BreitBau Skrevet September 17, 2007 Share Skrevet September 17, 2007 Syns det her blir fælt OT når flere og flere innlegg vrir over på de moralske og etiske perspektivene av livet... For det første.. Fredrik.. Jeg skjønner GODT hvorfor du er moderator.. Du KAN det her.. Alltid nøytral og faktabevisst på en måte som støter færrest mulig.. Så til hensikten bak MITT innlegg.. Folkens.. Det her er ett forum.. Og det er ett av de ALLER største forumene som driftes i Norge. Desverre har jeg i senere tid lagt merke til at kvaliteten på forumet har gått kraftig ned. HVOR mange ganger må jeg se innlegg om KOED.dk, riktig lufttrykk, motorolje osv? Jeg ser de hver uke.. Folk spør, og spør om igjen.. Noenganger kan det grense til spamming av forumet. Folk blir lei, og det er nettopp slike ting som ødelegger for alle... Jeg tror ikke det er brukerene av forumet sin skyld alene for at det er slik. Antallet innlegg på forumet nå, kombinert med uvettige overskifter og KONSTANT O.T. på trådene gjør at det er vanskelig (med stor V) å finne frem her inne.. Jeg har brukt forumet i over 1 1/2 år.. og fortsatt ikke helt skjønt dette med søk.. Noenganger går det greit, andre ganger går det ikke i det hele tatt, eller så finner jeg KANSKJE svaret på side 75 av 132.. De "lærde" svarer sjelden her inne.. De har sett topicen før, igjen og igjen, og tar seg ikke lenger bryet med å svare.. De virkelig GODE svarene fins langt tilbake i tid.. Det har jeg erfart selv.. "Seek, and you will find" Når det kommer til meningen bak Hyllands innlegget, var det slettes ikke om noen hadde noen moralske innspill i.h.t. det etiske ved å kjøre fort på norske veier.. Det var ikke hans ønske å få ett spørsmål om HVORFOR det alltid er "pappa Hylland" som må ordne opp.. Det var heller aldri hans intensjon å sitte å svare for seg på hvorfor i all verden ting har blitt som de ble. Og motivene bak dette osv.. ALLIKEVEL, i den senere tid begynner det å bli usaklig mange O.T. diskusjoner i trådene.. Folk begynner å miste interessen for forumet fordi de får KJEFT og blir stilt opp i hjørnet av folk med andre etiske og moralske verdier.. Hvis jeg sier jeg er kristen og stolt av det, i en tråd som omhandler hvor rask akselerasjonen på en m50b25 er, så får jeg vel en HEL********** kjeftesmelle fordi ENKELTE mener det er teit å tro på Gud.. Heldigvis har vi holdt oss unna slike diskusjoner ved å tviholde på regelen om at det er ett bilforum. Desverre diskuteres det i opp og i mente om ting som omhandler fart, risiko osv.. Jeg er LEI av å lese innlegg der folk får krass kjeft fordi de ikke "skjønner moral og etikk", og andre sine liv, og bla bla bla.. Du hadde garantert ALDRI sagt det på denne måten om du hadde møtt personen ansikt til ansikt.. Kanskje det alt i alt kommer ned til at vi har glemt å respektere hverandre på dette forumet? Det er lettere å slenge ut ett FYSJ, om noe du ikke liker, i stedet for å forumlere det litt annerledes som: "spesielt valg av vinge, bryter kanskje litt med helheten?" Det er lettere å si: " du er så jævli dum du, fordi du kjører i 150 km/t på norske riksveier, tenker du BARE på deg selv? Danger danger" i stedet for å si: "må si jeg syns det virker litt uansvarlig å kjøre så fort. Det fins flere ting mellom himmel og jord som ikke kan kontrolleres.. Elg for eksempel, eller små barn" Jolly: Du sier at om det hadde vært en av dine, så hadde du vært glad til om politiet hentet sertifikatet dems.. Jeg håper for din del at du er en person som heller legger vekt på å forebyggende arbeid, og tar deg tid og bryet med å fortelle hvorfor. Istedet for å være typen som står i døra, er sinna, og kjeftesmeller og kjenner skadefryd for det som er skjedd.. Slik reaksjon fremkaller ofte mindre forståelse enn ett enkelt: "dette hadde vi jo snakket om! Jeg er så skuffet over deg akkurat nå." Jeg antyder ikke at du er av den første typen, men slike foreldre finnes det desverre mange av.. Jeg er glad jeg har den faren på 47 år som jeg har. Til alle på dette forumet: Jeg håper dere alle er mer respektfulle og mindre tøffe i virkeligheten, ellers skal jeg ALDRI på bimmer treff.. Tar DU poenget? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 17, 2007 Share Skrevet September 17, 2007 Teddysen: Jeg tar faktisk ikke helt poenget i ditt innlegg, men jeg respekterer dine meninger og det er meget bra at du lufter dine synspunkter på en sakelig måte. Først og fremst vil jeg påpeke at jeg absolut kan være skarp i kantene og jeg er hard mot de harde... kanskje for hard noen ganger og det beklager jeg naturligvis. Det kan imidlertid være utfordrende å være administrator/moderator... spesielt når man selv begynner å bli lei av at de samme temaene vender tilbake hele tiden. Vi må/bør lese det meste som skrives her inne og det er naturligvis ikke alltid like interessant. Jeg tror dessverre at vi må leve med at mange av diskusjonene og spørsmålene går i reprise... vi er ikke en homogen gruppe mennesker... både interesser, alder, sosial status og ikke minst livserfaring varierer stort her inne. Så til Hylland´s innlegg... som jeg velger å dele opp i to kategorier. Den første delen er en slags innledning der han forteller bakgrunnen for at hans venn ble stoppet av politiet. Vi får bl.a vite at vennen har kjørt i 180 Km/t i en 70 sone, men ble til slutt målt til 120 Km/t. Denne informasjonen bør og skal man etter min oppfatning ha en mening om. Det er for grovt til å passere uten kommentarer... uansett hva Hylland eller enkelte av dere andre mener. Den andre delen av Hylland´s innlegg er selve spørsmålet som kort fortalt handler om hvor lang tid det maksimalt må gå fra beslaget av førerkortet til man evt. blir innkalt til et forhør. Dette er absolut et relevant spørsmål og jeg mener at "jolly" faktisk svarte på spørsmålet (kanskje på en litt firkantet måte) ved å si at Hylland´s venn naturligvis burde henvende seg direkte til politiet. Det er vel imidlertid dette som er akilleshælen for Hylland´s venn... politiet er trolig de siste han ønsker å snakke med nå og han håper vel inderlig på at en evt. foreldelsesfrist skal redde ham. Slik er det naturligvis ikke i så grove tilfeller som dette med mindre politiet ikke har gjort en prosedyriell feil som f.eks at selve målingen er gjort på en gal måte eller at det kan stilles spørsmål ved måleresultatene. Jeg er forøvrig ikke enig i at kvaliteten på trådene/diskusjonene var bedre før... heller tvert imot (ta et søk så finner du hurtig ut at jeg har rett). Det som imidlertid er et faktum er at kvaliteten varierer og går i bølger. Folk kommer til og forlater oss igjen... kanskje fordi de går lei eller kanskje fordi de har kjøpt et annet bilmerke. Vi har imidlertid ganske mange gamle forumtravere og noen har vært med helt siden 2003 (hagenisse, Mr. Stream, antiloop m.fl) og det er etter min mening ganske imponerende. Ellers er jeg helt enig med deg i at man skal være sakelig når man er uenig i eller ønsker å kritisere det som kommer frem under en diskusjon. Det er viktig å skille sak og person... og fornermende personkarakteristikk slår vi da også uten pardon hardt ned på. Vi må imidlertid ikke glemme at dette er et diskusjonsforum og da er vi naturligvis ikke alltid like enige. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet September 17, 2007 Share Skrevet September 17, 2007 Fredrik! Det er tidenes beste signatur! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet September 17, 2007 Share Skrevet September 17, 2007 Fredrik! Det er tidenes beste signatur! Den er sinnsykt bra, og ble faktisk litt overrasket når jeg så den i Fredrik sin signatur.. Gammel gris? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 17, 2007 Share Skrevet September 17, 2007 Hagenisse og R Andersen: Hehehe... det er iallefall tidenes danske sjekkekommentar. Jeg testet den på min bedre halvdel og den virker som den skal for å si det på den måten... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet September 17, 2007 Share Skrevet September 17, 2007 Fredrik Jeg syns du gjør en god jobb.. Når det kommer til mitt innlegg ble det vel kanskje litt fler enn ett poeng.. I hovedtrekk: * Jeg syns forumet har fått en "krassere" tone. Fler og fler går bort i fra normal folkeskikk, og kommer ofte med særdeles krass kritikk av andre personers holdninger og meninger, noe jeg vet 99% av oss ALDRI hadde lagt frem på den måten ved ett møte face to face. * Stadig oftere går det off-topic. Det er greit med hyggelige kommentarer og tips og spørsmål. Men når hele tråden dreier over til å bli ett tema om holdninger, etikk og moral så blir det tåpelig.. Dessuten, om du føler for å kritisere, henviser jeg til punktet ovenfor. * Søk funksjonen.. Ofte føler jeg søk funksjonen blir utelatt. Jeg aksepterer at vi for all fremtid vil oppleve å få spørsmål om KOED.dk eller motorolje eller lignende... For det første burde det vært en avklarende oppsummerende tråd om KOED.dk på menyen ved siden av her. Dessuten kan jo alle bli flinkere til å søke. Problemet "du" har er sannsynligvis ikke one of a kind, om du da ikke har relativt ny bil. Personlig syns jeg søkefunksjonen er tung og vanskelig.. Og med alt for mange tråder om de samme problemene, er det vanskelig å "finne frem". Blir liksom en ond sirkel. Du søker, finner ikke noe konkret, og spør igjen, som fører til at det nok engang blir flere tråder. * Moral og etikk, interesser, synspunkter og holdninger. Som Fredrik sier.. Det er ett diskusjonsforum.. Men kan aldri huske å blitt medlem av ett drittslengings og kjeftesmelle forum.. Folk får kjeft.. Tildels MYE kjeft.. Blir trengt opp i hjørnet og må forklare seg for de holdninger og synspunkter de har. Jeg syns ikke vi skal praktisere "gapestokk-praksis" når folk har skrevet eller gjort noe de kanskje burde latt være.. Hvis vi holder oss innenfor denne trådens topic, og ser rundt i de forskjellige andre trådene, finner du fort ut at noen tråder er av typen: "Aldri innrøm noe, purken er svin.. Urettferdig osv..." Mens andre tråder kan være: "jævla idiot, uforsvarlig.. Brenn i H***** og sånne folk som deg skulle aldri fått kjøre bil.." Henviser her til det øverste punktet, forrige innlegg, og ellers også normal folkeskikk og hensyn ovenfor andre mennesker.. Syns det er unødvendig at Hylland får en kjeftesmelle fordi han prøver å gjøre vennen sin en (bjørne)tjeneste.. Nå var det nå A.L.D.R.I. Hylland som kjørte for fort.. Allikvel må han forsvare seg og hans venn, mot krass kritikk (noe som selvfølgelig er hans eget valg).. Håper det var oppklarende.. Tror de fleste her vet hva jeg snakker om.. Det kan jo ikke være slik at vi får kjeft fra halve forumet, når vi ytrer påstander og meninger.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet September 17, 2007 Share Skrevet September 17, 2007 For det første burde det vært en avklarende oppsummerende tråd om KOED.dk på menyen ved siden av her. . Det blir nok litt feil i forhold til våre annonsører. Koed er ikke annonsør på Bimmers lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 17, 2007 Share Skrevet September 17, 2007 Teddysen: OK... nå forstår jeg bedre hva du mener. Du mener at tonen i enkelte av svarene til Hylland føyer seg inn i et slags mønster som etterhvert preger forumet... der tonen i svarene av og til er krasse og avvisende. Etter å ha tenkt meg litt om tror jeg at du har rett i det du påpeker og jeg tar ditt poeng til etterretning. Jeg vet imidlertid ikke helt hvordan vi skal unngå slike innlegg uten å komme med en advarende pekefinger hele tiden... har du et forslag ? Et annet aspekt er at tonen i samfunnet generelt bare blir hardere og hardere... og at det kanskje gjenspeiler seg i et åpent forum som dette (de sliter med det samme i BMWCCN´s forum). Folk har ganske enkelt ikke hverken tålmodigheten eller den omtanke for hverandre som var tilfellet bare for noen få år siden. Det er med andre ord ikke nødvendigvis innholdet i enkelte av svarene til Hylland som er problemet, men derimot formen eller tonen som er problemet. Akkurat det var jeg vel evt. såvidt innom i mitt første innlegg i tråden, men jeg burde kanskje ha vært litt mer tydelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet September 17, 2007 Share Skrevet September 17, 2007 Folk får kjeft.. Tildels MYE kjeft.. Blir trengt opp i hjørnet og må forklare seg for de holdninger og synspunkter de har. Jeg kjenner meg ikke igjen her.. Hva gjelder dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kuanov Skrevet September 17, 2007 Share Skrevet September 17, 2007 Har ein venn av meg som mista lappen for 15dager siden. Han vart målt av en sivilbil som låg bak og filmet han lenge. Snittfart 120km/t i 70sona.Tingen er: Han var oppe i 180km/t, men vart målt til 120km/t i 70sona. Han har fortsatt ikkje høyrt noko og dette er 15 daga sida eller noko sånt. Var det ikkje noko regel om at dersom ein ikkje hørte noko innan 21 dagar, så var det berre å kreve lappen tilbake? på forhånd takk Hei:) Om din venn ikke skrev under, og ikke godtok beslagleggelse, så må politiet behandle saken innen 3 uker. Hvis de ikke har behandlet saken innen 3 uker, så har de ikke rett til å holde beslag på sertifikatet lengre, og din venn kan kreve å få sertifikatet tilbake. Men det må jo innleveres igjen, når Politiet har kommet til en konklusjon/behandlet saken. (Sånn...var det ikke et slikt svar som du forventet å få på et forum da?? Dumt du måtte lese gjennom 3 sider først... Eller må jeg også begynne å være fordømmende, om f.eks. din venn brukte bilbelte, riktig lysbruk, dekkmønster, dårlig moral, osv.osv.osv.osv.osv.) SÅ ENKELT KAN DET ALTSÅ GJØRES Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 18, 2007 Share Skrevet September 18, 2007 Hei:) Om din venn ikke skrev under, og ikke godtok beslagleggelse, så må politiet behandle saken innen 3 uker. Hvis de ikke har behandlet saken innen 3 uker, så har de ikke rett til å holde beslag på sertifikatet lengre, og din venn kan kreve å få sertifikatet tilbake. Men det må jo innleveres igjen, når Politiet har kommet til en konklusjon/behandlet saken. (Sånn...var det ikke et slikt svar som du forventet å få på et forum da?? Dumt du måtte lese gjennom 3 sider først... Eller må jeg også begynne å være fordømmende, om f.eks. din venn brukte bilbelte, riktig lysbruk, dekkmønster, dårlig moral, osv.osv.osv.osv.osv.) SÅ ENKELT KAN DET ALTSÅ GJØRES Men igjen... dette er et diskusjonsforum der vi diskuterer... dette er f.eks ikke Dagbladets sexspalte der man kun får svar på spørsmål. Poenget i denne sammenhengen er å diskutere på en nogenlunde dannet måte og samtidig respektere hverandre og de forskjellige synspunktene som kommer frem. Vi ønsker med andre ord ikke å gjøre det så enkelt som du antyder... det medfører bare et kjedelig diskusjonsforum... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomaz Skrevet September 18, 2007 Share Skrevet September 18, 2007 Har ein venn av meg som mista lappen for 15dager siden. Han vart målt av en sivilbil som låg bak og filmet han lenge. Snittfart 120km/t i 70sona.Tingen er: Han var oppe i 180km/t, men vart målt til 120km/t i 70sona. Han har fortsatt ikkje høyrt noko og dette er 15 daga sida eller noko sånt. Var det ikkje noko regel om at dersom ein ikkje hørte noko innan 21 dagar, så var det berre å kreve lappen tilbake? på forhånd takk Hei:) Om din venn ikke skrev under, og ikke godtok beslagleggelse, så må politiet behandle saken innen 3 uker. Hvis de ikke har behandlet saken innen 3 uker, så har de ikke rett til å holde beslag på sertifikatet lengre, og din venn kan kreve å få sertifikatet tilbake. Men det må jo innleveres igjen, når Politiet har kommet til en konklusjon/behandlet saken. (Sånn...var det ikke et slikt svar som du forventet å få på et forum da?? Dumt du måtte lese gjennom 3 sider først... Eller må jeg også begynne å være fordømmende, om f.eks. din venn brukte bilbelte, riktig lysbruk, dekkmønster, dårlig moral, osv.osv.osv.osv.osv.) SÅ ENKELT KAN DET ALTSÅ GJØRES Politiet har lov til å søke om å ha førerkortet lenger enn denne 3 ukers fristen vis det er under etterforskning etc.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kuanov Skrevet September 18, 2007 Share Skrevet September 18, 2007 Men igjen... dette er et diskusjonsforum der vi diskuterer... dette er f.eks ikke Dagbladets sexspalte der man kun får svar på spørsmål. Poenget i denne sammenhengen er å diskutere på en nogenlunde dannet måte og samtidig respektere hverandre og de forskjellige synspunktene som kommer frem. Vi ønsker med andre ord ikke å gjøre det så enkelt som du antyder... det medfører bare et kjedelig diskusjonsforum... Det blir kanskje et kjedelig diskusjonsforum for bedreviterne, moralistene og kverrulanter, men for oss andre...så blir det et RYDDIG diskusjonsforum Hylland kom med et spørsmål, har jeg ikke et svar...SÅ SVARER JEG IKKE... (OPS...nå har jeg også svart på et innlegg som ikke omhandler trådstarters spørsmål Og hvordan visste du at jeg bruker Dagbladets sexspalte ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 18, 2007 Share Skrevet September 18, 2007 Det blir kanskje et kjedelig diskusjonsforum for bedreviterne, moralistene og kverrulanter, men for oss andre...så blir det et RYDDIG diskusjonsforum (Hylland kom med et spørsmål, har jeg ikke et svar...SÅ SVARER JEG IKKE...) Det er fair nok, men slikt blir det ikke mye diskusjon ut av... og det er diskusjoner vi vil ha. Gunnar har satt opp noen kjøreregler for hvordan diskusjonene skal utvikles/forløpe... bl.a ved at man holder seg nogenlunde til tema, viser god nettikette ved å ha respekt for andre og andres meninger, skriver forståelig norsk etc. Ergo er poenget at vi "snakker" løst i form av at ordet er ditt... så lenge du følger reglene. Det er kort fortalt et diskusjonsforum... og kanskje spesielt i dette forumet "Annet bil- & motorprat"... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet September 18, 2007 Share Skrevet September 18, 2007 Ber om råd?? Både du - Hylland og jeg vet nøyaktig hvor han skal henvende seg for å få det rådet som er riktig. Det er hos den bemyndigede enhet som holder tilbake eller har beslaglagt førerkortet. Så enkelt er det. Ikke enig Hva er da vitsen med et forum "jolly"? Er ikke da også det riktige stedet å henvende seg for å få vite hvilken motorolje du skal bruke på BMW'n et autorisert BMW verksted og ikke Bimmers? Både du og jeg vet at hverken etater innen kommuner og for den saks skyld politiet gir korrekte svar til enhver tid. Det er da en grunn til at saker blir innklaget til fylkesmannen og omgjort ,og at aktor (les; politiet) taper saker i retten. Det er da på det rene at politiet gjerne beholder sertifikatet lengst mulig i sin varetekt ved hasardiøs kjøring og kan prøve seg med en "frekk" en for å gjøre dette. Det skjønner jeg godt, men det behøver ikke være riktig etter loven for det. "Teddysen" og "Fredrik" Jeg er enig med dere begge i mye, men mener dette ikke er noe problem så lenge man begrenser seg litt i språkbruk. Jeg kan gjerne bruke mitt inlegg i "totalvraket Brabus" tråden som eksempel. Her følte jeg at omstendighetene tilsa en "off topic" kommentar på grunn av andre forhold rundt stedet hvor bilen tilhørte. Men jeg mener at jeg ungikk å bli for "moraliserende" og frekk for det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå