr "6" på bildet vi snakker om....?
Inline six Skrevet September 20, 2007 Skrevet September 20, 2007 Nei dette er enkelt, bare å løsne to festebolter til bakre foringene på hver side, trekke ned bruene noe i nedkant og dra de av med håndmakt (litt tungt) så er det bare å presse de nye på også med håndmakt. Mulig du må skru ned støtteramma mellom karosseri og traversen da blir det enklere(bare fire bolter), det gjorde jeg iallefall Husker ikke helt prisen men runt ca. 500KR+ per stykk. Regner med at det er foring nr "6" på bildet vi snakker om....? Jepps
KingB Skrevet September 22, 2007 Forfatter Skrevet September 22, 2007 Da er foringene byttet! De gamle var ikke utslitt, men var betraktelig mykere enn de nye. Det var forøvrig ikke vanskelig å bytte dem, men det var bittelitt mer skruing enn det som "Inline six" gav inntrykk av Skal ut og prøve bilen på veien i kveld. Kommer med tilbakemeldinger i natt om det har gitt merkbare resultater. Tvitvi
Sir Hofstad Skrevet September 22, 2007 Skrevet September 22, 2007 Hadde vært fint I tillegg vil jeg oppfordre E46 eiere om å sjekke at tannstang sitter ordentlig i boltene. Vi har hatt inn flere som har vært litt løse....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå