Gå til innhold

Vurderer kjøp av Jaguar S- eller X-type

Kevin=)
 Share

Anbefalte innlegg

Har aldri sett for meg at britiske biler konkurerer om å vinne noe marked fra andre. Jaguar er Jaguar, MG er MG, Mens man kan konkurere som 3 serie VS C-klassen, Avensis VS Vektra VS Passat osv.. men Jaguar konkurerer ikke med sånne, de kan ikke stilles på like linjer med andre biler. Man kan ikke stille en Porche mot en Ferrari f.eks. De prøver ikke vinne eiere, de som skal ha kjøper det.

Så britiske bilprodusenter vil ikke prøve å tjene penger de da, eller?

Personlig synes jeg X-type ser fin ut, men den ligner litt på gamle Volvo S40, og jeg synes det lukter litt asiatisk (KIA kanskje)...

268299_3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett for meg at britiske biler konkurerer om å vinne noe marked fra andre. Jaguar er Jaguar, MG er MG, Mens man kan konkurere som 3 serie VS C-klassen, Avensis VS Vektra VS Passat osv.. men Jaguar konkurerer ikke med sånne, de kan ikke stilles på like linjer med andre biler. Man kan ikke stille en Porche mot en Ferrari f.eks. De prøver ikke vinne eiere, de som skal ha kjøper det.

Så britiske bilprodusenter vil ikke prøve å tjene penger de da, eller?

Personlig synes jeg X-type ser fin ut, men den ligner litt på gamle Volvo S40, og jeg synes det lukter litt asiatisk (KIA kanskje)...

268299_3.jpg

seff vil de tjene penger på det. men betyr ikke de må konkurere med noen for det. I england kan man kjøpe en Jaguar S-type 2000 modell til 4000 pund.. 41000 kr ca... Fordi at Jaguar eiere kjøper seg ny Jaguar ganske så ofte. Er ikke ofte en Jaguar eier "konverterer" til Bmw, MB osv...

Liker X-type sendan bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seff vil de tjene penger på det. men betyr ikke de må konkurere med noen for det. I england kan man kjøpe en Jaguar S-type 2000 modell til 4000 pund.. 41000 kr ca... Fordi at Jaguar eiere kjøper seg ny Jaguar ganske så ofte. Er ikke ofte en Jaguar eier "konverterer" til Bmw, MB osv...

Liker X-type sendan bedre :)

Hvorfor tror du X-Type er en flopp Kevin ?... Det er ikke fordi den er en dårlig bil, men fordi folk som er i markedet for en kompakt premiumbil velger et annet bilmerke istedenfor. BMW selger i dag tre ganger så mange 3-serier som Ford selger Mondeo´er... det er med andre ord flere mennesker enn noen gang tidligere som kjøper en kompakt premiumbil, men hvorfor er det slik ? Objektivt vurdert er ikke en 3-serie spesielt mye bedre enn en Jaguar X-Type... en 3-serie er heller ikke spesielt mye bedre enn en Ford Mondeo. Ergo er det en helt annen og mindre rasjonell årsak til at folk ikke kjøper en X-Type. Det handler om image, troverdighet og teknisk substans... om hvordan folk oppfatter en X-Type vis a vis f.eks en 3-serie.

Vi har alle forskjellige preferanser... for noen er en Opel Vectra 2.8i drømmen, mens andre kanskje drømmer om en ny Jaguar XJ eller en 5-serie uten å ha råd til den. For disse kan kanskje en X-Type eller en 3-serie være et alternativ som passer bedre til deres lommebøker. Andre igjen har kanskje ikke bruk for mer plass enn en X-Type eller en 3-serie tilbyr. Problemet for Jaguar er at X-Type av en eller flere årsaker ikke ser ut til å tiltrekke spesielt mange i noen av gruppene... nettopp fordi folk ikke oppfatter en X-Type som et alternativ til en annen premium bilmodell. Det er derfor tvilsomt om en X-Type i det hele tatt er en premium bilmodell iom. at alt som betyr noe er hvordan folk oppfatter modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vurderer du ikke E46/E39 i stedet? Du får forsåvidt mindre bil for pengene, men de er pene og trekker på de rette hjula.

Må si folk surrer litt medmodellbetegnelser her. C65 AMG finnes (dessverre) ikke. Den heter C63.

Opel Vectra 2,8i er det heller ingenting som heter. Finnes som OPC med 2,8 turbo. Den koster 700 000+++. Det værste er at noen kjøper de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skiller seg mer ut med Jaguar, det er det positive. X serien er heller ikke for meg en ekte Jaguar. Det er en luksus-Mondeo. Hadde den ikke vært en Mondeo hadde den ikke hatt feilhjulstrekk heller. På samme måte er heller ikke Mercedes A-klasse noen ekte mercedes i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S-type er en veldg kjekk bil. Den jeg prøvde hadde en V6 motor på 240 hester. Helt fine biler det. Dieselmotoren på 2,7 liter skal visst være veldig fin. Vet at S-type (i Diesel guise) vant en test over 530d og A6 3,0 TDI i CAR for en stund tilbake. Imponerende.

Liker du utseende på bilen ser jeg intet argument for å styre unna Jaguar. Føler deg komfortabel med å kjøre jaguar er det hyggelig (men kanskje litt uvanlig for en så ung kar).

Eneste som bør nevnes mht S-type er at den er litt liten bak. Skal man frakte høye mennesker vil de kanskje klage litt. jeg ser ikke på dette som noe problem, men du bør i alle fall vite om det.

Du vet sikkert allerede om det, men de aller første S-typene hadde grusomt stygt interiør. Det kom en revidert utgave som minner mye mer om XJ. Dette ser også mye bedre ut.

Lykke til med ditt Jaguarkjøp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal vi se om jeg klarer å få fram min mening her; X-typen kan være en strålende bil, men folk avstår nok fra å kjøpe den fordi den er "billig" i forhold til en "skikkelig" jaguar. Image er også noe. Kommer det en kjørende i en XJ, en XK, etc. tenker man "stilig bil, den der koster penger", kommer en kjørende i en X-type blir det mer "hah, se han tror han er noe da.. kjøpt seg "jaguar", hadde ikke råd til de skikkelige nei"..

dette er i mine øyne litt det samme som porsche tabbet seg litt med da de lagde 924,944 etc.. Porsche'r for folk flest :? ..

et "luksusmerke" skal i min øyne holde seg til å lage biler for dem som har råd, og ikke lage "kjipe" utgave for å selge mest mulig til flest mulig. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si folk surrer litt medmodellbetegnelse

r her. C65 AMG finnes (dessverre) ikke. Den heter C63.

Opel Vectra 2,8i er det heller ingenting som heter. Finnes som OPC med 2,8 turbo. Den koster 700 000+++. Det værste er at noen kjøper de.

Tja... jeg vet ikke om poenget i denne diskusjonen blir så mye endret av at vi kaller C65 AMG for C63 AMG istedenfor... :roll: ... Opel har jeg hverken mye interesse for eller forstand på, men det finnes en Vectra SRi 2,8i Turbo modell. Hvis vi imidlertid bytter ut Oper´n i mitt eksempel med en Hyundai Sonata 3.3 GLS kommer jeg sikkert i mål med innlegget... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et "luksusmerke" skal i min øyne holde seg til å lage biler for dem som har råd, og ikke lage "kjipe" utgave for å selge mest mulig til flest mulig. :roll:

Du mener omtrent som når BMW forsøker å selge 116i og 316i... eller når Mercedes-Benz forsøker å selge A150 og B180... eller når Audi forsøker å selge A3 1.6 og A4 1.6... eller når Alfa Romeo forsøker å selge 147 1.6 og 159 1.9 JTS... eller når Porsche forsøker å selge Boxster 2.7 og Cayman 2.7 ?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, men en ting er å lage små motorer i modellene sine, men når alle modeller ellers ligger på +- millionen, og de plutselig lager en helt egen modell som starter med en 2,0d til 350' begynner det å skurre litt spør du meg. :?

De har ikke laget eksempelvis en billig XJ med mindre motor, de har laget en billigjaguar, jeg synes det er en forskjell der, eller er det bare meg? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke laget eksempelvis en billig XJ med mindre motor, de har laget en billigjaguar, jeg synes det er en forskjell der, eller er det bare meg? :roll:

Både XJ6 3.0 og XJ TDVi 2.7 kan på mange måter betraktes som snikmodeller i forhold til XJ8 4.2 og XJR. Mange mener at Jaguar prostituerte seg på den samme måten som Porsche gjorde med Cayenne da de presenterte en PSA (Peugeot/Citroën) dieselmotor i XJ serien... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...