ChrZZ Skrevet Oktober 3, 2007 Share Skrevet Oktober 3, 2007 Finnes det ikke/burde det ikke finnes noen regler mot det her?Virker som at det har blitt et ganske stort problem, at de som har bilen på EU/service/younameit nesten må forvente at de som reparerer bilen kan bruke den som at den er dems egen. Personer med M3, M5, 328, 540 osv har det jo enda værre. De må nesten stå å passe på bilen sin hvert sekund for at ikke en 18 år gammel lærling skal ta den på en "test tur". Er virkelig noe galt med den generelle holdingen til de fleste bedrifter hvis dette skal være "ok". Minnes det er slik at dem for lov til å prøvekjøre bilene hvis dem har mistanke om trimming. Dvs, dem da merker at det ikke er 100hk som da står i vognkort. Så, dem kan jo da gjemme seg bak dette, når dem da heller bruker bilen til butikken. Forresten, så var det en impreza wrx på rep. her i byen, og han mekanikeren *lånte* den litt.. Dvs, bilen hadde GPS montert (faktisk, rimelig i fleisen på sjåføren), og denne loggførte alt. Han hadde hatt bilen oppe i rimelig høy hastighet, etc etc. Mekanikeren ble konfrontert av eieren, men mistet ikke jobben på dette stedet... helt utrolig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoSJo Skrevet Oktober 4, 2007 Share Skrevet Oktober 4, 2007 Egentligt så er jeg veldig mistroisk til EU kontrol systemet i Norge. Kan jo aldrig vere bra for kunden at dem som tar EU kontrollen er de samme som skal leve av å skjifte dele på biler. Er jo lett for et firma å bare krysse av for masse feil på bilen, for så deretter å få jobben med å skjifte delene. I Danmark får man kun godkjent biler hos Statens Vejsenter (Eller hvad det nu heter i dag). Liker det systemet litt bedre da de aldrig tenker op feil på bilene, hvorfor skulle dem det......det tjener dem jo ikke noe på. Er hvertfall med å ha tillit til det verkstedet man bruker her i landet......hvilket jeg endda ikke har fått noen steder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet Oktober 4, 2007 Share Skrevet Oktober 4, 2007 Snapdrive sin kompetanse vet jeg lite om, men naf.... Der er det mye håpløst som jobbe altså.. Så at bilen din gikk gjennom uten feil forundrer meg ikke. Vi hadde inne en bil på verkstedet her som var eu-godkjent på naf for 2 uker siden. Bremseskivene foran var så rusta og tynne at man kunne plukke dem fra hverandre med fingrene. Den bilen skulle hatt kjøreforbud den, men gikk gjennom pkk uten anmerkninger. Så at naf ikke finner feil er ikke positivt i alle tilfeller, selv om de fleste bileiere synest det der og da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Oktober 4, 2007 Share Skrevet Oktober 4, 2007 Har hatt bilen på takst og etterkontroll hos NAF i Bergen etter en ulykke i vinter. Var det en ting den mannen var så var det nøye da han gikk over bilen! Fant småting som jeg ikke hadde sett en gang etter reparasjonen, slik som at ene listen under vinduet på førerdøren var bittelitt bøyd. At han ikke var helt stabil på det tekniske er en annen sak, mente at hjulstillingen ikke neppe hadde blitt skeiv etter at et vogntog tok hele siden på bilen og høvlet felgen bak, og at det bare var tull at jeg kjente bilen dro til ene siden. Heldigvis tok Jæger Sentrum (BMW forhandleren i Bergen) seg av jobben med å forklare han dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet Oktober 4, 2007 Share Skrevet Oktober 4, 2007 Har hatt bilen på takst og etterkontroll hos NAF i Bergen etter en ulykke i vinter. Var det en ting den mannen var så var det nøye da han gikk over bilen! Fant småting som jeg ikke hadde sett en gang etter reparasjonen, slik som at ene listen under vinduet på førerdøren var bittelitt bøyd.At han ikke var helt stabil på det tekniske er en annen sak, mente at hjulstillingen ikke neppe hadde blitt skeiv etter at et vogntog tok hele siden på bilen og høvlet felgen bak, og at det bare var tull at jeg kjente bilen dro til ene siden. Heldigvis tok Jæger Sentrum (BMW forhandleren i Bergen) seg av jobben med å forklare han dette. Hehe, kanskje han heller skulle ha jobbet hos den lokale skjønnhetssalongen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogern Skrevet Oktober 4, 2007 Share Skrevet Oktober 4, 2007 dem må vell prøve bilen på eu-kontroll??? d er jo helt normalt. ikke for å kjøpe seg mat,men for å sjekke ulyder,speedometer ol. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morteym Skrevet Oktober 4, 2007 Share Skrevet Oktober 4, 2007 Når jeg har bilen på eu-kontroll så kommer jeg med bilen til avtalt tid og står og ser på mens jeg venter. Da har jeg også sveiva ned rutene for sikkerhetsskyld. Når jeg har bilen på service så har de kjørt bilen, men det er jo for å sjekke at bremsene tar likt, at håndbrekket funker, at ac funker, slike ting.. Uansett litt ubehagelig å se en skitten mekaniker kjøre avgårde med bilen.. En gang fikk mor igjen primeraen med oljeflekk på baksetet. Irriterte meg veldig, så jeg tok med bilen for å klage, men ble på en måte avvist mins jeg. Hadde det skjedd i dag så hadde jeg eksplodert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CEJ Skrevet Oktober 4, 2007 Share Skrevet Oktober 4, 2007 dem må vell prøve bilen på eu-kontroll??? d er jo helt normalt. ikke for å kjøpe seg mat,men for å sjekke ulyder,speedometer ol. Jeg har ikke vært på en eneste eu-kontroll uten at dem har testa bilene jeg har levert.. så ja, jeg trodde da virkelig det var normalt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Oktober 4, 2007 Share Skrevet Oktober 4, 2007 Jeg prøvekjører alltid bilene før EU-kontroll (forsåvidt uansett). Blir fort 2-3 km. Ser virkelig ikke problemet. Må jo forsikre meg om at bilen ikke er farlig å kjøre med før jeg slepper den ut igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TommyL Skrevet Oktober 4, 2007 Share Skrevet Oktober 4, 2007 Prøvekjøring ved EU kontroll har jeg aldri vært borti. Jeg har alltid vist bilene mine ved en trafikkstasjon, ikke på verksted, og der prøvekjører dem ihvertfall ikke bilen. Annet enn å kjøre den opp på bremserullene. Uansett er det uaktuelt, ihvertfall uten at jeg sitter på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Oktober 4, 2007 Share Skrevet Oktober 4, 2007 Helt naturlig at dem tar en liten svipp med bilen før den ruller inn i hallen. Om det er for og kjøpe pølser og øl er nå en sak, men skal testes en liten tur for og "kjenne" på bilen og få den driftsvarm før avgass måling.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet Oktober 4, 2007 Share Skrevet Oktober 4, 2007 Helt naturlig at dem tar en liten svipp med bilen før den ruller inn i hallen. Om det er for og kjøpe pølser og øl er nå en sak, men skal testes en liten tur for og "kjenne" på bilen og få den driftsvarm før avgass måling.. Rart at det da virker som at det er 50/50 sjanse for om en mekaniker tester bilen på en kjøretur eller ei da.. For, dem har vel noen rettningslinjer på dette, og da er det jo 50% som enten gjør denne galt og/eller misbruker sin posisjon (bruke bilen til personlig æren/"leke" med pga stor motor).. Sånn skal det IKKE være! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Oktober 4, 2007 Share Skrevet Oktober 4, 2007 Helt naturlig at dem tar en liten svipp med bilen før den ruller inn i hallen. Om det er for og kjøpe pølser og øl er nå en sak, men skal testes en liten tur for og "kjenne" på bilen og få den driftsvarm før avgass måling.. Rart at det da virker som at det er 50/50 sjanse for om en mekaniker tester bilen på en kjøretur eller ei da.. For, dem har vel noen rettningslinjer på dette, og da er det jo 50% som enten gjør denne galt og/eller misbruker sin posisjon (bruke bilen til personlig æren/"leke" med pga stor motor).. Sånn skal det IKKE være! Han jeg som regel setter bilen til tar alltid en liten tur først. Har aldri sett han bærer varer ut etter turen, så det er vel relatert til kontrollen liksom. At noen tar seg til rette og bruker kunde biler til eget formål/glede er det jo en viss fare for anyway om man setter bilen fra seg for så og hente den senere. Derfor ville jeg aldri ovelevert bilen for en dag for og si det sånn. Slike ureglementerte ta seg til rette hendelser er jo noe man bør ta opp med den gjeldende innstans som har bilen i sitt eie da ugjerningen skjer. Skulle man da ikke komme til noen løsning på problemet, så blir det jo en videre vurdering av sakens gang da. Jeg for min del hadde fått ting til og skje under andre tidsrammer enn 9-16. Sånne folk klarer vi oss uten!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325ixturbo Skrevet Oktober 4, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Jeg prøvekjører alltid bilene før EU-kontroll (forsåvidt uansett). Blir fort 2-3 km. Ser virkelig ikke problemet. Må jo forsikre meg om at bilen ikke er farlig å kjøre med før jeg slepper den ut igjen. Har bilen kommet seg til eu kontroll for egen maskin. kommer den seg sikkert 2-3 km hjem igjen også uten at du skal cruise rundt med andre folks biler. en dårlig teknisk bil kan jo være god å kjøre fordi. og visa versa.. bremse rør og slanger og foringer blir ikke bedre av den grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Oktober 4, 2007 Share Skrevet Oktober 4, 2007 Jeg prøvekjører alltid bilene før EU-kontroll (forsåvidt uansett). Blir fort 2-3 km. Ser virkelig ikke problemet. Må jo forsikre meg om at bilen ikke er farlig å kjøre med før jeg slepper den ut igjen. Har bilen kommet seg til eu kontroll for egen maskin. kommer den seg sikkert 2-3 km hjem igjen også uten at du skal cruise rundt med andre folks biler. en dårlig teknisk bil kan jo være god å kjøre fordi. og visa versa.. bremse rør og slanger og foringer blir ikke bedre av den grunn. Hva med subbing av hjul i humpler/sving og annet da? Mye man åpnbart IKKE finner ut på bukk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå