Gå til innhold

325 vs. 525


Ad|oS
 Share

Anbefalte innlegg

Som så mange andre unge bilbrukere vil jeg ha sprekere bil (har nå E36 320i). Da en del av mine "artsfrender" har en tendens til å parkere bilene i diverse fjellvegger ol. blir det veldig dyrt å forsikre f.eks. en 325. En 323 eller 328 er selvfølgelig et bra alternativ, men da disse er mye nyere gjør dette at prisen øker betraktelig.

Har vært inne på tanken å kjøpe en lovlig ombygd bil og forsikre den som det den var før, men da jeg egentlig ikke vil ombygd bil bringer det meg over til mitt det egentlige tema.

Jeg har en stund sett på 525 (E34) i stedet for 325 (E36), og prisen er jo ikke så ille. Da jeg starter på 20% bonus hos forsikringsselskapet tør jeg ikke tenke på prisen for en 325, mens en 525 slipper jeg unna med under 7.000 (16.000km kjørelengde, delkasko).

Tilbake til selve bilene. Man taper litt over halv-sekundet på 0-100, og selvfølgelig hvertfall tilsvarende oppover da 5-serien er tyngre. Men hvordan er bilens kjøreegenskaper utover rett-frem-egenskapene? Vil tro 5-serien vil føles tyngre i svingene, henger litt dårligere og ikke er like kjapp som 3-serien, men er det egentlig så mye? Hvis man setter på noen kvalitetsdempere/fjærer på den vil man jo rette veldig opp i dette, vil man ikke?

Jeg er ikke noen baneracer, men synes jo det er greit at bilen har bra kjøreegenskaper når det trengs! Dessuten, hvor mye bedre plass er det i en femmer i stedet for en treer?

Håper noen som har kjørt begge delene med noenlunde lignende "oppsett" kan svare meg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 føles langtfra så sportslig på veien som E36. Ekstra vekt har nok noe av skylden men understellet er først og fremst satt opp for mer komfort. Tror ikke du klarer å maskere det vekk med nye dempere og fjærer hvis "sportsbil" er ditt mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig foretrekker en e34 foran en e36. E36'n virker mer nervøs på veien. Sikkert fordi den har en del mindre vekt. Har prøvekjørt en del slike 3-serier og kjører selv e34. Den er senket med 30mm senkefjærer og nye dempere. Klart man merker at det er ekstra vekt som skal rundt svingene, men føler meg på en måte tryggere i en e34. Ligger godt på vegen og virker som den er mer stabil i høye hastigheter.

litt bedre plass i en e34.

Det er ikke så store forskjellen mellom en 525 12v kontra 520 24v.

520'n kjører ikke fra, men ligger ganske tett etter.

Jeg hadde valgt en 525 24v :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen baneracer, men synes jo det er greit at bilen har bra kjøreegenskaper når det trengs!

Når trengs det? Alle BMW-er (og alle kia for den del) har bra nok kjøreegenskaper for vanlig vei. :wink:

Joa, det kommer da helt ann på hvilken bil det er. Kan ikke si at en orginal E30 har de beste kjøreegenskapene om man ligger i 50 eller 100, uansett så vrir alt seg i svingen å responsen er til å telle med 10 fingre å ti tær.

Jeg har kjørt E30 100% orginal og "modifisert" å vil si at kjøreegenskapene er trist ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd-M:

Målet er absolutt ikke noen sportsbil, da er det M man bør ha. Lurer bare på hvor mye "løsere" denne føles i forhold til E36. Er ikke meningen å ha en banebil, bare "vanlig" bil som det faktisk er mulig å kjøre litt hardt med når man får lyst...

benger:

Er ikke så bevandret når det gjelder motor på 5-serie, men regner med 525 12v er den som kom før 91, altså med 170hk. Planen er uansett å kjøpe bil fra 91 eller nyere.

hagenisse:

Med bra kjøreegenskaper mener jeg at de er egnet for litt hard kjøring. Langt fra alle biler som er like koselige å kjøre fort i svinger med...

kvalaracing:

Skinn eller sportsseter er et must uansett har jeg funnet ut. Hovedgrunnen for at jeg i det hele tatt vurderer E34 i stedet for E36 er alle de lappene jeg sparer på forsikring (nærmere 10 i året?).

Stuff04:

Blir nok ikke mer enn 50-70 et sted vil jeg tro. Er student, så begrenset hvilke midler man har... 540 blir nok litt for dyrt. Ja, man kan få en 540 for den prisen jeg har satt av men den har utstyr og km-stand deretter. 535 har jeg også sett litt på, men er litt skeptisk da jeg synes den drikker litt mye bensin. Vet den bare bruker 0,15 enn en 2,5-liter, men blir fort penger det også...

ingard:

325 er nok kanskje litt artigere da den er litt sprekere, men veier egentlig dette opp mot forsikringssummen+++?

Er en del som sier E34 er mer behagelig å kjøre. Hva legger dere egentlig i det? En E36 med "mykt" oppsett vil jo føles mer behagelig å kjøre enn en mer racingoppsatt E36 med knallharde demping under langkjøring, men motsatt på f.eks bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle ha Bmw var jeg ute etter E36 med M50 2,5 liter,men var ikke store utvalget så det ble E34. Fikk tak i en damekjørt en med mye ekstra som diffbrems,servotronic,elektriske vinduer foran og bak,takluke,2 soners klima,elektriske seter,men ikke skinn desverre. Har ikke angret på at det ble E34.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en E36 325iA og har kjørt en del i min svogers E34 525iA(dog en stund siden). 5eren oppleves nok både litt slappere og mindre tight. Dette kommer jo selvfølgelig veldig ann på vedlikehold når vi snakker så gamle biler, men tror 525en var veldig bra holdt. 5eren er nok en langt bedre cruiser enn 3eren. Og siden jeg bruker bimmeren min mest til langturer så burde jeg vel egentlig kjøpt en 5er...? Neste gang vurderer jeg sterkt en SKIKKELIG cruiser, nemlig E38 7er. Gjerne med V8 eller V12 :-) Der snakker vi mye bil for pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har hatt en 325 e36 og har nå en 540 e34. Begge helt original, med manuell kasse og begge har/hadde omtrent samme km stand.

E36en har sporstligere kjøreegenskaper.

Styringen er mere presis . E36 har tannstang, mens e34 har snekkestyring. Responsen ellers fra bilen føles også litt mere direkte på e36. E34 er nok satt opp litt mere mot komfort, og det merkes at bilen er større/tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare skyte in med å si at de eneste som har 325 i dag.. er de som virkelig VIL ha en 325..

VILLE ha en 325i. Og da kom forsikring der etter... Må bare bite i det sure eplet.. Er vel kanskje den dyreste bilen å forsikre av dem alle i forhold til reell verdi...

Den er dyrere enn dama. Den er ikke like komfortabel. Og den er definitivt mer slem mot meg (risikere bot osv) enn dama mi er...

Men jeg elsker den.. jeg ELSKER den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...