Chriso Skrevet August 30, 2007 Share Skrevet August 30, 2007 Diesel power: Enig at A5 er en pen bil. Og det du sier om design, skal jeg ikke være uenig i. Men det ser ikke ut til å bremse salget av Audi akkurat. Husk, simple is better, ganske ofte. Og det med RS2'en skjønner jeg ikke helt at du trekker inn, men når den nevnes, så må jeg si at den er rå! Men så liker jeg ulv i fåreklær da. Edit: leste feil, trodde du sa at BMW-ingeniørene var bedre enn dem hos Audi Lurt å lese en tekst to ganger.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 31, 2007 Share Skrevet August 31, 2007 Har du sett disse diodelyktene på veien? På baklykter har du helt sikkert sett det - der er det pent, men foran er det helt rått! Helt nye Audi TT har disse - det er bare drittøft! Helt på nivå med angel eyes da BMW kom med det! Angel Eyes er jo dypest sett kun et primitivt designvirkemiddel... Audi´s LED lys er fremtiden. Vi vet nå at Xenonlys rent teknisk er en blindvei og at alle lys i bilen i fremtiden blir LED lys. Audi har i motsetning til BMW tatt hensyn til dette og tilrettelagt modellenes design for teknikken. LED lys kan i klynger ha alle former og alle farger... og de skal aldri skiftes... noe som gjør at man ikke behøver å konstruere en "servicevennlig" løsning som medfører et kompromis vedr. bilens design slik som i dag. Ellers er jeg helt enig i at Audi generelt har et bedre design enn BMW har i dag... Chris Bangle skolen har aldri helt vært min greie. Audi A4 eller A6 er helt klart et alternativ for meg den dagen BMW´en skal byttes ut. Chriso: Jeg vet jo heller ikke konkret om Audi kommer til å satse på primært bakhjulstrekk i fremtiden, men hvis de velger en langsgående layout i forhold til motorplasseringen (noe de hadde for 15-20 år siden) gir det noen retningslinjer. Motoren kan monteres bak i motorrommet som på BMW og Quattroteknikken kan optimeres videre slik at Torsendifferensialen f.eks fast distribuerer over 80% av kreftene til bakhjulene... også i varierende grad når hjulene slipper (les: en slags moderne variant av Porsches gamle Porsche-Steuer Kupplung som ble brukt i forbindelse med Porsche 959). Nå som Porsche er hovedaksjonær i VAG kan man også tenke seg at Audi kan tilføres noe av 4x4 teknologien som brukes i f.eks Porsche´s 997 varianter med 4x4... som primært er bakhjulsdrevet, men som kan overføre mellom 5% og 40% av kreftene til forhjulene etter behov og valgt program for fremdrift. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet August 31, 2007 Share Skrevet August 31, 2007 Snedig hvordan nye A4 er blitt helt lik A5. Tenker de som kjøpte seg en rådyr A5 angrer litt når hvem som helst kan kjøre rundt i en helt lik bil bare med 4 dører. Jeg trodde designet på A5'en var litt unikt for den bilen, noe som hadde vært fornuftig og salgfremmende, men det ble vel litt for fristende å klistre A5-lys på A4'en. Det kan jeg forsåvidt godt forstå i og med at det faktisk ser veldig bra ut. At audi får bakhjulstrekk er bare et spørsmål om tid. Medfører bakhjulstrekk at de generelt sett selger flere biler ser jeg ikke hvorfor de skulle fortsette med forhjulstrekk. Kanskje alt dette får BMW til å skjerpe seg noen hakk til og på nytt heve seg over audi? Jeg ser i alle fall frem til den dagen man kan sette seg inn i en BMW og oppleve den samme interiørkvaliteten man får i en Audi. Det kan man i alle fall helt sikkert ikke gjøre i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet August 31, 2007 Forfatter Share Skrevet August 31, 2007 Flere bilder: http://www.dinside.no/php/art.php?id=394980 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet August 31, 2007 Forfatter Share Skrevet August 31, 2007 Jeg ser i alle fall frem til den dagen man kan sette seg inn i en BMW og oppleve den samme interiørkvaliteten man får i en Audi. Det kan man i alle fall helt sikkert ikke gjøre i dag. Det har vel sikkert endret seg i det siste det da? Hvertfall er interiørkvaliteten i min e46 overlegen pappas a6 fra samme periode. (rundt 2000) Generelt bedre støydempet, og mye bedre å kjøre er den også, og det måtte også pappa inrømme Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet August 31, 2007 Share Skrevet August 31, 2007 ":24j1jmo2]Jeg ser i alle fall frem til den dagen man kan sette seg inn i en BMW og oppleve den samme interiørkvaliteten man får i en Audi. Det kan man i alle fall helt sikkert ikke gjøre i dag. Det har vel sikkert endret seg i det siste det da? Hvertfall er interiørkvaliteten i min e46 overlegen pappas a6 fra samme periode. (rundt 2000) Generelt bedre støydempet, og mye bedre å kjøre er den også, og det måtte også pappa inrømme Ja.. jo.. de gammle BMW'ene har jo veldig god og stødig interiørkvalitet. E38 og E39 føles veldig solide, og er nesten på nivå med Audi. Jeg tenkte mer på de nyere modellene. Nye 3-serien er i alle fall veldig skuffende. Føles direkte billig og ekkel spør du meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 31, 2007 Share Skrevet August 31, 2007 ":1kcgmf1t]Det har vel sikkert endret seg i det siste det da?Hvertfall er interiørkvaliteten i min e46 overlegen pappas a6 fra samme periode. (rundt 2000) Generelt bedre støydempet, og mye bedre å kjøre er den også, og det måtte også pappa inrømme Dette er jeg ikke enig i, men så er opplevd kvalitet også en subjektiv sak. E46 har objektivt ikke en høyere kvalitet på interiøret enn E39 og BMW fikk i sin tid kritikk fordi E39... som ellers er en mye bedre bil enn Audi A6 (1997-04)... nettopp ikke hadde en høy nok kvalitet på interiørmaterialene. Dette har alltid vært Audi´s sterke side og en regulær kjepphest for VAG´s tidligere mangeårige sjef Ferdinand Piëch. Dagens A6 har en kvalitet på interiørmaterialene som f.eks E60/61 bare kan drømme om og det er ingen grunn til å tvile på at det ikke blir tilsvarende med den nye A4 vis a vis E90/91/92. Vedr. kjøreopplevelsen er det mest en smaksak hvorvidt BMW´s kjøreegenskaper er direkte fantastiske eller ikke. Jeg er ikke spesielt imponert, men så har jeg noen hundrede tusen kilometer til sammen bak rattet i forskjellige Porscher. Mange foretrekker forhjulstrekk og mange mener at Audi´s Quattrosystem nettopp er det beste fra to verdener (RWD + FWD). Hvis Audi nå gjør alvor av å bygge biler som også tilbyr en større kjøreopplevelse har BMW gode grunner til å frykte fremtiden. Det er evt. ikke den første gangen at noen har stjålet en motstanders fordeler mens slaget har stått på. Til og med noe så banalt; men allikevel så følelsesmessig viktig, som et førerorientert miljø har Audi idag... det har BMW av en eller annen merkelig grunn ikke lenger. Jeg mener personlig at interiørdesignet i de moderne BMW modellene som spesielt E65, men også E60/61, E87 og E90/91 er en katastrofe. Da jeg satte meg bak rattet i en E36 for første gang i 1991 fikk jeg en umiddelbar "vil ha" følelse... sett med 1991 briller var interiøret noe av det mest stimulerende på denne siden av Porsche. Man fikk rett og slett akutt lyst på en lengre kjøretur der og da. Tilsvarende hadde jeg det med E30 og E28 da jeg kjørte disse modellene for første gang i hhv. 1984 og 1985. Designlinjen som preger E38, E39, E46 og X5 er lekker... mer sober, men knapt så sexy som E36 og E34 var da de var nye. Jeg ble direkte skuffet den første gangen jeg satte meg inn i en E90... og med iDrive er interiøret direkte håpløst... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriso Skrevet August 31, 2007 Share Skrevet August 31, 2007 Amen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet August 31, 2007 Forfatter Share Skrevet August 31, 2007 Til og med noe så banalt; men allikevel så følelsesmessig viktig, som et førerorientert miljø har Audi idag... det har BMW av en eller annen merkelig grunn ikke lenger. Det MÅ vel bmw ha fått masse kritikk for? Ser jo av interiørbildene av nye a4 at det nesten minner om e36 designen, hvor hele midtkonsollen er ramma inn og vendt mot føreren. Ser ut til at bmw må skjerpe sansene i tiden fremover. Overhengene begynner å bli riktige her også: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet August 31, 2007 Share Skrevet August 31, 2007 Enig i at C-klassen er blitt en meget pen bil. Har ikke provekjort en enda, men jeg tror fortsatt ikke den er i samme klasse som BMW og Audi naar det gjelder kjoreglede. Ikke det at jeg tror at Mercedes ikke kan, de har bare lagt seg paa en annen linje. Synes det er positivt at Audi saa til de gradee gaar i strupen paa BMW. Det er i grunnen en annerkjennelse av vaare valg av bil paa bakgrunn av kjoreglede. Tror ogsaa som mange sier at dette kun vil gi BMW mere blod paa tann, saa tiden faar vise. Naar det gjelder opplevd interiorkvalitet er jeg enig i at Audi paa siste A6 har gjort gode grep, men jeg synes de er LANGT unna det stoynivaa og kjoreegenskaper E39 kan vise til. Det er bare aa dra av sidetrekket i bagasjerommet saa ser dere hvorfor. Selv min forrige E34 var bedre lydisloert en dem. Derimot aa paastaa at Audi ikke har slengt seg paa SUV bolgen tolker jeg nesten som en "skriveleif". Om jeg ikke tar feil er vel baade Q5 og Q3 naert forstaaende? Q7 er vel dem SUV`en som i tillegg har strekt seg lengst av alle. Sumarum saa er det lett aa se hvor baade Mercedes C og Audi A4 har hentet inspirasjon fra paa design. Begge er paa vei bort fra den anonyme runde formgivningen(som saers var framtredende paa Audi, gjeeesp), og tar inn skarpe kanter og tydelig markerte elementer som skiller de fra hveten. Positivt, og se saerlig grundig paa C-klassen hvordan elementer som de sterkt markerte karroseri brytningene og oyevippene, utspring: Bangle. Audi`en er heller ikke saa fjernt unna sett fra siden, synes jeg da. Mener spesielt flytting av hjulene, lengre panser, kort og mindre hengende hekk, mere markerte "knekker" langs sidene osv er mange av design og selvfolgelig nye og nodvendige praktisk/dynamisk detaljer som trekker tankene mot BMW. Skal aldri si aldri, men jeg holder fortsatt en knapp paa orginalen, og jeg forventer en respons fra BMW. Igjen, unnskylder mangel av AE, OE og AA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet September 1, 2007 Share Skrevet September 1, 2007 Angel Eyes er jo dypest sett kun et primitivt designvirkemiddel... Audi´s LED lys er fremtiden. Vi vet nå at Xenonlys rent teknisk er en blindvei og at alle lys i bilen i fremtiden blir LED lys. Audi har i motsetning til BMW tatt hensyn til dette og tilrettelagt modellenes design for teknikken. LED lys kan i klynger ha alle former og alle farger... og de skal aldri skiftes... noe som gjør at man ikke behøver å konstruere en "servicevennlig" løsning som medfører et kompromis vedr. bilens design slik som i dag. Ellers er jeg helt enig i at Audi generelt har et bedre design enn BMW har i dag... Chris Bangle skolen har aldri helt vært min greie. Audi A4 eller A6 er helt klart et alternativ for meg den dagen BMW´en skal byttes ut. Nåja... At de ikke må skiftes tror jeg ikke helt på da... Det samme står i instruksjonboken min ang. Xenonpærer, at de er ment til å vare ut bilens levetid.!! {|||}{|||} Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 1, 2007 Share Skrevet September 1, 2007 Derimot aa paastaa at Audi ikke har slengt seg paa SUV bolgen tolker jeg nesten som en "skriveleif". Om jeg ikke tar feil er vel baade Q5 og Q3 naert forstaaende? Q7 er vel dem SUV`en som i tillegg har strekt seg lengst av alle. Det var dette med å ta alt helt bokstavelig da... BMW X5 kom på markedet allerede i 1999... Audi Q7 kom på markedet hele 7 år senere. Audi ventet med andre ord en hel bilgenerasjon før det økonomisk ble for uforsvarlig å ikke kunne tilby et alternativ til bl.a X5. Jeg tror årsaken til forsinkelsen/motviljen var VAG´s tidligere toppsjef Ferdinand Piëch... han er/var for mye av en ingeniør og bilmann til å la seg imponere av SUV konseptet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 1, 2007 Share Skrevet September 1, 2007 Nåja... At de ikke må skiftes tror jeg ikke helt på da... Det samme står i instruksjonboken min ang. Xenonpærer, at de er ment til å vare ut bilens levetid.!! Xenonlys har vært og er en teknisk blindvei i relasjon til billykter... og du leste riktig... LED lys er kjent for å ha en ekstremt lang levetid... typisk opp mot 1000000 timer. Halogenpærer av høy kvalitet holder typisk maksimalt 30000 timer. For ordens skyld er det viktig å understreke at det handler om tre helt forskjellige teknologier... Xenonlys er en gassutladningslampe, halogenlys er en glødelampe, mens LED lys i utgangspunktet er en halvleder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet September 2, 2007 Share Skrevet September 2, 2007 Litt of topic, men: Når vi nå først er inne på LED så er det også ventet store omveltninger innen lysbruk i hjemmet. Glødelampene vil på sikt ikke bli tilgjengelig for kjøp i Norge, men de har fortsatt litt å gjøre før LED er helt på høyde med glødeprærene. Det er ikke snakk om generasjoner, men mange tror faktisk dette vil være sistuasjonen godt innenfor en tiårsperiode. Jeg har idag en hagelampe som trekker 60W. Skal nå igang med å renovere varandaen, og i den sammenheng skal jeg montere 10stk LED lamper oppunder toppbordene for å lyse ned over selve gjerdeplankene. Disse 10 LED`ene gir tilsammen langt høyere Lux en den ene 60W pæren,men trekker kun 1W tilsammen, bare for å vise forholdene. En hett tips er derfor allerede nå, om dere skal renovere, så sjekk mulighetene for bruk av LED. Sikkerhet: For det første genererer selve diodene svært lite varme. Ledningsnettet vil også belastes langt mindre da som kjent effekt også generer vame i en leder ved resistans, en hyppig årsak til brann i hjemmet. Vet ikke hvor mye en std BMW trekker til lysbruk på en mørk skogsvei, men vil tenke meg nærmere 250/300W? Om dette kan reduseres til f.eks 10/20W så kan man kanskje se litt sammenheng. Man vil tjene litt vekt, litt hk, litt miljøutslipp osv osv. Bare vinn vinn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet September 2, 2007 Share Skrevet September 2, 2007 Xenonlys har vært og er en teknisk blindvei i relasjon til billykter... og du leste riktig... LED lys er kjent for å ha en ekstremt lang levetid... typisk opp mot 1000000 timer. Halogenpærer av høy kvalitet holder typisk maksimalt 30000 timer. For ordens skyld er det viktig å understreke at det handler om tre helt forskjellige teknologier... Xenonlys er en gassutladningslampe, halogenlys er en glødelampe, mens LED lys i utgangspunktet er en halvleder. Aldri mer dyre pæreskift ønsker jeg velkommen.. Men det vil si at bensinstasjonene snart blir rene gatekjøkken med bensinpumper, siden det "nesten" er kun lyspærer som de selger som er bilrelatert produkt.! Dumt spm kanskje, men kan noen forklare meg hvordan en LED fungerer/lyser.?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå