Gå til innhold

17" på vinter håpløst??

Inline six
 Share

Anbefalte innlegg

Kjører med 275 BF allterrain på firmabilen. (05 navara)

Er jo grovt mønster og en litt tyngre bil, men funker godt på skikkelig vinterføre.

Men blir det et par cm eller mer med slaps så skal man jaggu være våken og ikke leke james bond ja.

Få liksom ikke tak igjen om man kjører litt fort.

Men hvorfor ha så mye bredde på vinterdekk?

Får vel smalere dekk i 17".

Enkelt å greit fordi disse hjula var med bilen når jeg kjøpte den i vår,

og skal man begynne å sette smalere dekk på 8 toms brede felger blir det fort stygt etter min mening. 215 til nød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste begrunnelsen for å velge f.eks vinterdekk i dimensjonen 195/65-15 er at de koster en brøkdel av dimensjoner beregnet for 17" felger. Ergo kan man kjøpe nye vinterdekk hvert år eller hvert annet år... vinterdekk er absolut ferskvare og utviklingen går hurtig. For min del er det viktigere at bilen er mest mulig sikker enn at den ser fin ut om vinteren... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjørt med 235 dekk på 17" de to siste vintrene, piggfritt. Kjører på tildels dårlig vedlikeholdte veier, men har aldri hatt noen som helst problemer. Så lenge man kjører etter forholdene, og er obs på slaps/sørpe så funker det fint! Men selvfølgelig er smalere dekk det mest ideelle på vinterføre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selv kjøre med 225/45-17 i vinter og må si jeg er meget spent på hvordan dette blir. Her på Fosen i Sør-Trøndelag er det veldig varierte snøforhold gjennom vinteren, men jeg håper det ikke blir mye sørpeføre. Men har hørt at brede dekk er bedre på tørr snø!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste begrunnelsen for å velge f.eks vinterdekk i dimensjonen 195/65-15 er at de koster en brøkdel av dimensjoner beregnet for 17" felger. Ergo kan man kjøpe nye vinterdekk hvert år eller hvert annet år... vinterdekk er absolut ferskvare og utviklingen går hurtig. For min del er det viktigere at bilen er mest mulig sikker enn at den ser fin ut om vinteren... :wink:

Jeg ser ut til å kunne bruke mine 17" vinterdekk i ca 2sesonger før jeg bytter, er nok ikke for gamle da! Samt at de små tusenlappene jeg hadde spart på å gå ned i størrelse er som en duggdråpe i gresset når det tas inn i totkostnaden på bilen. At den ser bra ut både vinter og sommer er også verd en del for meg.

Om jeg måtte velge mellom å kjøre store hjul på vinteren og ikke ha råd til å bytte dem og å kjøre små dimensjoner for å ha råd til å bytte dem, da hadde jeg kjøpt meg en billigere bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Om vinteren er det stort sett mørkt hele tiden og bilen er kontinuerlig skitten og fæl uansett. Jeg registrerer at mange påstår at både 17", 18" og 19" vinterdekk går helt fint, men ikke prøv å få meg til å tro at disse fungerer bedre enn noen gode 15" ballongdekk. Ser dessuten unektelig litt teit ut hvis man kjører seg fast med breie 18" vinterdekk.

Funker i allefall veldig bra på skikkelig snøføre, uten tvil. Men om det er så mye bedre enn smalere dekk vet jeg ikke... Snøføre er jo uansett et veldig greit vinterføre å kjøre på.

Hva er egentlig skikkelig snøføre? Et par cm iskald nysnø på tørr asfalt? Her hvor jeg bor er i hvertfall snøføre et veldig variabelt begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det såpass med lys at jeg ser bilen optil flere timer pr dag også om vinteren, samt at skitten og fæl er vel opp til deg som eier!

Bryr meg ikke om at 15" ballongdekk kanskje er noe bedre enn de jeg kjører på, mine har fungert upåklagelig for meg. Og hva noen måtte tenke om jeg kjører meg fast gir jeg en god faen i. Har forøvrig ikke vært i nærheten av det de siste årene, selv uten å måtte ty til 15" ballongdekk som dere omtaler dem.

På en annen side, på bil nr to står det 15" vinterdekk. Men det er kun en bruksbil som skal frakte personell og gods fra a-b på en sikker og funksjonell måte uten å skulle levere noe kjøreglede. Den har fått et sett greie 17" på sommeren, men må klare seg med 15" på vinteren.

E30en har ikke hatt vinterdekk de siste 7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ut til å kunne bruke mine 17" vinterdekk i ca 2sesonger før jeg bytter, er nok ikke for gamle da! Samt at de små tusenlappene jeg hadde spart på å gå ned i størrelse er som en duggdråpe i gresset når det tas inn i totkostnaden på bilen. At den ser bra ut både vinter og sommer er også verd en del for meg.

Om jeg måtte velge mellom å kjøre store hjul på vinteren og ikke ha råd til å bytte dem og å kjøre små dimensjoner for å ha råd til å bytte dem, da hadde jeg kjøpt meg en billigere bil.

Vinterdekk i dimensjonen 225/45-17 koster ganske nøyaktig dobbelt så mye som vinterdekk i dimensjonen 195/65-15... ca. 700 kroner pr. dekk mot ca. 1400 kroner pr. dekk - (dekkonline.com). Hvorvidt ca. 3000 kroner er en liten eller stor kostnad er relativt. For meg er det ikke en avgjørende kostnad, men jeg vet om mange andre ting jeg heller vil bruke de samme pengene til... spesielt når vinterdekk i 17" ikke kan gi meg en klar teknisk fordel og/eller bedre kjøreegenskaper på vinterføre. Det handler mest om forfengelighet... og for noen betyr image alt, mens for andre er image mest noe de andre bryr seg om.

Kostnader forbundet med bil er generelt urovekkende høye og det er etter min mening alt for mye lasis-fair holdninger i den forbindelse i Norge. Hvis "alle" var litt mer kostnadsbevisste ville det kanskje være en liten mulighet for at prisene ville synke til f.eks dansk nivå... som i dette tilfellet er ca. 200 kroner mindre pr. vinderdekk i dimensjonen 225/45-17... eller totalt ca. 800 kroner for en oppsetning vinterdekk. Jeg vet ikke om noen rasjonelle årsaker til at dekk skulle koste mer i Norge enn i Danmark... utover at det åpenbart ikke er stor nok konkurranse på dette området i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostnader forbundet med bil er generelt urovekkende høye og det er etter min mening alt for mye lasis-fair holdninger i den forbindelse i Norge. Hvis "alle" var litt mer kostnadsbevisste ville det kanskje være en liten mulighet for at prisene ville synke til f.eks dansk nivå... som i dette tilfellet er ca. 200 kroner mindre pr. vinderdekk i dimensjonen 225/45-17... eller totalt ca. 800 kroner for en oppsetning vinterdekk. Jeg vet ikke om noen rasjonelle årsaker til at dekk skulle koste mer i Norge enn i Danmark... utover at det åpenbart ikke er stor nok konkurranse på dette området i Norge.

Bare et tilfeldig eksempel fra dagens danske aviser... og husk at danske verkstedpriser er 30-40% billigere enn de tilsvarende norske prisene... :wink:

http://fpn.dk/motor/bil/article1056982.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...