Toro Skrevet September 14, 2007 Share Skrevet September 14, 2007 I forhold til den farten han har hatt (180) i den 70 sona, så håper jeg det blir LENGE til han får igjen lappen sin. Har INGENTING på veiene å gjøre. Tenk om han hadde kjørt i hjel noen. Er jo bare flaks at sånt ikke skjer. Håper det følger med en fengselsstraff på det som måtte komme for denne kompisen din. UHØRT å be om råd i slike saker. Er du tøff nok til å kjøre i 180 , så er du jaggu tøff nok til å ta straffen også. Sånne kommentarer skjønner jeg ikke vitsen med. Hylland ber om råd, og trenger neppe å høre sånn drittslenging fra en umyndig person som deg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmsport Skrevet September 14, 2007 Share Skrevet September 14, 2007 Skjema stemmer 100% ! Har vært borti den greia der selv en gang! Husk at du får tillegg på den tida der om du f.eks. har prikker på førerkortet fra før.. Dette vet jeg godt.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bygge om t 325 Skrevet September 14, 2007 Share Skrevet September 14, 2007 har han godtatt førerkort beslag er d bare og glømme!mista han lappen i 6måna!har ikke han skreve under på noe papir kan han hente lappen me snuten 3uke fra den daton han blei fratatt den!d er d som er sant!men som dere vet,så høre du ikke fra dem før d har gått 18daga Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aroid Skrevet September 14, 2007 Share Skrevet September 14, 2007 Har du hørt om www.lovdata.no Må jo være bedre å la kompisene dine søke seg frem til sine straffbare forhold der , enn å spørre på et medlemsforum for et bilmerke. I forhold til den farten han har hatt (180) i den 70 sona, så håper jeg det blir LENGE til han får igjen lappen sin. Har INGENTING på veiene å gjøre. Tenk om han hadde kjørt i hjel noen. Er jo bare flaks at sånt ikke skjer. Håper det følger med en fengselsstraff på det som måtte komme for denne kompisen din. UHØRT å be om råd i slike saker. Er du tøff nok til å kjøre i 180 , så er du jaggu tøff nok til å ta straffen også. Og bare for å svare på spørsmålet ditt. Han kan IKKE kreve noenting , ihvertfall ikke tilbakelevering av lapp. Hvor teit går det an å bli. Vist man skal skriv sånt skal man heller lett var å skriv. Kua har vært kalv den også. noen tester ut sine grenser av og til. sånn har det vært siden vi for etter dyr med pil og bue og grå stein. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jolly Skrevet September 14, 2007 Share Skrevet September 14, 2007 Hylland ber om råd, og trenger neppe å høre sånn drittslenging fra en umyndig person som deg! Ber om råd?? Både du - Hylland og jeg vet nøyaktig hvor han skal henvende seg for å få det rådet som er riktig. Det er hos den bemyndigede enhet som holder tilbake eller har beslaglagt førerkortet. Så enkelt er det. Drittslenging er det ikke i det hele tatt. Det er en mening fra min side om hva jeg mener om folk som kjører i 180 i 70 sona. Ingen , ikke du ihvertfall , skal få meg bort fra den innstillingen. Det er rett og slett horribelt. Hadde en av mine gjort dette , så hadde beslagleggelsen av førerkortet blitt motatt med velsignelse. Umyndig person....? Ja den var god. Har vært myndig siden 1978. I mitt daglige virke , så ser jeg desverre mye av hva fart kan gjøre med mennesker. Uvettig kjøring bør aldri bli legalisert. Aldri. Dette betegnes som uvettig kjøring. Det er dette jeg reagerer på. Er en grunn til at det er 70 sone. Se om du greier å lese hele dette , uten å miste konsentrasjonen. En fører ønsker normalt å komme fra A til B med så lite tidsforbruk som mulig og med en rimelig følelse av sikkerhet under reisen. De fleste førere veier tidsforbruket mot sikkerheten for seg selv og andre trafikanter. I denne avveiningen inngår faktorer som veggeometri, føre- og lysforhold, trafikkmengde, bilens egenskaper, egne ferdigheter og motiver, ulykkesrisiko og sannsynligheten for politikontroll (Glad med flere 2002). Mange førere har en urealistisk tro på at de kan mestre bilen ved langt høyere fart enn den skiltede fartsgrensen. Dette gjelder særlig unge og uerfarne førerne, som har en tendens til å overvurdere egne evner og undervurdere farene i trafikken (Johansson 1982, Spolander 1983, Rumar 1985). Hvis bilførere fritt kunne velge fart, ville mange trolig valgt en høyere fart enn de gjør i dag. I praksis er det store forskjeller i den fart som ulike førere velger under de samme ytre forhold. Høy fart og stor fartsvariasjon øker sannsynligheten for ulykker og alvorlige personskader fordi kravene til trafikantenes observasjons- og reaksjonsevne øker, og fordi bremselengden øker proporsjonalt med kvadratet av hastigheten. Dessuten øker risikoen for dødelige skader med fjerde potens av den hastighetsendring kroppen utsettes for i en ulykke. Det betyr at ved enhver fartsøkning øker dødsrisikoen langt kraftigere. Høy fart øker energiforbruket og utslippene av forurensende avgasser. Støynivået fra trafikk øker også med økende kjørefart. Generelle og spesielle fartsgrenser skal angi grensen for høyeste lovlige kjørefart på en vegstrekning. Fartsgrenser fastsettes ideelt sett som et kompromiss mellom hensynet til framkommelighet for de kjørende og hensynet til sikkerhet og miljø både for de kjørende og andre som ferdes langs vegen. Dette er faktaopplysninger som desverre ikke kan bestrides. Moral ? Nei ! Fakta ! Jeg mener fortsatt at kjøretillatelse skal innskrenkes til null ved slike overtredelser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toro Skrevet September 14, 2007 Share Skrevet September 14, 2007 Myndig i 1978 sier du? Da burde du holdt deg for god til å komme med slike unødvendige kommentarer. Du er like umyndig som alle oss andre når det gjelder denne saken! Greit nok at det er uforsvarlig å kjøre i 180kmt, men det tror jeg denne personen har fått erfare alt, så tviler på at han trenger å høre slike uttalelser fra en utenforstående person som deg. Dette er da et forum som omhandler bil, såvidt jeg vet så går også førerkort innunder det samme, så Hylland har vel sin fulle rett til å spørre om råd her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 14, 2007 Share Skrevet September 14, 2007 Myndig i 1978 sier du? Da burde du holdt deg for god til å komme med slike unødvendige kommentarer. Du er like umyndig som alle oss andre når det gjelder denne saken!Greit nok at det er uforsvarlig å kjøre i 180kmt, men det tror jeg denne personen har fått erfare alt, så tviler på at han trenger å høre slike uttalelser fra en utenforstående person som deg. Dette er da et forum som omhandler bil, såvidt jeg vet så går også førerkort innunder det samme, så Hylland har vel sin fulle rett til å spørre om råd her! Dette er et diskusjonsforum og da er man ikke nødvendigvis enige om alt. Jeg er tilbøyelig til å være enig med Jolly i denne saken... selvom formen på hans innlegg ikke helt er min stil. Det er direkte umodent å kjøre i slike hastigheter på norske veier... og det er direkte umoralsk og ikke så rent lite egoistisk å be om råd som evt. kan medføre en redusert straff hvis man har vært så heldig å bli stoppet av politiet. Jeg skriver heldig fordi alternativet er grusomt for alle parter... slik kjøring vil gå galt før eller senere og da er resultatet død og/eller lemlestelse. Det har vært flere tilsvarende tråder her inne der unge menn sutrer og ber om råd i ettertid fordi de har blitt fratatt/dømt lappen pga. råkjøring. I min verden forteller dette at vedkommende ganske enkelt ikke forstår alvoret i saken og at de utrolig nok oppfatter politiet som problemet i saken. Det er i aller høyeste grad å rette baker for smed.... politiet gjør bare mer eller mindre godt hva som er deres oppgave... problemet er råkjøreren. Ta straffen som en mann... er man med på leken får man tåle steken... og kan man ikke det har man intet på veiene å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikke1981 Skrevet September 14, 2007 Share Skrevet September 14, 2007 Om han ikke samtykker førekort beslag,og nekter for det han har gjort ! Så kan du faktisk i værstefall bare få lengere sperrefrist! Dem har jo han på film likevel. Og filmen sitter dommern i retten å ser på.Når han leser opp for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jolly Skrevet September 14, 2007 Share Skrevet September 14, 2007 Fredrik Mod. Du fikk sagt det ! Bra ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet September 14, 2007 Share Skrevet September 14, 2007 Fredrik, du imponerer like mye hver gang du lirer av deg et innlegg:P...blir lamslått av din voksne måte å gjengjelde eller kommentere en sak..har aldri sett deg skrive ett innlegg under 50 linjer hehe, du er så fet mann! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristian08 Skrevet September 14, 2007 Share Skrevet September 14, 2007 Etter å ha lest det jolly og Fredrik skrev, så skammet jeg meg faktisk over alle de gangene jeg har kjørt over fartsgrensa. Å få kjæft fra dere ville svidd kraftig. Ikke fordi det er fælt å få kjæft, men fordi dere har så ufattelig rett. Støtter både jolly og Fredrik 100% her. Kunne ikke sagt det bedre om jeg så satt med tyskordboka mi Lenge leve den eldre garde Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet September 17, 2007 Forfatter Share Skrevet September 17, 2007 Klart han har kjørt altfor fort forhold til lovlig angitt hastighet... Klart at han burde mistet lappen for lenge sida... Klart at det er bedre å få bot og miste lappen enn å køyre på nokon å drepe dei... At han sutrer og ber om råd er å sette det litt på spissen Fredrik. Det dykk kommenterar er kun det at han køyrte fort og at det er så dumt osv. Klart det er dumt, det er me alle einige i. Eg synest sjølv at det er idiotisk, men eg køyre sjølv fort av og til. ALLE har kjørt fortare enn fartsgrensa og det er ikkje noko å diskutera. Vedkommande som denne saken omhandla har ein bil som det ikkje er spart ei krona på. KNALLGODE bremser, dekk, understell osv osv. Bilen er rett og slett bygd for fart! Eg seie ikkje at han derfor kan køyre så fort osv, men eg seie at det er kanskje tryggare å køyra i 180 med ein sånn bil, enn i 140 med ein anna ein??? Sjå på alle bilane som ungdommen køyre rundt i. Det fins vanvittig mange bilar som aldri burde vært kjørt i 140 eigong, men blir dei det? JA! Sitat jolly "Både du - Hylland og jeg vet nøyaktig hvor han skal henvende seg for å få det rådet som er riktig. Det er hos den bemyndigede enhet som holder tilbake eller har beslaglagt førerkortet. Så enkelt er det. " Det er vel derfor ein er medlem av forum osv? Ein må kunne spørre om råd osv... Du har jo sjølv spurt om diverse råd angåande bil og bilrelaterte ting!!! Ser ein på måten du jolly skrive på, så står det i sterk kontrast til det at du er 38år... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
antiloop Skrevet September 17, 2007 Share Skrevet September 17, 2007 Hvis han var 18 i 1978 så tror jeg du må ta å regne en gang til på alderen han har i dag Hylland.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 17, 2007 Share Skrevet September 17, 2007 Klart han har kjørt altfor fort forhold til lovlig angitt hastighet... Klart at han burde mistet lappen for lenge sida... Klart at det er bedre å få bot og miste lappen enn å køyre på nokon å drepe dei... At han sutrer og ber om råd er å sette det litt på spissen Fredrik. Det dykk kommenterar er kun det at han køyrte fort og at det er så dumt osv. Klart det er dumt, det er me alle einige i. Eg synest sjølv at det er idiotisk, men eg køyre sjølv fort av og til. ALLE har kjørt fortare enn fartsgrensa og det er ikkje noko å diskutera. Vedkommande som denne saken omhandla har ein bil som det ikkje er spart ei krona på. KNALLGODE bremser, dekk, understell osv osv. Bilen er rett og slett bygd for fart! Eg seie ikkje at han derfor kan køyre så fort osv, men eg seie at det er kanskje tryggare å køyra i 180 med ein sånn bil, enn i 140 med ein anna ein??? Sjå på alle bilane som ungdommen køyre rundt i. Det fins vanvittig mange bilar som aldri burde vært kjørt i 140 eigong, men blir dei det? JA! Sitat jolly "Både du - Hylland og jeg vet nøyaktig hvor han skal henvende seg for å få det rådet som er riktig. Det er hos den bemyndigede enhet som holder tilbake eller har beslaglagt førerkortet. Så enkelt er det. " Det er vel derfor ein er medlem av forum osv? Ein må kunne spørre om råd osv... Du har jo sjølv spurt om diverse råd angåande bil og bilrelaterte ting!!! Det er dessverre åpenbart flere ting du ikke forstår i denne sammenhengen Hylland. Hvorvidt man har en ny dyr bil eller en billig gammel bil spiller knapt noen rolle hvis man kolliderer i 180 Km/t eller mer generelt i hastigheter over 100 Km/t. Den kraft bilens masse utløser ved en kollisjon i slike hastigheter er totalt ødeleggende og man har evt. kun et utrolig hell hvis man overlever. Ingen alminnelige biler kan konstrueres for å klare direkte kollisjoner i slike hastigheter... ikke uten et forsterket karosseri, helbur, racingstoler med firepunktseler etc. ... og knapt nok da heller. Hvorvidt du eller andre kjører fort av og til er bestemt intet fornuftig/logisk argument i denne diskusjonen... og at du bruker deg selv som et slags eksempel i så måte viser bare at du heller ikke forstår alvoret i saken. Husk at du ikke er alene i trafikken og at dine medtrafikkanter (biler, syklister, gående, barn) ikke forberedt på at du leker kjekkas i trafikken... voks opp og vis hensyn til dine medmennesker. Jeg kan kun stå inne for mine egne meninger, men jeg mener ikke at vi hverken bør eller skal diskutere hvordan man evt. får en redusert straff hvis man har blitt tatt for å kjøre for fort. Loven og hensikten med loven er ikke til å misforstå... og den følger vi her inne også. Prosedyrielle feil/mangler fra politiets side... likeledes en generell diskusjon vedr. norske fartsgrenser i alminnelighet er imidlertid en annen sak og dermed en annen diskusjon vi selvfølgelig bør ta. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet September 17, 2007 Share Skrevet September 17, 2007 Helt uinteressant om bilen har gode dekk,bremser osv Tenk deg reaksjonstida i den hastigheten og kor langt bilen flytter seg FØR han i det heile har berørt bremsepedalen!!! Eg er yrkessjåfør og køyrer trailer,så eg har sett og opplevd mykje galskap på veiene desverre.... Så viss han ikkje får straff som svir,er det vel liten sjangs for at han lærer er eg redd..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå