Gå til innhold

Park og grøft er lovlig!

Inline six
 Share

Anbefalte innlegg

Har en enkel forklaring på hvorfor jeg benytter slik lyskombinasjon på begge bilene mine: har dyre pærer i nær og fjærnlyssokkel som jeg ikke ser noen vits i å bruke opp på kjøring i dagslys.

Hvis andre synes det er jåleri får det være opp til dem...

Denne har jeg utrolig nok hørt før, og det er vel kanskje den minst troverdige forklaringen på tåke+parklysbruk jeg foreløpig har snublet over. Men hvis vi later som om det faktisk er tilfelle; hva slags nærlyspærer er det i så fall snakk om? Jeg vet om et par folk som er ganske gjerrige, men hvis ikke du kan gjøre meg/oss kjent med noen svinaktig fete nærlyspærer så faller forklaringen din i fire fulle tråler med fisk. I motsatt fall går jeg også ut i fra at du pleier å hoppe over dørmatta for å unngå å slite den ut?

Det mest fascinerende er uansett at denne debatten fortsatt eksisterer. Personlig tror jeg mye av problemet ligger i alt folk hører av onkelen til fetteren til en kamerat som har jobbet i politiet. Det finnes imidlertid bare en lov og den finnes her. For å hjelpe dere litt på vei så kan jeg nevne de tre lovene som er mest relevante for bilister:

1. Trafikkreglene.

2. Vegtrafikkloven.

3. Kjøretøyforskriften.

Det er spesielt i kjøretøyforskriften det finnes mye interessant om lys. Håper dette kan få denne diskusjonen inn på et litt mer saklig og korrekt spor. Les og lær.

det er faktisk lov med nærlys og tåkelys sammen i dagslys ja. det har jeg sjekket. samt park og tåkelys.

Anbefaler å sjekke trafikkreglenes §15, punkt 5. en gang til for å være på den sikre siden. Står du fortsatt på ditt?

man har ikke lov til å bruke nærlys og tåkelys samtidig, med mindre det er tåke :P

Les over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men kilronan... du glemmer at hvis det står en politimann og geiper, så gjelder det han sier før trafikkreglene. Dermed kan vi også anta at hvis onkelen til fetteren til søstra til en kamerat av en kompis som så en kar på toten i fjor har hørt av en venn at en poltimann har sagt at det er lov med tåke og nærlys samtidig - så er det nok det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kilronan... du glemmer at hvis det står en politimann og geiper, så gjelder det han sier før trafikkreglene.

Akkurat der og da kan det nok i noen tilfeller være slik ja, men før du får tilsendt et forelegg i posten så regner jeg med at en eller annen person har slått opp i loven for å dobbeltsjekke. Politiet kan ikke lage egne lover, deres oppgave er kun å forvalte den etter beste evne. Av og til skorter det på evnen, men det skal til syvende og sist ikke gå ut over deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...