sveinis Skrevet November 28, 2007 Share Skrevet November 28, 2007 Brodern hadde en 92 modell MB W124 300TD. Ikke noen værsting det heller, men du verden for en deilig langturbil! Helt ok forbruk, nivåregulering, automat, klima, +++. Etter å ha montert progressivt senkesett på 35 mm blei svingegenskapene også helt akseptable, og tror ikke han hadde store vedlikeholdskostnader på denne de 3 årene han hadde den. Ville helt klart gått for 300 kontra 250 dersom det er aktuelt. Ofte er 250 motorene pressa mye hardere enn 300, ettersom de er rimelig daue. Men så er jo gjerne 300 litt dyrere, da... Nå har ikke jeg kjørt 5-serie, så skal ikke sammenligne der! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 28, 2007 Share Skrevet November 28, 2007 Brodern hadde en 92 modell MB W124 300TD. Ikke noen værsting det heller, men du verden for en deilig langturbil! Helt ok forbruk, nivåregulering, automat, klima, +++. Etter å ha montert progressivt senkesett på 35 mm blei svingegenskapene også helt akseptable, og tror ikke han hadde store vedlikeholdskostnader på denne de 3 årene han hadde den. Ville helt klart gått for 300 kontra 250 dersom det er aktuelt. Ofte er 250 motorene pressa mye hardere enn 300, ettersom de er rimelig daue. Men så er jo gjerne 300 litt dyrere, da... En Mercedes-Benz W124 300TD fra 1989-93 er også en relativt gammeldags konstruksjon i dag. Den har en tradisjonell dieselmotor (rekkesekser) på 2996 cm3 som yter 110 HK ved 4600 rpm (med katalysator) og 191 Nm mellom 2800-3050 rpm. 99% av disse bilene ble levert med et firetrinns automatgear der 0-100 Km/t går løs på 15,3 sekunder og topphastigheten er 175 Km/t. Gjennomsnitlig dieselforbruk ved blandet kjøring er i området rundt 0,90 liter/mil for denne modellen også. Da W124 250D kom på markedet ble den omtalt som den "viskende" dieselmotoren og det hentydet til at den var en langt mer moderne konstruksjon enn rekkesekseren i bl.a W124 300D... og derfor også foretrukket av mange taxieiere. Ytelsene og drivstofforbruket er som jeg har påvist i praksis nogenlunde identiske for begge modellene. Til sammenligning har min 2003 E46 318d Touring en tradisjonell turbodiesel (M47D20... dog uten common-rail), men selv med en liter mindre motorvolum og kun fire sylindre har den en effekt på 115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm ved 1750 rpm. 0-100 Km/t går løs på 11,2 sekunder og topphastigheten er 201 Km/t. Gjennomsnitlig dieselforbruk ved blandet kjøring er iht. BMW 0,56 liter/mil. Dagens M47 motorer er naturligvis enda bedre, men min bil kan allikevel stå som et eksempel på den rivende utviklingen dieselmotorene gjennomgikk på 90-tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveinis Skrevet November 28, 2007 Share Skrevet November 28, 2007 Hehe Mr. encyclopedia.... Alt du sier stemmer sikkert. Jeg kommer bare med min subjektive opplevelse av den bilen, og den var god. Som en komfortbil er den jo veldig ok? Når det gjelder 250/300 motoren, så er det vel slik at en 300 som det er tatt ut relativt sett mindre ytelser av er en mere slitesterk motor, selv om den "kakler" litt? Eller tar jeg helt feil nå? Skal ikke påberope meg store kunnskaper om motorer... Bør vel forresten slutte å diskutere MB her, ellers blir man vel kanskje utestengt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 28, 2007 Share Skrevet November 28, 2007 Hehe Mr. encyclopedia.... Alt du sier stemmer sikkert. Jeg kommer bare med min subjektive opplevelse av den bilen, og den var god. Som en komfortbil er den jo veldig ok? Når det gjelder 250/300 motoren, så er det vel slik at en 300 som det er tatt ut relativt sett mindre ytelser av er en mere slitesterk motor, selv om den "kakler" litt? Eller tar jeg helt feil nå? Skal ikke påberope meg store kunnskaper om motorer... Bør vel forresten slutte å diskutere MB her, ellers blir man vel kanskje utestengt? Hehehe... neida... du/vi blir ikke utestengt selvom vi diskuterer andre bilmerker. Poenget er at vi gjør det i forhold til BMW og det oppfordrer faktisk Gunnar oss til å gjøre. Man må ikke bli for ensporet selvom man liker BMW og da er det fornuftig å vite hva de andre bilprodusentene står for og har stått for... Jeg kjøpte faktisk en ny W124 230E i 1990 og kjenner derfor modellen rimelig godt. I tillegg har jeg også hatt en W201 190E 2,0 og en W201 190E 2,3 (kjøpt ny i 1989). W124 er uten tvil en av de mest vellykkede modellene fra Mercedes-Benz gjennom tidene og selv i dag står enkelte av modellvariantene seg godt mot betydelig nyere biler. Spesielt E320 (1993-95) kan med sin rekkesekser på 3199 cm3 og 220 HK ved 5500 rpm og 310 Nm ved 3750 rpm stadig konkurrere direkte mot f.eks E60 523i. E320 klarer 0-100 Km/t på 7,9 sekunder og topphastigheten er 230 Km/t. I tillegg kommer modeller som 400E og ikke minst 500E... som forøvrig ble bygget av Porsche. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet November 28, 2007 Share Skrevet November 28, 2007 Ble de bygget av Porsche?? Utdyp det er du snill...høres ut som en spennende historie! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveinis Skrevet November 28, 2007 Share Skrevet November 28, 2007 Må si meg enig med deg i at 124'en er bra. Selv har jeg en W123, og jeg digger den bilen! Synes formen er nydelig, og du verden for en komfort, selv om kjøreegenskapene ikke akkurat er knivskarpe, hehe! Men måten den sluker alt av humper og huller på gjør den til en herlig bil på langtur på Norges elendige veier Forbruket er drøyt, draget er ikke veldig bra, den er alt for lett i hekken, men selv om min nå er snart 24 år gammel og gått 250K så finnes det ikke en eneste knirkelyd eller annen ulyd i den! Herlig slede... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveinis Skrevet November 28, 2007 Share Skrevet November 28, 2007 Jepp, Porsche hadde en finger med i spillet på 500E : http://www.fantasycars.com/sedans/HTML/ ... _w124.html Edit: lover å ikke mase mere om MB nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 28, 2007 Share Skrevet November 28, 2007 Jepp, Porsche hadde en finger med i spillet på 500E :http://www.fantasycars.com/sedans/HTML/ ... _w124.html Edit: lover å ikke mase mere om MB nå Det er ikke så mange som virkelig kan Porsche og Mercedes-Benz her inne så litt tåler folk å høre om bilene fra hovedstaden i Baden-Württemberg... som forøvrig grenser til Bayern... Litt mer om Mercedes-Benz 500E... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå