Ellingsen B. Skrevet September 2, 2007 Share Skrevet September 2, 2007 nye a4 er knalltøff!! Gimme Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet September 2, 2007 Share Skrevet September 2, 2007 6.2 sek fra 0-100 med 4x4 og "bare" 265hk er også imponerende. E46 330xi= 0-100km/t på 6,6sek. mer imponerende med "BARE" 231hk! A5 3.0 tdi med 240hk på råolje er 5.9sek.. Mektig imponerende mtp min gamle e36 m3 med 286hk brukte hele 6blank.. Forspranget ligger i teknologien.. Noe ligger vel i det..hehe, men mye har jo skjedd de siste årene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriso Skrevet September 2, 2007 Share Skrevet September 2, 2007 Dumt spm kanskje, men kan noen forklare meg hvordan en LED fungerer/lyser.?? Jeg har lest endel om LED, men er ikke i stand til å forklare dette til deg på en lett måte. Men en ting har jeg fått med meg, og det er at en LED pære lyser i den fargen man konstruerer den til å lyse i. Som du kanskje vet, så er hvitt lys liksom alle fargene samlet. Dersom du vil ha rødt lys med en glødelampe, så må alle de andre fargene filtreres bort, og det blir mye svinn i form av varme. LED er basert på avansert teknologi, og kan derfor vanskelig forklares på en enkel måte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 2, 2007 Share Skrevet September 2, 2007 Dumt spm kanskje, men kan noen forklare meg hvordan en LED fungerer/lyser.?? http://electronics.howstuffworks.com/led.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet September 2, 2007 Share Skrevet September 2, 2007 Dumt spm kanskje, men kan noen forklare meg hvordan en LED fungerer/lyser.?? http://electronics.howstuffworks.com/led.htm Se der ja... (der gikk det ett lys opp for meg :whoa: ) Takker.. Chriso: Du får ha takk for forsøket iallefall.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet September 2, 2007 Share Skrevet September 2, 2007 LED bygger på grunnleggende elektro, og er egentlig en lysdiode. Man bør kjenne til grunnregler rundt elektro, og da spesielt dioder generelt og halvledere. Har satt opp litt linker for enkelthets skyld, blir litt meget og kanskje litt dumt å skrive min egen avhandling(finne opp hjulet på nytt ): http://no.wikipedia.org/wiki/Dioder http://no.wikipedia.org/wiki/Halvleder http://no.wikipedia.org/wiki/Lysdiode http://no.wikipedia.org/wiki/Koherens Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet September 2, 2007 Share Skrevet September 2, 2007 Kan også slenge ved BMW`s valg i bruk av LED LED er framtiden, så bare "embrase your self" http://www.led-professional.com/content/view/678/29/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet September 2, 2007 Share Skrevet September 2, 2007 Litt OT: Søkte litt på nettet etter å ha lest linken til Gunnar. (er ikke en kjempe racer i teknisk engelsk) Og fant en norsk side som forklarer veldig godt hvordan LED fungerer, (at det er bølgelengden avgjør fargen) osv. Så hvis det er flere enn jeg som lurer (dvs lurte) på hvordan LED funker, så er linken: http://www.simarud.no/adobe/winled_info.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Energetic Skrevet September 3, 2007 Share Skrevet September 3, 2007 Kan du utdype hva du mener med å kjøre bedre? Hvis Audi´s reklame er korrekt har både den nye A4 og A5 en tilnærmet 50/50 vektfordeling og dette i kombinasjon med en bevisst satsing på innebyggede dynamiske egenskaper i chassis, understel og styregeometri burde gi gode resultater mhp. "fahrfreude" og muligheten for effektiv kjøring.... Reklamen er ikke korrekt. En A5 3.0TDI veier 58,4 % på forakselen (hvis jeg husker riktig). Det er også så mye vekt foran forakselen (80% av motoren ca) at den ikke vil være i nærheten av balansen i en BMW i høy hastighet, på grensen av veigrepet og ikke minst ved en kritisk unnamøver. Men ved lavere hastighet vil den føles kjempegod. Derfor mange tror Audi har bra kjøreegenskaper. Noe de egentlig ikke har. Ikke tro på det biljournalister som ikke kan kjøre bil skriver. En interesant observasjon jeg gjorde nå var å se at Audi faktisk har klart å montere bremsekaliperne på riktig sted denne gangen (noe BMW har hatt i alle år). Det er en liten detalj men viser at de tar kjøreegenskaper litt mer seriøst (mest mulig av vekta mellom hjulene). Har dere forresten ikke lagt merke til at Audi har stjålet BMW sin "knekk" på siden? Det samme har nyeste C-klasse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Energetic Skrevet September 3, 2007 Share Skrevet September 3, 2007 6.2 sek fra 0-100 med 4x4 og "bare" 265hk er også imponerende. E46 330xi= 0-100km/t på 6,6sek. mer imponerende med "BARE" 231hk! A5 3.0 tdi med 240hk på råolje er 5.9sek.. Mektig imponerende mtp min gamle e36 m3 med 286hk brukte hele 6blank.. Forspranget ligger i teknologien.. Noe ligger vel i det..hehe, men mye har jo skjedd de siste årene. Den har jo 4-hjulsdrift. Noe som gir bra tider 0-100. Fra 50-200 blir den fullstendig frakjørt av en E36 M3. Har også lest endel steder at tidene til Audi har begynnt å bli veldig optimistiske. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet September 3, 2007 Share Skrevet September 3, 2007 Kan du utdype hva du mener med å kjøre bedre? Hvis Audi´s reklame er korrekt har både den nye A4 og A5 en tilnærmet 50/50 vektfordeling og dette i kombinasjon med en bevisst satsing på innebyggede dynamiske egenskaper i chassis, understel og styregeometri burde gi gode resultater mhp. "fahrfreude" og muligheten for effektiv kjøring.... Reklamen er ikke korrekt. En A5 3.0TDI veier 58,4 % på forakselen (hvis jeg husker riktig). Det er også så mye vekt foran forakselen (80% av motoren ca) at den ikke vil være i nærheten av balansen i en BMW i høy hastighet, på grensen av veigrepet og ikke minst ved en kritisk unnamøver. Men ved lavere hastighet vil den føles kjempegod. Derfor mange tror Audi har bra kjøreegenskaper. Noe de egentlig ikke har. Ikke tro på det biljournalister som ikke kan kjøre bil skriver. En interesant observasjon jeg gjorde nå var å se at Audi faktisk har klart å montere bremsekaliperne på riktig sted denne gangen (noe BMW har hatt i alle år). Det er en liten detalj men viser at de tar kjøreegenskaper litt mer seriøst (mest mulig av vekta mellom hjulene). Har dere forresten ikke lagt merke til at Audi har stjålet BMW sin "knekk" på siden? Det samme har nyeste C-klasse. Så du har den troen som "BMW er best, fuck the rest"? Bra å si at Audi ikke har bra kjøreegenskaper. Klart de har det.. Rart at f.eks en RS6 (tomatgir og st.vogn) klarer ringen på 8.20 mot E39 M5 som er 8.28.. Audi RS4 (2.7bi st.vogn) 8.25 og E46 M3 8.22 Greit at man syns at BMW har bedre kjøreegenskaper (det gjør jeg jo klart selv), men trenger ikke si at Audi sine er dårlige for det.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet September 3, 2007 Share Skrevet September 3, 2007 Kan du utdype hva du mener med å kjøre bedre? Hvis Audi´s reklame er korrekt har både den nye A4 og A5 en tilnærmet 50/50 vektfordeling og dette i kombinasjon med en bevisst satsing på innebyggede dynamiske egenskaper i chassis, understel og styregeometri burde gi gode resultater mhp. "fahrfreude" og muligheten for effektiv kjøring.... Reklamen er ikke korrekt. En A5 3.0TDI veier 58,4 % på forakselen (hvis jeg husker riktig). Det er også så mye vekt foran forakselen (80% av motoren ca) at den ikke vil være i nærheten av balansen i en BMW i høy hastighet, på grensen av veigrepet og ikke minst ved en kritisk unnamøver. Men ved lavere hastighet vil den føles kjempegod. Derfor mange tror Audi har bra kjøreegenskaper. Noe de egentlig ikke har. Ikke tro på det biljournalister som ikke kan kjøre bil skriver. En interesant observasjon jeg gjorde nå var å se at Audi faktisk har klart å montere bremsekaliperne på riktig sted denne gangen (noe BMW har hatt i alle år). Det er en liten detalj men viser at de tar kjøreegenskaper litt mer seriøst (mest mulig av vekta mellom hjulene). Har dere forresten ikke lagt merke til at Audi har stjålet BMW sin "knekk" på siden? Det samme har nyeste C-klasse. Ang. vektfordeling så har jeg forstått det slik at 50/50 fordeling hovedsaklig er det optimale for bakhjulstrekk og ikke forhjulstrekk (som vel bør ha litt mer vekt over forakselen). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet September 4, 2007 Share Skrevet September 4, 2007 Bare litt sammenligningsbilder, det er mye som de henter fra BMW her, men jeg holder fortsatt en knapp på orginalen jeg. De drar`n ikke så langt som kineser`n med den X5 look a like`n da Legg spesielt merke til hvor mere "klumpete" Audi`n ser ut. Det er dette jeg ikke liker med den nye fronten til Audi. Den ser for høyreist ut, om dere skjønner meg. I motor rommet mener jeg BMW fortsatt har store fordeler. Sjekk spesielt hvor mye lengre bak rekkeseksern er, i tilegg til at den trekker langt inn mot torpedoveggen, kontra den tverstilte V6 Maskinen Interiøret synes jeg er pent i begge bilene, og jeg kan ikke si at jeg savnet noe særlig da jeg hadde den store ære av å få testet 335d for kort tid siden. Men må nok innrømme at Audi`s valg av syntetiske stoffer føles noe bedre kontra BMW sine. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Energetic Skrevet September 4, 2007 Share Skrevet September 4, 2007 Så du har den troen som "BMW er best, fuck the rest"? Bra å si at Audi ikke har bra kjøreegenskaper. Klart de har det.. Rart at f.eks en RS6 (tomatgir og st.vogn) klarer ringen på 8.20 mot E39 M5 som er 8.28.. Audi RS4 (2.7bi st.vogn) 8.25 og E46 M3 8.22 Greit at man syns at BMW har bedre kjøreegenskaper (det gjør jeg jo klart selv), men trenger ikke si at Audi sine er dårlige for det.. For å si det sånn mistet jeg veldig mye respekt for Audi når de reklamerte for at den har 50/50 vektfordeling. Jeg så bilder av motorplasseringen og påpekte det blant annet her at det kunne umulig stemme og det viste seg at det ikke gjorde heller. Sentreringen av vekt er også dårlig. At de Audiene får bra tider på Nürburgring viser bare at det fortsatt er mye å hente på å finjustere biler med bakhjulsdrift, 50/50 vektfordeling og bedre sentrering av vekta. De vil alltid være bedre hvis bilen er like bra ellers. Jeg misstenker at Audi har gjort veldig bra arbeid med hjulopphenget. Blandt annet har RS4 dobble triangelarmer bak (har A4 dette? neppe). Dårligere biler kan også gå veldig fort. Kommer helt ann på hvor store sjangser sjåføren tar. Audi har blitt ett veldig populært merke for "kule" og trendy folk mens BMW har blitt mindre populært. Og jeg har mange venner som liker Audi og ikke liker BMW. Felles for disse er at de har null teknisk innsikt og null greie på biler. For meg er Audi blitt noe fullstendig "fake". Jeg mener at grunnkonstruksjonen er langt fra sportslig og det sportslige imaget passer ikke. Det er ingen dårlig grunnkonstruksjon for en familiebil som Toyota Avensis eller VW Passat men for å være den mest sportslige bilen i mellomklassen som Audi påstår den er er den dårlig. For å være en verdig motstander mot BMW er den for dårlig. Er en fornærmelse mot BMW å kalle den en konkurrent. Det er ikke fuck the rest, det er fuck Audi! Hvorfor betale mer for en oppjåla Passat? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Energetic Skrevet September 4, 2007 Share Skrevet September 4, 2007 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå