Fredrik Skrevet September 1, 2007 Skrevet September 1, 2007 Jeg kommer aldri til å kjøp en brukt bil jeg vet har vært kjørt som demobil, leiebil, pressebil, firmabil hos forhandler eller annet. Den skal i såfall være mye billigere enn tilsvarende "normale" biler på markedet. Regn med at de fleste tenker det samme. Greit nok at man kanskje sparer en del på å kjøpe den, men bruktverdien er lavere. Jeg ser ingen problemer med å evt. kjøpe en firmabil av en nybilforhandler i motsetning til å kjøpe en bruktbil generelt. De fleste firmabiler i dag er leasingbiler og de er generelt godt vedlikeholdt da alle parter i avtalen har en fordel av at akkurat det er i orden. Leasingkontrakten beskriver dette grundig og i tillegg avregnes evt. ekstraordinær slitasje og skader ved innlevering av bilen. Ofte kan man få meget fordelaktige tilbud om kjøp av bilen ved innlevering... noe mange benytter seg av... ergo blir de fleste leasingbiler tatt godt vare på. Firmaer som ikke benytter seg av en leasingavtale kjøper bilene selv og akkurat det er uvanlig i dagens marked med mindre det handler om spesielle biler og/eller nettopp nybilforhandlere. Man skal også huske på at bilimportører og nybilforhandlere har mange andre faggrupper enn de man møter i showrommene, kundemottaket og på verkstedet. Det jobber også kontorfolk, reklamefolk, økonomer... ja sogar jurister i tilknytning til de litt større bilforhandlerne/bilimportørene. Jeg tror derfor ikke at man begår en større risiko ved å kjøpe en firmabil av en autorisert nybilforhandler enn av et hvilket som helst annet firma eller privatperson... så lenge det er snakk om et velrenomert firma og man ellers sjekker de ting som bør sjekkes i forbindelse med et kjøp av en brukt bil. Merk at jeg skiller mellom nybilforhandlere og bruktbilforhandlere som f.eks "Ærlige Johnny´s bilsalg AS" vis a vis den lokale bensinstasjonen... nybilforhandlere omsetter evt. firmabiler i første ledd... i motsetning til bruktbilforhandlere som omsetter bruktbiler som sirkulerer i markedet. Det siste er noe helt annet og der kan man knapt snakke om firmabiler slik man normalt forstår begrepet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå