Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Aut kassa er elektronisk styrt, så der setter styringen til motoren begrensninger hvor mye effekt den slipper inn på kassen ved pådrag. Derfor manuelle biler er raskere i akkselerasjon enn automat biler.

Skrevet

Hvor mye automatkassen din tåler avhenger litt på hvilken kasse du har. Uten at jeg kjenner alle E39 modeller vet jeg om to kasser de bruker, a5s360r / a5s390r. 360/390 er indikasjon på hvilket Nm kassa tåler. Som nevnt her så vil også programvaren i EGS beskytte kassa.

Skrevet

Skeptisk til det med at elektronikken beskytter girkassa... Det er en hel haug med 5-serier (E39) og X5er (E53) dieseler som har knekt girkassa etter trimming og jeg vet om flere som med høy grad av sikkerhet har overbelastet girkassene etter effektøkning bare den siste tiden.

For eksempel vil biltuning.no's trim på en 525d øke effekten fra 350nm til 400nm og da er man på overtid med belastningsmarginen med en gang.

Eneste måten å få det til å holde er å unngå rivstarter og å kjøre med sunn fornuft hvis man skal kjøre med chip.

Skrevet
Eneste måten å få det til å holde er å unngå rivstarter og å kjøre med sunn fornuft hvis man skal kjøre med chip.

Virker fornuftig det..... Men at elektronikken beskytter kassen er vel ikke noe å være skeptisk til? Må vel være mer en fordel enn en ulempe?

Skrevet

Jeg er svært skeptisk til dette og kjører gladelig uten chip på min 530. Girkassen på første generasjon av 530 tåler ikke momentøkningen da marginene allerede er hentet ut originalt.

Skrevet

Dette har jeg fundert litt på selv... Ikke hatt problemer enda, "bank i bordet"

Hvilke automatkasser finnes egentlig til E39? Er det forskjell fra motortype til motortype og hvor stor forskjell er det på de ulike modellene? I 540'ne bør det i allefall være ei kasse som tåler en trøkk.. Noen som har erfart at automatkassa har ryki og hva snakker vi om av reperasjoner, kostnader?

Fikk plassert noen flere gamper ned i motor'n i sommer og blir selvfølgelig litt bekymret når det kommer slike meldinger.. Jeg kjenner flere som har gjort det samme som meg, og ingen av de som har hatt problemer.

Bra om de som har hatt problemer melder det her..

Skrevet

Den første ble levert med ei GM-kasse. Det kom sterkere kasser senere med den gradvis økende effekten.

Ser på GS at en ny kasse til min bil koster ca 42.000,-. Legg til noen timer arbeid så skjønner de fleste at dette blir dyrt...

Skrevet

A5S 390R - ZM A 09/02 09/03

A5S 390R - WZ A 09/01 09/02

A5S 360R - VT A 06/99 09/00

Tallet 360/390 er anbefalt maksimalt dreiemoment ikke sant? BMW har alstå tatt ut MER enn dette originalt.

Skrevet

Skal du chippe MÅ du chippe automat kassa også.

Tuning boks etc er med på å ødelegge automatkassa har jeg blitt fortalt.

Er det noen som har konkrete bevis på at chip ødelegger automatkassene? og i såfall ble automat kassa også chippet da?

Slik jeg har forstått det så er det ved start 1gir og gir skifte det vil da være et kritisk punkt for kassa?

Skrevet

Ikke sikkert det er så mange som har chippet en 530 men 525 er de jo en haug med av her i landet som har chippet.

Så noen må jo ha erfaring med havari på automatkasse vis dette er tilfelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...